שאל את הרב

דין אישה קטלנית

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 20/04/16 08:38 יב בניסן התשעו

שאלה

שלום לכבוד הרב .

ברצוני לשאול שאלה לגביי המושג אישה קטלנית לפי השולחן ערוך ולפי הרמבם איש קטלנית מוגדרת מי ששכלה שני בעלים אך הדבר לא מתיישר עם מקרה יהודה ותמר שהרי תמר שכלה את ער ואונן ולמרות זאת יהודה מבטיח לה שכששילה יגדל הוא יחתן אותם . בפועל אחריי ששכלה פעמיים את בעליה הוא לא מחוייב לחתנה עם הבן ה3 .

כמו כן רציתי גם לשאול למה אין מושג שנקרא גבר קטלני הפוסקים כותבים כי  מזלו הרע של אדם יכול לגרום למות מפרנסו. לפיכך אישה עלולה לגרום למות בעלה, אך בעל אינו מתפרנס על ידי אשתו ולפיכך גם מזלו הרע אינו צפוי להביא עליה אסון אך ידוע לנו שישראל מעל המזל כמו במקרה של אברהם אבינו

"ויוצא אותו החוצה ויאמר הבט נא השמימה וספור הכוכבים... ויאמר לו כה יהיה זרעך"

 

רש"י מבאר על פי מדרש:

"ויוצא אותו החוצה" - ולפי מדרשו, אמר לו: צא מהאצטגנינות שלך, שראית במזלות שאינך עתיד להעמיד בן. אברם אין לו בן אבל אברהם יש לו בן, וכן שרי לא תלד אבל שרה תלד. אני קורא לכם שם אחר וישתנה המזל

תשובה

שלום
א. לגבי תמר, מובא בכסף משנה על הרמב"ם שציינת (הלכות איסורי ביאה כא,לא) שבייבום כן מייבמים, אפילו אם מתו שני בעליה. וכן כתב המלבי"ם בפרשת וישב, שיהודה אמר לתמר שתחכה עד ששלה יגדל, כי כאשר יגדל, יכוון למצוות ייבום, ושומר מצווה לא ידע דבר רע.
ב. במסכת שבת, דף קנו, עמ' ב', משמע מהסיפור על בתו של ר' עקיבא, שהכוונה ש'אין מזל לישראל' היא לא שאינם נתונים תחת המזל, אלא שיש להם יכולת להשתחרר מהגורל של המזל (כמו למשל ע"י צדקה בסיפור שם)

כתבות נוספות