שאל את הרב

דתי או לא

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 24/06/12 23:16 ד בתמוז התשעב

שאלה

שלום כבוד הרב.

אני לא יודע אם אני מאמין כי אני מאמין, או כי ככה קבעו לי. אני לא יודע באמת אם יש אלוהים או לא, ותמיד מבלבלים אותי אנשים, חלק מביאים דעות שאין חלק שיש, ולהגיד לך את אמת? 2 הצדדים משכנעים. אין לי מושג, באמת שאין לי מושג אם יש אלוהים או לא. אני ממש חיב לדעת את האמת הרב, זה מדכא!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

צא מהדכאון - אין לו כל הצדקה, אתה מבקש לקבל תשובה מאחרים בדבר שרק אתה יכול לתת את התשובה לעצמך.
אם היית צריך להתחתן, האם היית מפגיש את בחירת לבך עם כל מני אנשים ומבקש מהם שימליצו לך אם להתחתן?
יש דברים בחיים - ואלו הדברים הכי משמעותיים - שאנחנו חייבים להחליט עליהם בעצמנו. אלו הדברים שכל החיים שלנו מושפעים מהם ואם לא נחליט עליהם בעצמנו לא נחיה את החיים שלנו בחרות אמיתית, אלא כמעין עבדים של אחרים שמחליטים עבורנו.

אלוקים ברא את האדם כדי שיהיה אדם חופשי ולא רובוט או חיה.
הרובוטים פועלים לפי מה שמתכנתים אותם וחיות לפי האינסטינקטים שלהם. אדם חייב לפעול מתוך חופש בחירה. מפני שהאדם אחראי לעצמו. הבחירה היא צלם אלוקים שבאדם.

אם אתה לומד אנגלית או מתמטיקה אתה לא צדיק, כולם עושים כך מפני שזה לגמרי לטובתם. אבל אם אתה מתנדב בחופש בבית אבות אתה צדיק מפני שאתה עושה דברים שהם לא מוכרחים, אתה גם לא מרוויח מזה משהו מלבד הידיעה שאתה אדם ערכי.
אתה בוחר לעשות דברים טובים וחשובים מפני שאתה מבין שאלו דברים אמיתיים ונכונים, לכן כשאתה עושה דברים כאלה אתה בצדק מרגיש טוב עם עצמך - עשית מתוך חופש ועשית דברים נכונים וחשובים.

האדם בדורנו מרגיש עצמו כיצור בוגר, אחראי וערכי (לכן היום לא יורדת אש מהשמים לשרוף חוטאים והאדמה לא נפתחת לבלוע רשעים). ד' מעונין שהמאמינים ילכו בדרכו מתוך רצון פנימי אמיתי, מתוך בחירה חופשית לגמרי (לכן העולם מלא בכופרים שלא קורה להם כלום).

האמונה נתונה לבחירתנו: למרות שד' נמצא בכל מקום, אי אפשר להוכיח את מציאות ד'.
ד' מסתתר אפילו בתוכנו, בתוך לבנו, בתוך כשרונותינו ויצרתנו, ד' נחבא בתוך ההיסטוריה הארוכה והמיוסרת של עמנו, בתוך נפלאות הבריאה - אבל ד' ממתין בסבלנות שכל אחד יחליט שהוא מעונין להתקשר אליו, ד' לא כופה עצמו עלינו: "שובו אלי ואשובה אליכם".

כתבות נוספות