שאל את הרב

האם יש רב שלא אוכל ממה שהוא מכשיר?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 15/10/03 12:00 יט בתשרי התשסד

שאלה

בס"ד

אני מביאה ציטוט ממה שכתב הרב ב:

https://www.kipa.co.il/magazine/show.asp?id=2985

{[*********]}

"זה לא רק מים. אני לא משתמש בממתקים תוצרת חוץ אע"פ שיהיו עליהם כשרויות מכשרויות שונות. אבל לא סיפרתי לכם עליהם כי בממתקים זה בגלל הבעיות החמורות של כשרות שיש ב"כל הממתקים המיובאים".

חלק מתפקידי במועצת הרבנות הראשית לישראל הוא במחלקת הכשרות הארצית. וכשאני מסכם את כל המידע מגיע אלי – אני חוזר לבית ואומר לילדי שיש כל כך הרבה זיופי כשרות דווקא ביבוא, ולכן לא להשתמש בשום ממתק מיובא. לא יין עם עשר חותמות, ולא ממתק עם כשרות בד"ץ ישראל או בד"ץ לונדון. אפילו חותמת כשרות של הרבנות הראשית לישראל (שאני חבר בה) היא לא ערובה לכשרות –אפשר לצערנו לזייף כל כשרות. ולכן אני אומר לעצמי ולילדי פשוט - לא לאכול. יש מספיק ממתקים מתוצרת הארץ."

**********

לכבוד הרב,

שלום רב.

לאחרונה נורא העסיקו אותי שאלות כשרות רבות כגון מה הבעיה עם חלב נוכרי / מה הבעיה עם ג'לטין וכד'.

מדוע לאדם אחד מאכל מסוים כשר מבחינתו ואילו לאדם אחר כשרות זו לא מספיקה? . . . וכי אין הלכות ברורות לעניין כשרות? . . .

אם נצא מנקודת מוצא בה אני סומכת על הכשרות של הרבנות הראשית לישראל והרבנות מחליטה כי ממתק מסוים כשר - מי אני שאבוא ואחליט כי הוא לא מספיק כשר בשבילי?.. על סמך מה?..

וכן אם הרבנות מחליטה שהוא כשר, למה הוא לא כשר לכולם? למה הוא כשר רק לאדם שמחליט לאכול חלב נוכרי/א.חלב נוכרי?....

נוסף לכל שמעתי שאפילו הרבנים שהנם חלק מהרבנות הראשית לישראל, נותנים כשרות, אך הם לעצמם לא סומכים על כשרות הרבנות - עד עתה לא הסבתי לכך תשומת לב.

אך האם ייתכן כי זוהי איננה רק שמועה? - הייתכן כי דבר מאכל עם חותמת כשרות של הרבנות הראשית לישראל איננו כשר?.... או שמא רק מחשש זיוף הכשרות? (והרי ניתן לזייף כשרות גם על מוצרים תוצרת הארץ, כך שעל מי נסמוך?...).

בתודה מראש,

שימרית.

תשובה

בס"ד

שלום לך שימרית.

נגעת בנושא חשוב והעלית שאלות נכונות. שאלתך המרכזית היא "וכי אין הלכות ברורות לעניין כשרות"? אם הרבנות מחליטה שזה כשר, למה הוא לא כשר לכולם? למה הוא כשר רק לאדם שמחליט לאכול אבקת חלב נכרי?"

באידיאל, את צודקת לחלוטין. אכן, בזמן שפעלה הסנהדרין, לאחר שכל חכמי ישראל אמרו איש איש את דעתו ולאחר שהתקיים דיון מפרה בין החכמים, הרי שהוכרע ע"פ רוב מה תהיה ההלכה לכל עם ישראל. לעם ישראל יש תורה אחת, ולא שתי תורות.

אולם לצערנו, הגלות גרמה לכך שלא היה גוף מוסמך שיכריע בין המחלוקות, ולמעשה כלל לא היתה אפשרות לכל חכמי ישראל להתכנס יחד. כך נוצרו קהילות שונות שבנתיים נוקטות כדעות שונות הקיימות בין גדולי ישראל. אנחנו מחכים לזמן שבו תתחדש הסנהדרין, ותהיה שוב הלכה אחת (למעט כמובן המנהגים שצמחו מרצון טוב של כל קהילה וקהילה, והמוסיפים עושר וגוון לעם ישראל).

רמת כשרות שנקראת 'כשר' כוללת לפחות את הדרישות המנימליות והמוסכמות על הכל, ולכן מוצר שהרבנות נתנה עליו הכשר הוא בהחלט כשר, ולא טרף. אולם, בהרבה דברים בעבודת ה' אנחנו שואפים לעשות גם יותר מהמינימום ההכרחי - ובענייננו, לחשוש לעוד דעות מרכזיות הקיימות בהלכה. הרמח"ל בספר 'מסילת ישרים' (במידת החסידות) מדמה רצון זה לרצונו של בן שאוהב את אביו, ולכן אין הוא רוצה לעשות רק את המינימום. לשם כך, מעניקה הרבנות גם כשרות 'מהדרין'.

בנוסף, כפי שכתבת - יש כיום הרבה זיופי כשרות בשוק, ולצערנו הגדול מדינת ישראל לא חוקקה חוק שיש בו כדי להרתיע את העושים זאת, וגם החוק הקיים כמעט שאינו נאכף. כדאי לדעת את הסימנים המחשידים לזיוף: חותמת שאינה על האריזה המקורית אלא מודבקת במדבקה חיצונית, כשרות לא מוגדרת, כמו הכיתוב 'כשר בהשגחה מקומית', או מוצר שיש עליו רק השגחה של בד"צ בלי הכשר של רבנות. אם מתעורר ספק ביחס לזיוף, אפשר להתקשר לרבנות הראשית ולשאול: 02-5313131, שלוחה מספר 4 (מחלקת יבוא).
כל טוב!



ראה עוד:
בדצים או רבנות
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=29486


כתבות נוספות