שאל את הרב

איזו דת הכי עתיקה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/04/22 11:43 ב בניסן התשפב

שאלה

השאלה שלי

איזו דת הכי עתיקה?

תודה

תשובה

שלום, מה שלומך?

תודה רבה על השאלה החשובה.

כיוון שאין לנו כל כך כתבי יד או עדויות על התקופות המוקדמות, אי אפשר להצביע או לסמן את הדת העתיקה ביותר.

אני מתאר לעצמי שמאחורי השאלה עומדת שאלה נוספת: האם היהדות היא הדת העתיקה ביותר? ואם לא, אולי היא גם לא הנכונה? התשובה היא שהיהדות היא ודאי לא הדת העתיקה ביותר, וודאי קדמו לה עוד דתות אחרות. התורה הקדושה, בספר בראשית כתוב: "ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין והוא כהן לאל עליון". הפסוק הזה בספר בראשית נכתב הרבה לפני מתן תורה, ולפני שישראל הפכו לעם. כבר אז אנחנו רואים שהיו "כהנים לאל עליון". כלומר הייתה דת מסוימת שאת ראשיה נהגו לכנות ככל הנראה "כהנים".

אמנם אין לנו תיאורים של דתות אחרות קדומות, ואנחנו לא יודעים במה הם האמינו ומה היה אורח חייהם. אך שוב, מהתורה, אנחנו יכולים להבין מה הייתה רוח הדברים: אברהם אבינו נקרא גם כן "אברהם העברי" כיוון שכל העולם היה בצד אחד של הנהר כביכול, והוא מן העבר השני. אברהם אבינו היה המאמין הראשון בבורא עולם, והעולם כולו היה מלא בעבודת אלילים. אפילו אביו, תרח, היה עובד אלילים, ואברהם ניפץ ושבר אותם כמו שמסופר במדרש.

ובכן, היו כנראה דתות עתיקות שאין לנו מידע עליהן, שקדמו ליהדות. אבל האם הדת העתיקה ביותר היא גם הנכונה ביותר? ממש לא. במדרש וגם בגמרא מובאים שבעה דברים שהיו מוכנים ונבראו עוד קודם בריאת העולם: "שבעה דברים נבראו קודם בריאתו של עולם, ואלו הן: תורה, וכיסא הכבוד, ובית המקדש, ותשובה, וגן עדן, וגיהנם, ושמו של משיח". עוד כתוב, שהקב"ה "הסתכל בתורה וברא עלמא". כלומר, ה' הסתכל מה כתוב בתורה שנבראה תתקע"ד דורות לפני בריאת העולם, ועל פיה ברא את העולם.

דוד המלך כתב בספר תהילים: "עדות ה' נאמנה מחכימת פתי". התורה היא עדות ה'. הקב"ה כביכול הסתכל בתורה שמעידה על מעשה בראשית, ועל פיה ברא את העולם. כל העדויות האלה מעידות לנו באופן ברור שהתורה הקדושה היא קדומה יותר מכל דבר אחר.

אנחנו מאמינים שתורת ה' שניתנה לנו בהר סיני ועוברת מדור לדור עד אלינו – היא אמיתית ונכונה. עליה העולם עומד ובה הוא תלוי, וגם הדתות הגדולות היום מסתמכות עליה.

מכל מקום, אמיתות הדת היהודית לא תלויה בזמן או בשאלה מי עתיק ממי, אלא בבחירת עם ישראל על ידי הקב"ה להיות לו לעם מתוך כל העמים, וניתנת התורה להם דווקא. בזה אנחנו נמדדים, ועל זה ב"ה כבר כמעט ואין מי שמסוגל לחלוק.

מקווה שהצלחתי להבין את שאלתך כמו שצריך, ועניתי דברים המתיישבים על הלב.

כמובן שאפשר לחזור אלינו שוב עם שאלת דיוק או ההבהרה, וגם סתם ככה, ונשתדל להשיב.

בהצלחה רבה!

ישראל

כתבות נוספות