שאל את הרב

האם יש אנשים שלא נועדה להם זוגיות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/12/20 18:58 ד בטבת התשפא

שאלה

היי, סתם מעניין אותי לדעת, אני מכירה כמה אנשים שבגיל כבר די מבוגר, קרוב למוות אפשר להגיד -ובלי זוגיות. יש בנות שהולידו ילד לבד ומגדלות אותו לבד בלי גבר, לא מצאו מישהו אז החליטו להביא ילד לבד.

גם ההורים שלי כבר בני מעל 50 וגרושים המון זמן ולא מצאו זוגיות אחרת, אני לא חושבת שהם מגדירים אחד את השני כזיווג המושלם בשבילם, אם היה הזיווג המושלם בשבילם הם לא היו גרושים.

האם יש אנשים שלהם לא נועדה זוגיות? הרי אומרים שהכל כבר כתוב, האם יש אנשים שלא כתבו להם?

תשובה

שלום שואלת יקרה.

שמחתי לקרוא את השאלה שלך, שמעידה על עומק מחשבה. את מסתכלת ושואלת שזאת הדרך היחידה כמעט להתפתח, להוסיף ידע ולעיתים גם לצאת ממקובעות מחשבתית שלפעמים אמנם נוחה אבל הרבה פעמים מפריעה ותוקעת.

אני מאמינה שלא סתם עלתה לך השאלה הזו. אמנם לא ציינת, אבל לפי גילך אני משערת שזהו זמן שאת מתחילה לחשוב הלאה על החיים, על זוגיות, על התאמה, וממילא השאלה שאת מפנה על המכרים שלך, יתכן שרלוונטית לך כרגע יותר...

אתחיל בשאלה הרעיונית שאת מעלה. ביהדות יש דעות שונות לענין קביעת הזיווג בידי שמים. יש את את הדעה המפורסמת שאנחנו מכירים על הכרזת הזיווג 40 יום קודם יצירת הוולד. אבל יש גם את דעת ר׳ שמעון בן לקיש במסכת סוטה ש"אין מזווגין לו לאדם אישה אלא לפי מעשיו" בגמרא דיון שלם על הסתירה כביכול בין הדעות ויש גם נסיונות שילוב בינהם.

אני בוחרת להתיחס ברמה מעשית יותר. כי ביהדות עומקים רבים, ואם תרצי תשובה שכזו תוכלי לפנות לדמות רבנית שאת מכירה.

כל דבר שיועד לנו משמים, עדיין נדרשת מאיתנו השתדלות. ויש פה את ענין הבחירה החופשית שניתנה לנו, שהיא בסיס עיקרי בחיים. כי גם אם אכן יועד לנו הזיווג משמים, אבל נבחר שלא להתחתן או להביא ילד לבד - בת קול לא תצא ותמחה בעדנו, תגיש לנו את הבן זוג המושלם ותקרא: הרי זה הוא שיועד לך, קחי ותהני מחיי זוגיות מושלמים בהבטחה. כי זאת מהות הבחירה: לבן אדם מסלול שהוא צריך לבחור, ולפי בחירת המסלול שלו האתרים בהם יתקל, הרווחים שיקבל.

באותה מידה, בן אדם שהתחתן וקשה לו בחיי הזוגיות, יש לו בחירה אם וכמה לנסות לעבוד עליה לפני ההחלטה להתגרש. כמובן שגם מבחינת היהדות גירושין זאת אופציה, אבל זאת, ככל דבר נשארת בחירה בידיו.

הרי גם באופן יומיומי אנחנו נתקלים בשאלות שכאלו, של ״מה ה׳ אלוקיך שואל מעמך״, כי אנחנו לא יודעים בוודאות, עושים כמיטב יכולתנו, על ידי הכלים שניתנו לנו, והתיעצות עם מורי הוראה במקרה הצורך. כי הבחירה שלנו משמעותית, ותתווה את חיינו.

היכולת הזאת של הבחירה יכולה להלחיץ, כי קל יותר להגיד שהכל בידי שמים, הכל מכתוב ולנוח לנו על זרי הדפנה בצפיה. זאת תחושה מוגנת, אבל זאת לא הצורה שרצה הקב״ה לברוא את העולם. מציעה להסתכל על זה אחרת: בצלם אלוקים נבראנו, ורק לאדם יכולת בחירה חופשית כזו. כי הקב״ה מאמין בנו שנבחר בטוב כדי לזכות אותנו, ונתן לנו את הכוחות לעשות זאת. כמה סיפוק יש לאדם מעשייה אמיתית שלו? וכמה שכר אנחנו נקבל למעלה על כל מעשה שלנו בזכות זה? היה עלול להיות כל כך משעמם אם היה לנו תסריט מדויק לעקוב אחריו. יש לנו יכולת השתדלות בתפילה שלנו, במעשים שלנו, בהחלטות שלנו. אנחנו משמעותיים, ואנחנו מתוגמלים!

אם המחשבות האלו באמת עלו לך בעקבות חששות אישיים כשאת לקראת הכניסה לעולם הזה, ואולי מהחוויה האישית שלך כבת להורים גרושים - כדאי לשתף בהן אנשים חכמים. לכל דבר יש תשובות, ובהכוונה נכונה השלב הזה בחיים יכול להיות רק משמח בעז״ה.

כי מתפקדנו בל נשכח - להשתדל. לנסות ככל שביכולתנו להבין מה אנחנו מחפשים, להפגש, להכיר, להחליט. ללמוד זוגיות נכונה, לבחור בכוחות שלנו את הטוב. וכמובן לא לשכוח להתפלל! כי בסופו של דבר ה׳ אתנו תמיד, וגם בבחירות, ורוצה שיהיה לנו רק טוב.

מקווה שעניתי במעט על שאלתך, ואנחנו תמיד פה אם תרצי לשאול עוד.

גילי

כתבות נוספות