שאל את הרב

דיבור עם בנות - כללי המותר והאסור

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 30/05/02 16:20 יט בסיון התשסב

שאלה

בס"ד

בהמשך למכתב שהתפרסם כאן באתר

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=7677

(חלום נורא בענין "דיבור עם בנות")

אני מבקש לברר מה הכוונה ב"שיחה בטלה" בצוות הדרכה?

אני מתרשם ש"חולם החלום" נמצא במצוקה וכמוהו מדריכים נוספים. אבקש לקבל "הנחיות מעשיות" בנושא.

אני בטוח שאם יהיו "הנחיות ברורות" - לא יופיעו חלומות כאלה ,,,

תשובה

בס"ד

כתב הרמב"ם בפירוש המשניות על מסכת אבות (פרק א משנה יז) הנחיות מעשיות לגבי הדיבור בכלל.

תקציר דבריו:

שיש חמשה סוגים של דיבור:
א - דברי מצוה - תפילה וברכות ושיעורי תורה.
ב - דברי אסור - לשון הרע ונבלות פה.
ג - דברי נמאסים - דברים בטלים.
ד - דברי אהובים - תיקון רוחני של משפחה, עם, עולם.
ה - דברי מותרים - כגון, פרנסה.

הכללים שכתה הרמב"ם הם לשיחת גברים עם גברים או נשים עם נשים.
לפי אותה החלוקה של הרמב"ם אתיחס לדיבור מול בנות או מול מדריכה:

א - דברי מצוה - יש כאלה שמותר להם להעביר שיעור לבנות ויש כאלה שאסור להם. תלוי במרצה. אני מכיר רבנים ומרצים שלא מסוגלים לתת שיעור לבנות בלי לחשוב על הבנות מבחינה "מינית" - להם באמת אסור לתת שיעורי תורה לבנות. הם יכולים להיות תלמידי חכמים גדולים וחשובים, אבל כל שיעור כזה הוא בשבילהם "נפילה רוחנית". אם הם מלמדים בנות - זו בשבילם "מצוה הבאה בעבירה".

יש כאלה שמסוגלים לתת שיעור לבנות בלי להתבונן בהם ובלי לחשוב עליהן "מינית". ואין להקיש או להקשות מסוג אחד לסוג שני. כל אחד נברא עם כוחות אחרים. גם אלו צריכים הרבה זהירות בשיעורים אלו, וכל רב יודע בעצמו מהן הגדרים שעליו לגדור על מנת לא להכשל באיסור.

שיעורי תורה משותפים עם בנות אסורים גם אם הבנות לבושות צנוע ומתנהגות בצניעות. סיבת הענין היא שבכל חברה של בנים יש בנים מהסוג הראשון (כמו הרבנים) ויש מהסוג השני גם יחד. אינך יכול להבחין ולמיין אותם. גם הבנות מחולקות בערך לפי אותה קטגוריה יש מהן שבכל שיעור חושבות על הבנים גם באופן "מיני". לכן אין להעביר שיעור תורה משותף לבנים ובנות. כל שכן שיעור בדברים אחרים.
בשעת דחק או באופן ארעי - מותר שיעור עם הפרדה-מחיצה.
התירו למסור שיעורי תורה לציבור חילוני מעורב כי "עת לעשות לה' הפרו תורתך".

ב - דיבורי איסור - לשון הרע ונבלות פה. ברור לחלוטין שכל האסור מול גברים - אסור מול מדריכות. עוד ברור שבדברי נבלות פה יש חומרה עוד יותר גדולה כשמדברים בהם עם בנות.

ג - דיבורים נמאסים - דהיינו דברים בטלים "כרוב ספור ההמון במה שאירע ומה שהיה ומה הם מנהגי מלך פלוני בהיכלו ואיך היתה סבת מות פלוני או איך התעשר פלוני" ואלו קוראים אותם החכמים "שיחה בטלה" . על זה בדיוק נאמר: "אל תרבה שיחה עם האשה".

ד - דיבורים אהובים - תיקון רוחני של המשפחה-העם-העולם. מותרים בהגבלות שלעיל בחלק א' ולקמן בחלק ה' על דיבורים מותרים.

