שאל את הרב

האם הדור הזה הוא רק "שאריות"?

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 15/11/20 12:18 כח בחשון התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב,

בדורות של פעם (נוח, יוסף, משה רבנו, אברהם אבינו, וכו..)

היו ניסיונות קשים מאוד והאנשים היו חזקים מאוד (מבחינה מנטלית, אומרים שיוסף הצדיק חווה יצר הרע של חצי עולם כשאשת פוטיפר ניסתה לפתות אותו / נוח בנה את התיבה במשך מאה ומשהו שנים, חווה את המבול, ונשאר תמים עם השם) זה אומר שהרמה שלו היא הרבה יותר גבוהה משל הדור הזה.

הניסיונות שלנו הן פיקניק לעומת הניסיונות של פעם והיצר הטוב שלנו הרבה יותר חלש משל פעם (בן אדם לא יכול להלחם ביצר הרע של עצמו, ויוסף חווה יצר הרע של חצי עולם)

השאלה שלי היא אם אנחנו רק פירורים ממה שנשאר (כי כל הסיפורים המטורפים קרו פעם אז השכר שלהם מן הסתם הרבה יותר גבוהה)

מצד שני אומרים שמי שחוזר בתשובה בדור הזה נקרא צדיק כי זה הדור עם הכי הרבה ניסיונות (אבל לפי סיפורים היו פעם ניסינות מטורפים)

אז השאלה שלי היא אם אפשר להגיע גם לרמה של "הליגה הגבוהה" (כמו נוח, יוסף, וכו...) ואם לא אז זה נקרא כאילו אנחנו רק שאריות ממה שנשאר?

אשמח לתשובה

תשובה

שלום

חס וחלילה. אנחנו לא פירורים. אנחנו דורות של גאולה.

הניסיונות שיש היום לאדם המאמין הם גדולים ועצומים.

ההשוואה לדורות קודמים היא לא נכונה לדעתי, כי המציאות הייתה מאוד שונה והאנשים היו שונים.

אל זה בכלל לא משנה. האדם המאמין נמצא בכל מצב בניסיון ובהתמודדות, והתפקיד שלו הוא להתאמץ לעלות ולהתקדם כל הזמן. יש ניסיונות של עושר ויש ניסיונות של עוני. יש ניסיונות של התמודדות עם יצר חזק ויש התמודדות עם קשיים בלימוד והתמדה. יש ניסיונות עם ביטחון בה' כשיש מחלות וצרות, ויש ניסיונות של עד כמה האדם עסוק בחסד כשטוב לו.

וכמו שאומרים חז"ל - "לפום צערא אגרא" - לפי הצער השכר. ו"רחמנא ליבא בעי" - הקב"ה רוצה את הלב.

לכן אל לך לייאש את עצמך ממצבו של הדור שלנו. יש לך כוחות ויש לך התמודדויות, ואתה יכול להתקדם ולעלות עוד ועוד ולהיות במעלת צדיק גדול.

בע"ה בהצלחה

כתבות נוספות