שאל את הרב

דיבורים בתפילה

חדשות כיפה הרב שי פירון 20/12/01 11:31 ה בטבת התשסב

שאלה

שלום וברכה,

מזה זמן רב שישנה בעיה בבית הכנסת שבו אני מתפלל, וציבור המתפללים (המורכב מבעלי בתים בשנות הארבעים לחייהם) מדבר ומפריע למתפללים הנוהגים לפקוד את בית הכנסת שלא לשם קבלת האינפורציה על מצב הבורסה הסרטים האחרונים בטלויזיה. הדבר מחריף כאשר מתחלפים בנהם החזנים ומיד מתחילים לדון שני המחנות אם החזן מסלסל יפה או מאריך בתפילתו...

גבאי בית הכנסת ניסה לדבר שוב ושוב באוזני המתפללים ללא הצלחה (בבית הכנסת כרגע אין רב) וכן בקש לא להפוך את בית הכנסת לשמרטפיה ולהמנע מלהביא את הילדים לבית הכנסת אך הדבר לא הואיל.

אשמח אם הרב יוכל לתת עצות נוספות.

כל טוב.

תשובה

ב"ה,

שלום רב,


הבעיה נובעת מחוסר הקישור לתפילה, מהעובדה שאנשים לא חשים בצימאון רוחני המביא את האדם לידי תפילה משמעותית.
לדעתי ראוי ונכון להדגש חלק מהזמן לעיון תפילה. ללימוד משמעות התפילה כמו גם פירושם של קטעי התפילה.
כמו כן, ראוי להוסיף מנגינות אותם הציבור שר ביחד, מנגינות המתיישבות על לב רוב הציבור. אסור שכל חזן יביא איתו מנגינה שלא כולם מכירים. נכון, שהחזן לא יהיה מי שמופיע בפני כולם אלא מי שמוביל את תפילת הרבים בה כמה שיותר אנשים לוקחים חלק.
כמו כן, כדאי שכמה שיותר אנשים יהיו בעלי תפקידים - שונים - בתוך בית הספר.
אני לא ממליץ לעצור את התפילה ולהתחיל לומר "שקט1 שקט!". למרות שזו פעולה צודקת, אנשים מבוגרים רוצים שינהגו בהם בצורה אחרת.
כמו כן אני ממליץ לך ליזום שיחות אישיות עם ה"דברנים הראשיים", לדעתי - שיחה עמוקה ומשמעותית תתרום רבות. כדאי להדגיש את הנזק שנגרם לילדינו בשל כך. כדאי להדגיש את ההפסד הגדול!

שי

כתבות נוספות