ה - דיבורים מותרים - לצורך פרנסה וכד'. מותרים גם עם נשים. ולכן מותר לקנות חפץ מאשה בשוק או בחנות ולדבר עימה על מחיר וטיב וכו' אבל יש בזה כמה הגבלות.
1- שתהיה לבושה (ולא רק חצי).
2- שידבר לענין ולא יגלוש לדיבורים על פוליטיקה וכד'.
3- שבשיחתו על הקניה או המכירה לא יאריך בדיבורים.
4- שלא ידבר עימה באופן קבוע.

ואסביר את החלק האחרון. "שלא ידבר עימה באופן קבוע". והוא שאסור לעבוד באופן קבוע עם אשה באותו חדר או מקום אע"פ שאין בו איסור יחוד והיא לבושה צנוע והם ממעטים בדיבור.
ומי שזה הכרח בשבילו - כגון מורים ומנהלים וכד' צריכים לדעת כי כללי הלכות יחוד ודיבור שלהם עם נשים חמורים יותר משאר אדם. על כגון זה נאמר במשנה מסכת קידושין פרק ד "כֹּל שֶׁעֲסָקָיו עִם הַנָּשִׁים - לֹא יִתְיַחֵד עִם הַנָּשִׁים" לדעת הרמ"א המשנה רוצה לומר שגם דברים שמותרים לאחרים - אסורים בשבילו.

מסקנה - אל תאמין בעצמך. ומי שמשתדל ומתאמץ מלמטה - מסייעים אותו מלמעלה.

בהצלחה.


---------------
דברי הרמב"ם בפירוש המשניות על מסכת אבות (פרק א משנה יז)

"שמעון בנו אומר כל ימי גדלתי בין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב משתיקה ולא המדרש הוא העיקר אלא המעשה וכל המרבה דברים מביא חטא"

כבר אמר החכם "ברוב דברים - לא יחדל פשע" וסיבת זה שרוב הדברים תוספת מותר וחטא כמו שאבאר עתה, כי כשירבה האדם דברים יפשע על כל פנים, שאי אפשר שלא יהיה בדבריו דיבור אחד שאין ראוי לאומרו!!!

וממופתי החכמים - מיעוט הדברים.
וממופתי הסכלים - רוב הדברים. שנאמר "וקול כסיל - ברוב דברים".
וכך אמרו החכמים שמיעוט הדברים ראיה על מעלת האבות והיות אדם מיוחס אמרו (קידושין עא.) "מיחסותא דבבל - שתיקותא".,,,,,

ואני אומר שהדיבור יחלק, לפי חיוב התורה לחמשה חלקים.

א' מצוה בו.
ב' נזהר ממנו.
ג' נמאס.
ד' אהוב.
ה' מותר.

החלק הראשון:
הוא המצוה בו והוא קריאת התורה ולמודה וקריאת תלמודה, וזו היא מצות עשה מחוייבת שנאמר "ודברת בם". והיא שקולה כנגד כל המצות, וכבר נאמר מן האזהרה בלמוד מה שלא יכיל זה החבור קצתו:
החלק השני:
הוא הדיבור הנאסר ונזהר ממנו כעדות שקר ודבר שקר והרכילות והקללה ודברי התורה מורים על זה החלק וכן נבלות הפה ולשון הרע:
החלק השלישי:
הוא הדיבור הנמאס אשר אין בו תועלת לאדם בנפשו ולא עבירה ולא מרי כרוב ספור ההמון במה שאירע ומה שהיה ומה הם מנהגי מלך פלוני בהיכלו ואיך היתה סבת מות פלוני או איך התעשר פלוני ואלו קוראים אותם החכמים "שיחה בטלה" והחסידים השתדלו בעצמם להניח זה החלק מן הדיבור ונאמר על "רב" - תלמידו של ר' חייא שלא שח שיחה בטלה מימיו. ומזה החלק ג"כ שיגנה אדם מעלה או ישבח פחיתות יהיו מדות או שכליות:
החלק הרביעי:
הוא הנאהב והוא הדיבור בשבח המעלות השכליות או מעלות המדות ובגנות הפחיתיות משני המינים יחד להעיר הנפש למעלות בספורים ובשירים ולמנעם מן הפחיתיות בדרכים ההם בעצמם, וכן לשבח החשובים ולהודות מעלותיהם כדי שיטבו מנהגיהם בעיני בני אדם וילכו בדרכיהם ולגנות הרעים בפחיתיותיהם כדי שיתגנו פעולתם וזכרם בעיני בני אדם ויתרחקו מהם ולא יתנהגו הם כמנהגיהם, וזה החלק רצה לומר למוד המדות המעולות והתרחק מן המדות הפחותות יקרא דרך ארץ:
החלק החמישי:
הוא המותר והוא הדיבור במה שמיוחד לבני אדם מסחורתו ופרנסתו ומאכליו ומשתיו ולבושו ושאר מה שצריך לו והוא מותר, אין אהבה בו ולא מיאוס, אבל אם ירצה - ידבר בו מה שירצה. ואם ירצה - לא ידבר. ובזה החלק ישובח האדם כשימעט הדברים בו, והזהירו אנשי המוסר מהרבות בו דברים. אבל האסור והנמאס אין צריך לאזהרה ולא למצוה, שראוי לשתוק ממנה לגמרי, אבל המצוה בו והאהוב אילו היה האדם יכול לדבר בו כל ימיו היה טוב.

אבל צריך להזהר משני דברים. האחד מהם שיהיו מעשיו מסכימים לדבריו, כמו שאמרו נאים הדברים היוצאים מפי עושיהם, ועל זה הענין כיון באמרו ולא המדרש הוא עיקר אלא המעשה באמרו חכמים יאמרו לצדיק שילמד המעלות כאומרם (ב"ב עה. סנהדרין ק) דרוש ולך נאה לדרוש, ואומר הנביא רננו צדיקים בה' לישרים נאוה תהלה. והענין האחר הוא הקיצור ושישתדל להרבות הענינים במעט דברים לא שיהיה הענין בהיפך, והוא אמרם (פסחים ג: חולין סג:) לעולם ישנה אדם לתלמידיו דרך קצרה.

ודע שהשירים המחוברים מאיזה לשון שיהיו צריך שיבחנו בעניניהם אם הם הולכים על דרך הדיבור אשר חלקנוהו, ואמנם ביארתי זה אע"פ שהוא מבואר, מפני שראיתי זקנים והחסידים מאנשי תורתנו כשיהיו במשתה יין כחופה או זולתה וירצה אדם לשיר ערבי אפי' ענין השיר ההוא שבח הגבורה או הנדיבות והוא מן החלק האהוב או בשבחי היין ירחיקו זה בכל צד מן ההרחקה ואין מותר אצלם לשמעו, וכשישורר המשורר פיוט מן הפיוטים העבריים לא ירחיקוהו ולא ירע בעיניהם עם היות בדברים ההם המוזהר ממנו או הנמאס, וזה סכלות גמורה שהדיבור לא יאסר ויותר ויאהב וימאס ויצוה באמירתו מצד הלשון שנעשה אבל מצד ענינו שאם יהיה ענין ההוא מעלה יתחייב לאומרו באיזה לשון שיהיה, ואם יהיה כוונת השיר ההוא פחיתות באיזה לשון שיהיה אסור לאמרו,

גם יש לי בזה תוספת כי כשיהיו שני פיוטים ולשניהם ענין אחד מהעיר כח התאוה ושבח אותה וישמח הנפש בה והוא פחיתות והוא מחלק הדיבור הנמאס מפני שהוא מזרז ומעורר על מדה פחותה כמו שהתבאר מדברינו בפרק הרביעי ויהיה אחד משני הפיוטים עברי והאחר ערבי או לעז יהיה שמיעת העברי והדיבור בו יותר נמאס אצל התורה למעלת הלשון שאין צריך שישתמשו בו אלא במעלות כל שכן אם יצטרף אליו שישימו בו פסוק מן התורה או משיר השירים בענין ההוא שאז יצא מחלק הנמאס לחלק הנאסר ומוזהר ממנו שהתורה אסרה לעשות דברי הנבואה מיני זמר בפחיתיות ובדברים מגונים.

