שאל את הרב

האם החרדים אינם ציונים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/05/02 14:04 ט בסיון התשסב

שאלה

שלום, אני נערה בת 15 ולומדת באולפנא, הרבה פעמים בכיתה אנחנו מדברות על ההבדלים בין דתי לאומי- לחרדי, דיברנו גם על זה שהחרדים לא עושים צבא ומכאן שהם לא ציונים.

אך מיד אחת הבנות קמה ואמרה:

החרדים אולי לא עושים צבא אבל הם בעצם אלה שהכי שומרים לנו על המדינה, הם יושבים יום ולילה ולומדים תורה, ובלי מישהו שהיה לומד כל היום תורה ה' לא היה עוזר לנו לנצח במלחמות! חוץ מזה, הם אלה שהכי יודעים להראות את האהבה שלהם לארץ, הם מקיימים בהידור את כל המצוות הקשורות לארץ - שמיטה וכדו' אז איך אפשר להגיד עליהם שאין להם אהבת הארץ והם לא ציונים?!

אז רציתי באמת לדעת, האם חרדים הם ציונים? ואם לא, מה בדיוק העמדה שלהם בנושא?

בתודה, נטלי

תשובה

שלום לך נטלי,
לפני ההתיחסות לעצם השאלה, חשוב לומר שאין זה דבר טוב ונכון לעסוק בחיפוש פגמים וחסרונות אצל אנשים אחרים, ובטח שלא אצל ציבור שלם. אנחנו אמנם חולקים על החרדים בכמה דברים עקרוניים, אבל אין לנו עניין למצוא שהם לא טובים בכל מיני דברים. יש הרבה מאוד דברים משותפים לכולנו – תורה, מצוות, אמונה, ציפייה לגאולה ועוד.

לגופו של עניין, לימוד תורה זו מיצוה חשובה ביותר, וברור שהיא פועלת ועוזרת לעם ישראל כולו. הלוואי שכולנו וכל עם ישראל נלמד יותר ויותר תורה. גם הידור במצוות הקשורות לארץ (כשמיטה) זהו דבר נפלא וגם הוא בהחלט תורם למצב של עם ישראל, וזה גם מלמד שיש לאותם מהדרים אהבה לארץ ישראל.
יחד עם זאת, יש עוד מצוות מלבד לימוד תורה. אף אחד לא מוותר על תפילות, הנחת תפילין, שבת וכדו', מפני לימוד תורה. השירות בצבא הוא מיצוה חשובה ביותר, ואפילו כמה מצוות: הצלה של יהודים מסכנה ופיקוח נפש, "לא תעמוד על דם רעך". ועוד שזו 'מלחמת מיצוה', כמו שכותב הרמב"ם בהלכות מלכים (תחילת פרק ה') לעזור לעם ישראל מיד צר ואויב שבא עליהם. ועוד שיש בזה מיצוה של ישוב א"י, כמו שכותב הרמב"ן (בספר המצוות לרמב"ם, בהוספות הרמב"ן למצוות עשה, מיצוה ד'). הרחבה בכל הנושא של חשיבות הצבא והיחס בינו ובין לימוד תורה, תוכלי למצוא בספרים של הרב שלמה אבינר ('מחיל אל חיל', שני חלקים, וכן חוברת שהוציא על 'צבא וישיבה').
יש לשמוח שמחה גדולה על-כך שלאחר אלפיים שנה התקיימו דברי הנביאים, ועם ישראל חזר לארצו והוא מסוגל להקים מדינה וצבא, ולהגן על עצמו, ולא להיות נתון לחסדי הגוים והאויבים.
התורה בעצמה מצווה אותנו לצאת למלחמה ולהילחם על נפשנו, ולא לסמוך רק על לימוד התורה. לכן זהו דבר מצוין שהחרדים לומדים תורה, אך זו טעות שלא להשתתף בצבא. (איני נכנס כרגע לשאלה מתי צריך להתגייס, וגם אנחנו סוברים שעדיף לשבת וללמוד קודם תורה, אך אין זה פוטר או מבטל את חובת השירות בצבא. וכך נוהגים בישיבות הגבוהות ובישיבות הסדר).

לגבי עצם השאלה האם החרדים ציוניים – צריך להבין מהו ציוני. להיות ציוני, פירושו להזדהות עם שיבת-ציון שזכינו לה. להכיר בערך האלוקי של המדינה והממשלה והצבא. כמובן שיש הרבה דברים שצריכים תיקון, ועדיין לא הכל מתנהל על פי התורה והמצוות. ולכן אנחנו מתפללים שהמצב ישתפר, שכולנו נחזור בתשובה. לכן אנחנו אומרים תפילה לשלום המדינה, שהקב"ה ישלח את אורו לראשיה ולמנהיגיה – שילכו בדרך הנכונה, בדרך ה'.
כל הצער על מה שעוד לא מושלם, לא מונע אותנו מלהכיר תודה לה' על הדברים העצומים שעשה לנו, שזכינו לשוב לארצנו, לא"י, להתיישב בה ולהתבסס בה.
מה דעת החרדים בנושא? יש כמה סוגים של יחס בין החרדים, ולא כולם שווים לגמרי בגישתם. באופן כללי החרדים לא רואים את הערך האלוקי, את יד ה', שבהקמת המדינה, אלא סוברים שאנחנו עדיין בגלות. בעקבות כך הם גם לא רואים את יד ה' בהקמת ממשלה, צבא וכדומה. מבחינה זו הם אינם ציוניים, וגם הם עצמם יאמרו לך שאינם ציוניים.
אך כמו שכתבתי בתחילה, זה לא אומר שאין להם אהבה לארץ עצמה, לארץ ישראל. ויש להבדיל בין 'ציונות' לבין 'אהבת הארץ'. וגם לגבי היחס לא"י, יש הרבה רמות של אהבה. ברור שכל יהודי מאמין, אוהב ומעריך את א"י, כי התורה בעצמה כותבת בלי סוף על הערך שלה והחשיבות שלה. אבל יש לדעת שכדי להבין את הערך של א"י במלואה, צריך ללמוד הרבה, כי זהו נושא עמוק מאוד. צריך ללמוד טוב מה שהתורה אומרת על א"י, מה חז"ל מלמדים עליה, וכן הלאה. ולא מספיק לדעת באופן כללי שעם ישראל צריך להיות בא"י. וכמובן שלימוד זה צריך גם להוביל לעשייה בפועל בהתיישבות ומסירות נפש למען ארץ ישראל.

אם יש נקודות שלא הרחבתי מספיק, תוכלי לשלוח לנו שוב שאלה, ביתר פירוט, ונשמח לענות.

שנתקדם כולנו באהבה לא"י, ללימוד התורה ולעם ישראל,
יונתן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות