שאל את הרב

האם החוטא בדבר אחד אינו דתי

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 12/03/02 11:30 כח באדר התשסב

שאלה

יש לי חבר שכל פעם מקשה עלי בעניין היהדות והדתיות בכלל, ואין לי מה לענות לו.

הוא טוען שהיהדות היא עיסקת חבילה, וברגע שחטאת במשהו אז אתה לא נחשב דתי, אחד הנושאים שעולים הוא שפיכת זרע לבטלה, שמי שעושה זאת וקורא לעצמו דתי הוא בעצם שקרן, מה לעשות?

תשובה

בס"ד

אני מצטער על הזמן שעבר מאז השאלה ועד היום אבל אני חושב שחברך אינו צודק כלל.
חכמינו אמרו "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא".
האם בגלל זה אין לאדם זכות להיות צדיק כלל?
מי שאמר דבר זה לחברך מסוגל להפיל אותו למטה למטה. זה עצת "היצר הרע" להחטיא את כל האנושות.
על דבר כזה בדיוק אמר הנביא בשם ה' : "העולה על רוחכם היו לא תהיה". נדמה לכם כי בגלל טעות אחת או יותר אתם מרוחקים מה' - חס ושלום.
"העולה על רוחכם היו לא תהיה"

אלוקים נתן לנו את האפשרות לחזור בתשובה ולא כולם יכולים לחזור בתשובה על כל החטאים ביום אחד. לכן הדרך הנכונה היא להתחזק במה שאתה יכול ולהמשיך לעלות מעלה מעלה לאט לאט.

מה שחברך אולי התכוון זה מה שאמרו חז"ל כי "המומר לדבר אחד הוא מומר לכל התורה כולה". כאן מדובר באדם שבמזיד עובר בשאת נפש על מצוה אחת מהתורה. לא באונס ולא בשוגג. ובכן האמירה הזאת לא נפסקה להלכה. וכדאי שחברך ידע זאת כי גם אני חשבתי פעם שההלכה היא כך כמו שכל האנשים אומרים וזה לא נכון.

וזכור שיש הבדל גדול בין מי שאומר שאני ילא מקבל את מצוות שבת לבין מי שאומר אני מקבל אבל עדין לא הצלחתי להתגבר על יצרי.

אני רוצה להביא לך סיפור שאתה בודאי מכיר אבל עכשיו הוא יקבל משמעות יותר גדולה.

מסכת שבת דף יט.
תָּנוּ רַבָּנָן, מַעֲשֶׂה בְנָכְרִי אֶחָד שֶׁבָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי, אָמַר לוֹ, כַּמָּה תּוֹרוֹת יֵשׁ לָכֶם? אָמַר לוֹ, שְׁתַּיִם - תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה. אָמַר לוֹ, שֶׁבִּכְתָב אֲנִי מַאֲמִינְךָ, וְשֶׁבְּעַל פֶּה, אֵינִי מַאֲמִינִךָ גַּיְּירֵנִי עַל מְנָת שֶׁתְּלַמְּדֵנִי תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב. גָּעַר בּוֹ וְהוֹצִיאוֹ בִנְזִיפָה. בָּא לִפְנֵי הִלֵּל - גַּיְּירֵיהּ. יוֹמָא קַמָּא אָמַר לֵיהּ, אַ"בֵּ גִּ"דָּ. לְמָחָר אַפֵּיךְ לֵיהּ. אָמַר לֵיהּ, וְהָא אֶתְמוֹל לָא אָמַרְתָּ לִי הַכִי? אָמַר לֵיהּ, לָאו עָלַי דִּידִי קָא סָמְכַתְּ? - דְּעַל פֶּה נַמִי סְמוֹךְ עָלַי.
שׁוּב מַעֲשֶׂה בְנָכְרִי אֶחָד שֶׁבָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי. אָמַר לוֹ, גָּיְּירֵנִי עַל מְנָת שֶׁתְּלַמְּדֵנִי כָּל הַתּוֹרָה כּוּלָה כְּשֶׁאֲנִי עוֹמֵד עַל רֶגֶל אַחַת, דְּחָפוֹ בְאַמַּת הַבִּנְיָן שֶׁבְּיָדוֹ. בָּא לִפְנֵי הִלֵּל - גַּיְּירְיהּ. אָמַר לֵיהּ, דַּעֲלָךְ סְנֵי לְחַבְרָךְ לָא תַּעֲבִיד, זוֹ הִיא כָּל הַתּוֹרָה כּוּלָה, וְאִידָךְ - פֵּירוּשָׁא הוּא, זִיל גְּמוֹר.
שׁוּב מַעֲשֶׁה בְגוֹי (עובד כּוכבים ומזלות) אֶחָד שֶׁהָיָה עוֹבֵר אֲחוֹרֵי בֵית הַכְּנֶסֶת, וְשָׁמַע קוֹל סוֹפֵר שֶׁהָיָה אוֹמֵר, (שמות כּח) "וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ, חֹשֶׁן וְאֵפוֹד". אָמַר, הַלָּלוּ לְמִי? אָמַר לוֹ, לְכֹהֵן גָּדוֹל. אָמַר אוֹתוֹ גוֹי (עובד כּוכבים ומזלות) בְּעַצְמוֹ, אֵלֵךְ וְאֶתְגַּיֵּיר בִּשְׁבִיל שֶׁיָּשִׂימוּנִי כֹּהֵן גָּדוֹל, בָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי, אָמַר לוֹ, גַּיְּירֵנִי עַל מְנַת שֶׁתְּשִׂימוּנִי כֹּהֵן גָּדוֹל, דְּחָפוֹ בְאַמַּת הַבִּנְיָן שֶׁבְּיָדוֹ. בָּא לִפְנֵי הִלֵּל - גַּיְירֵיהּ. אָמַר לוֹ, כְּלוּם מַעֲמִידִין מֶלֶךְ, אֶלָּא מִי שֶׁיוֹדֵעַ טַכְסִיסֵי מַלְכוּת. לֵךְ לְמוֹד טַכְסִיסֵי מַלְכוּת. הָלַךְ וְקָרָא, כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ (במדבר גּ) לְ"וְהַזָּר הַקָּרֵב יוּמָת". אָמַר לוֹ, מִקְרָא זֶה עַל מִי נֶאֱמַר? אָמַר לוֹ, אֲפִילוּ עַל דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. נָשָׂא אוֹתוֹ גֵּר קַל וַחֹמֵר בְּעַצְמוֹ - וּמַה יִּשְׂרָאֵל, שֶׁנִּקְרְאוּ בָנִים לַמָּקוֹם, וּמִתּוֹךְ אַהֲבָה שֶׁאֲהֵבָם, קָרָא לָהֶם (שמות דּ) "בְּנִי בְכוֹרִי יִשְׂרָאֵל", כְּתִיב עֲלֵיהֶם, "וְהַזָּר הַקָּרֶב יוּמַת", גֵּר הַקַּל שֶׁבָּא בְמַקְלוֹ וּבְתַרְמִילוֹ, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה? בָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי, אָמַר לוֹ, כְּלוּם רָאוּי אֲנִי לִהְיוֹת כֹּהֵן גָּדוֹל? וַהֲלֹא כְּתִיב בָּתּוֹרָה, "וְהַזָּר הָקָּרֵב יוּמָת"?
בָּא לִפְנֵי הִלֵּל, אָמַר לוֹ, עַנְוְתָן הִלֵּל, יָנוּחוּ לְךָ בְּרָכוֹת עַל רֹאשְׁךָ שֶׁהִקְרַבְתַּנִי תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה.
לְיָמִים נִזְדַּוְּוגוּ שְׁלֹשְׁתָּן (שלושת הגרים) לְמָקוֹם אֶחָד, אָמְרוּ, קַפְּדָּנוּתוֹ שֶׁל שַׁמַּאי בִקְשָׁה לְטוֹרְדֵנוּ מִן הָעוֹלָם, עַנְוְתָנוּתוֹ שֶׁל הִלֵּל קֵירְבָנוֹ תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה:

האם הלל ויתר לשלושת הגרים על ההלכה?

לא ולא!
הוא ידע שיש הדרגות ושלבים ולא בבת אחת אדם יכול להגיע לכל המדרגות.

האם בגלל זה הוא לא יתחיל להתקרב את ה'?
חס ושלום!
כולם אהובים לפני הקב"ה ואת כולם ה' אוהב. וכל הפותח פתח של מחט - הקב"ה פותח לו פתח של אולם.
תתחיל להתמודד עם הבעיה שכתבת במכתבך.

אני מציע לך להתחיל ולהחליט ששבוע אחד אתה מתגבר על היצר הרע הזה. בכך שאתה מתרחק מבנות, ממחשבות עליהם, מצפיה בהן, מצפיה בטלויזיה, ומתמקד במעשים טובים. משתדל ללמוד כמה שיותר, להתפלל בזמן, לטבון במקוה או במעין. להשתדל בדיבור הגון. כל הדברים הללו יעזרו לך להתמודד עם השבוע הראשון.

שבוע זה הרבה?

חצי שבוע!!
אל תקח על עצמך יותר ממה שאתה חושב שתוכל.
קבל על עצמך בלי נדר. ואל תספר על זה לאיש.

ה' יעזור לך לעבור בשלום את השבוע הראשון.

אחר כך זה כבר יותר קל!!
אחר כך נדבר על ההמשך!

בהצלחה

כתבות נוספות