ואחר שזכרנו לשון הרע בחלק הדיבור האסור ראיתי לבארו ולזכור בו קצת מה שנזכר שבני אדם בו בעורון גדול והוא החטא הגדול שבבני אדם תמיד, וכ"ש במה שאמרו חכמים (ב"ב קסד.) שאבק לשון הרע לא ינצל אדם ממנו בכל יום ומי יתן שינצל מלשון הרע עצמו, ולשון הרע הוא ספור רעות האדם ומומיו ולגנות אדם מישראל באיזה צד שיהיה מן הגנות ואפילו היה המגונה חסר כמו שנזכר, שאין לשון הרע שיכזב על אדם וייחס לו מה שלא יעשה כי זה יקרא מוציא שם רע על חבירו, ואמנם לשון הרע הוא שיגנה גנות האדם אפילו בפעולותיו אשר יעשה באמת שהאומרו יחטא ואשר ישמעהו יחטא. אמרו (ערכין טו:) ג' לשון הרע הורגתן. האומרו, השומעו, ושאומרים עליו. ואמרו המקבלו יותר מן האומרו. ואבק לשון הרע הוא זכרון מומי האדם בלתי ביאור אמר שלמה בזה הענין כי פעמים יהיה הזוכר מומי האדם בלתי ביאור מראה שאין ידיעה לו במה שהובן מדבריו ושהוא לא כיון זה, ואמנם כיון ענין אחר כמו שאמר כמתלהלה היורה זיקים ומות כן איש רמה את רעהו ואמר הלא משחק אני. וכבר (ב"ב שם) שבח חכם מן המתחכמים כתיבת הסופר שהראה לו במעמד גדול וגנה הריע מעשה המשבח כתיבת הסופר ההוא ואמר לו "כלך מלשון הרע", כלומר שאתה מסבב גנות בשבחך אותו בתוך ההמון, שמהם מי שיאהבהו ומהם מי שינשאהו ויצטרך שונאו כשישמע שבחיו לזכור מומיו ורעותיו וזה תכלית ההרחקה מלשון הרע,

ולשון המשנה (ערכין טז.) לא נחתם גזר דין על אבותינו אלא על לשון הרע. רצה לומר ענין המרגלים אשר נאמר בהם ויוציאו דבת הארץ,

ואמרו [חכמינו] עליהם השלום: ומה אלו הוציאו שם רע אלא על העצים האבנים התחייבו מן העונש מה שנתחייבו מי שידבר בגנות חבירו על אחת כמה וכמה:

ולשון התוספתא על שלשה דברים נפרעין מן האדם בעולם הזה ואין לו חלק לעולם הבא. עבודת כוכבים, גילוי עריות, ושפיכות דמים, ולשון הרע כנגד כולם.

ואמרו בגמרא (ערכין טו.) בעבודת כוכבים בא לשון הגדולה, והוא אמרו אנא חטא העם הזה חטאה גדולה ובחטא גילוי עריות בא גם כן לשון הגדולה והוא אמרו ואיך אעשה הרעה הגדולה הזאת. ובחטא שפיכות דמים בא גם כן לשון הגדולה והוא אמרו גדול עוני מנשוא. אבל בלשון הרע בא לשון גדולות ר"ל שהיא שקולה כנגד שלשתם והוא אמרו לשון מדברת גדולות.

ודברו בחטא הזה המעורר הרבה מאד, וסוף מה שנאמר כל המספר לשון הרע כפר בעיקר, שנאמר אשר אמרו ללשונינו נגביר שפתינו אתנו מי אדון לנו.

אמנם ספרתי קצת מה שספרו בזה החטא אף על פי שהארכתי כדי שיתרחק ממנו האדם בכל יכלתו וישים כוונתו לשתוק, רצה לומר מזה החלק מן הדיבור:

כתבות נוספות