שאל את הרב

האם באמת יש מוסר אלוקי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/08/21 20:23 כב באלול התשפא

שאלה

שלום וברכה.

בזמן האחרון עלו לי הרבה שאלות בנוגע למוסר, ערכים ודעות, אשאל שאלה די מרכזית שעלתה לי -

תמיד אומרים שלאלוקים יש מוסר והיגיון עליון שונה משלנו.

לכן לדוגמא הורגים אדם שמחלל שבת - למרות שמצד עצמו זה לא הגיוני להקשיב לאלוקים לעשות דבר כזה, אבל בגלל שאלוקים אומר שזה מה שטוב אז מקשיבים לו.

האם אלוקים צודק בקשר למה נחשב מוסרי בגלל שיש לו יותר ידע (זאת אומרת - לדוגמא, כשהוא אומר לנו לאכול בעלי חיים - האם זה בגלל שהוא יודע שהחיות מעדיפות שיאכלו אותם ואנחנו לא יודעים או משהו בסגנון) או שפשוט המוסר וההיגיון שלו שונה משלנו?

אם התשובה היא שההיגיון שלו שונה ו''גדול'' יותר משלנו - אז למה שאני אקשיב לאלוקים? זאת אומרת, נניח שלהתחשב בזולת מרגיש לי הדבר הכי חשוב (חשוב לי יותר משלי עצמי יהיה טוב) , אז אני לא אהיה מוכן שיקריבו חיות בבית המקדש , למרות שאלוקים אומר שזה ''טוב'' - כי אני עושה את הטוב לחיות רק כי אני מרגיש שזה מה שצריך לעשות, אבל אם ההגדרה של אלוקים ל''טוב'' שונה משלי, אני לא ארגיש צורך לעשות את הטוב הזה, ולכן אקשיב למוסר שלי...

אני מרגיש ממש מסורבל ואני מתנצל אם השאלה לא מובנת, זה פשוט ממש מסובך לי בראש..

תשובה

שלום לך.

אני יודע שאתה מרגיש מסורבל או שאולי השאלה לא מובנית, כי בתכלס אתה מנסה להבין משהו ולכן אתה מרגיש פחות מובן. ועם כל זה, הצלחת לשאול בצורה הכי בהירה-

האם המוסר האלוקי נובע מיותר דעת, ולכן אם ננסה להבין אותו יותר אז נוכל להגיע לרמת הידיעה העמוקה, או שמא ה מוסר אלוקי שלא נשיג.

אם זה מנחם, אתה לא היחיד ששואל את זה ולאורך הדורות גדולי ישראל התעסקו בזה.

הם התעסקו בטעמי המצוות כדי לנסות ולהבין את המוסר האלוקי. חלקם טוענים שאפשר להבין את טעמי המצוות ומתוך כך את המוסר האלוקי וחלק סברו שאי אפשר להבין הכל וזה בעצם המדרש של המוכר והידוע לגבי ההפרש בין חוק למשפט.

.והאמת, כמו תמיד נמצאת בין השנים.

המוסר האלוקי שבאדם

יש שני מדרשים שקצת מלמדים אותנו על הענין של המוסר.

המדרש שאומר שישראל, התורה והקב"ה הם אחד, כמו גם המדרש שאומר שהקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם.

המוסר הוא אמור להיות לנו טבעי, אבל אנחנו לאו בהכרח מרגישים אותו בגלל כל מיני סיבות שונות.

הקב"ה ברא את העולם על פי התורה, קרי העולם מושתת על המוסר הזה ולכן הוא בר השגה.

עם זאת, זה תהליך להגיע לשם.

זה אומר שאנחנו כנראה לא מצליחים כרגע להבין את המוסר הזה אבל זה אפשרי, וגם אז לזכור שלאו דווקא נבין את כולו

זה לא משחק סכום אפס – או שמבינים או שלא, או שההיגיון גדול משלנו ומנותק מאיתנו או שהוא בר השגה.

ארוכה היא הדרך

אני מציע שכדי להגיע למקום שיש בו קצת יישוב הדעת זה ללמוד על המוסר האלוקי ככלל, ולא, זה לא חייב להיות דרך אורות הקודש חלק ג', אלא זה גם יכול להיות דרך מצוות שעוסקות בטעמי המצוות (ואם צריך עצות בשמחה).

בתוך כל זה, חשוב מאוד לזכור שזה לא שבין רגע מבינים את המוסר האלוקי, אחרת זה בכלל לא היה אלוקי אלא אנושי.

קרי, אם היינו מבינים בקלות לא היינו עושים את זה בגלל העמקה באלוקות ורצון הבורא, לא היינו עושים את זה כי הבורא ציווה ואנו משתדלים לעשות רצוננו כרצונו במובן הכי עמוק ולא רק בצד המעשי. לכן, זה תהליך ארוך של למידה והעמקה אך בעיקר של אמונה.

אמונה ולא רק ידיעה.

אמונה שהציווי הוא נכון, ויחד עם זאת לא להפסיק את החתירה ואת השאלות שלך והרצון שלך להבין.

אני מזמין אותך להמשיך לשאול, אני מזמין אותך להמשיך לחקור ולשאול יחד איתנו את השאלות הנפלאות הללו שבאמת מגבירים אמונה. מוזמן גם למוקד הטלפוני שלנו - כוכבית 8298.

בהערכה,

נתנאל

(14)

כתבות נוספות