שאל את הרב

דברים נוראיים איך אוכל לעשות תשובה שכזאת?

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 19/09/12 21:42 ג בתשרי התשעג

שאלה

כתוב ב"אורחות צדיקים" שער התשובה דברים נוראיים: "הבא על הגויה – יתענה וילקה, ולא יאכל בשר ולא ישתה יין לכל הפחות ארבעים יום; או יתענה שלושה ימים לילה ויום, שלוש שנים פעם לשנה. ואם אחר התשובה יחזור לסורו, יחמיר יותר עליו: בימות החמה ילך במקום נמלים הרבה וישב ביניהם ערום, ובימות החורף ישבר הקרח וישב במים עד החוטם. ואם עוד יחזור לסורו יחמיר עליו יותר ויותר.

המוציא שכבת זרע לבטלה – יתענה ארבעים יום, ואפילו אינם רצופין. וישב במים בימות החורף כדי צליית ביצה וגמיעתה כל הארבעים יום; ולא יאכל בשר ולא ישתה יין ודבר חם, לבד משבתות וימים טובים. וירחץ הראש מעט במים פעמים או שלוש, כל אותן ארבעים יום". וע"כ דבריו. וכל זה בכדי לשבר תאוותו ולהכניע יצרו הרע, והצער והעצבות והחרטה על העבר, כמו שכותב הרמב"ם שצריך להקצין לצד השני.

בנעורי עברתי המון עוונות, אבל שמעתי שאין דבר העומד בפני התשובה.

וכן בזוהר הק' כתוב שאין כפרה למי שפגם בעוון קרי, השם ירחם.

האם גם על קרי במזיד (שוגג) מועיל כפרה, ואיך אעשה תשובה? האם גדול עווני מנשוא? בבקשה מהרב שתביא לי עוד הדרכות איך לתקן ולחזור מהחטאתי? (אני מאוד מתחרט על מה שעשיתי), ואיך אשוב מדרכי הרעה הגדולה הזאת? ועוד שימי ספורים ומעטים אולי... ואני צעיר לימים... והדברים נוראיים מאוד, האם גם על זה מועיל תשובה? האם כ"כ הדברים נוראיים??? דברים נוראיים איך אוכל לעשות תשובה שכזאת???

תשובה

ב"ה,

שלום וברכה,

עיקר התשובה היא עזיבת החטא, ואם אדם הפסיק לחטוא את אותו חטא הוא כבר בעל תשובה, כל השאר לא מעכב,

כפי שבירר בעל הנודע ביהודה שסיגופים לא מעכבים את התשובה.

ויתרה מזאת לפעמים אין לומר לבעל תשובה את התיקונים האלה כי הם יכולים להחליש אותו ולגרום לו לא לחזר בתשובה כלל.

כיום בגופות נחלשו כפי שאומרים הפוסקים ולכן עיקר הכפרה היא עמל תורה, קביעות עיתים לתורה ושקידה על ספרי מוסר שיגרמו לאדם לא להתקרב לאותם חטאים.

וה' יקבל תשובתך ברצון.

בברכה,

דני ארגמן

כתבות נוספות