שאל את הרב

דינוזאורים ודוד המלך ואמונה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/04/12 19:22 ד באייר התשעב

שאלה

שלום הרב

יש לי שתי שאלות חשובות ביותר.

א.לאחרונה התעוררה בי שאלה... מי אמר שהאלוהים האמיתי הוא אלוהי ישראל? אני בטוח שהיה משהו שיצר את הכל, אבל אני לא יודע, אני מפחד לאבד את הדת הרב... אני לא מצליח לגבש דעה לגבי אלוהים! קיים? לא קיים?...

ב.אחותי סיפרה לי על מדרש שבו דוד המלך עלה על ראם (דינוזאור (יצור עצום כמו שמתואר במדרש)) וחשב שזה הר ואז הוא הרגיש אותו זז, והבין שהוא בסכנה, ואז אמר לאלוהים שיוריד אותו מהראם ובתמורה יכתוב לו ספר, ואז הוא כתב לו את תהילים... אפשר לדעת את כל המדרש על פרטיו? או לפחות איפה הוא רשום?

תודה על זמן כבוד הרב! תענה אך ורק כשיהיה לך זמן פנוי :)

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אתה יהודי חשוב ולכן אני מוצא זמן כדי לענות לך!

השאלות שלך באמונה הן שאלות מוכרות וידועות לא צריך להבהל ולא לפחד. לא מאבדים אמונה בגלל שאלות.

חז"ל אומרים: "כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות" (ברכות נח ע"ב). יש מאמינים בקלות ויש אנשים עם אופי ספקני, אצלם הכל בספק, הכל לא בטוח - תמיד הם צריכים לברר ולבדוק את דרכם.
כנראה גם לך יש אופי קצת ספקני ואתה צריך ללמוד לחיות אתו. מדי פעם מתעוררות שאלות - אולי זה קצת מפחיד, אבל אחרי שמחפשים מוצאים תשובות. היתרון של בעלי אופי ספקני שהם כל הזמן בודקים ומתוך כך משכללים את האמונה שלהם.
אתה צריך ללמוד לחיות בשלום ולא להבהל מהאופי הספקני.

באשר לשאלה הראשונה שלך: התשובה היא שיש רק א-לוהים אחד. אמנם יש הרבה דתות, אבל כולן פונות אל הא-ל האחד. הויכוח בין הדתות הוא מה הדרך הנכונה לפנות לא-לוהים.

השאלה השניה: אודות הראם.
לא מדובר בדינוזאור אלא בחיה 'ראם' שמתוארת בחז"ל כיצור ענק.

הסיפור שאתה מזכיר נמצא במדרש תהילים מזמור כב על הפסוק: "הושיעני מפי אריה ומקרני רמים...".

אמר רב הונא בר אידי, בשעה שהיה דוד רועה את הצאן, הלך ומצא את הראם ישן במדבר והיה סבור שהוא הר. ועלה עליו והיה רועה. ננער הראם ועמד, והיה דוד רכוב עליו, והיה מגיע עד לשמים. באותה השעה אמר דוד, אם אתה מורידני מן הראם הזה אני בונה לך היכל של מאה אמה, כקרן הראם הזה. יש אומרים לאורכו מדדו. ויש אומרים לרחבו מדדו. מה עשה הקב"ה, זימן לו אריה אחד, כיון שראה הראם את האריה נתיירא ממנו ורבץ לו מפני שהוא מלך עליו. וירד דוד לארץ. וכיון שראה דוד את האריה, נתיירא ממנו. זימן הקב"ה צבי, קפץ האריה אחריו ודוד ירד והלך לו. לכך נאמר, הושיעני מפי אריה, כשם שֶׁעָנִיתָנִי מקרני ראמים:

גם בתלמוד (בבא בתרא דף עג :) יש תאור של ראם:
אמר רבה: לדידי חזי לי אורזילא בר יומיה (ראם בן יום אחד) דהוה (היה ענק כמו) כהר תבור ;
והר תבור כמה הוי? - ארבע פרסי;
ומשאכא דצואריה (אורך הצואר) תלתא פרסי;
ובי מרבעתא דרישיה (מקום הנחת הראש) פרסא ופלגא;
רמא כופתא וסכר ליה לירדנא (הטיל גללים וסכרו הגללים את הירדן לפי שעה עד שמסמסוהו המים מעט מעט).

פרשנים רבים מסבירים שלא מדובר על עולם המציאות. אלו רמזים או משלים לעולמו הפנימי של דוד. אפשר להסביר שהראם זה ההתנשאות של דוד הצעיר שיצליח להגיע למלכות ולנצח את אויביו. האריה זו הגאווה שמעוררת - האריה מסייע לדוד לרדת מהראם - להסתלק מההתנשאות וכו'

גם את התאור בגמרא יש להסביר באופן סמלי - רעיוני

כתבות נוספות