שאל את הרב

גזל בעבודה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 21/09/16 14:12 יח באלול התשעו

שאלה

שלום רב,

אני מתנצלת על הסיפור הארוך מראש ,לפני 5 שנים ילדתי ומאז ניגשתי לבוס שלי כדי לבקש שעת הנקה , ז"א לצאת שעה קודם והוא הפנה אותי למנהלת חשבונות ראשית ומה שהיא תגיד זה בסדר ומקובל עליו והיא הסכימה.

אני לא זוכרת אם אמרתי לה שמגיע לי 4 חודשים או לא אמרתי לה בכלל בכוונה או בלי כוונה, לא זוכרת אם בכלל הגדרתי תקופה, ובפועל עד היום אני עובדת איתה ביחד ויוצאת שעה קודם ולא היא ולא בוס דורשים ממני להישאר עוד שעה וכך 5 שנים.

את העבודה שלי אני משתדלת לבצע על הצד הטוב ומספיקה אפילו בזמן.

כיום כשאני לאט לאט מתחזקת ולומדת דברים, נשאלת השאלה האם זה גזל,כי לא זכור על הגדרת תקופה, אבל מצד שני אם היו דורשים להישאר ולא הייתי נשארת בעבודה עוד שעה אז זה היה נחשב גזל וגם בפועל אין לי עבודה או זנבות כדי להישאר, אני מספיקה את העבודה שלי, אני סתם אישאר ואשב כי אין לי עבודה ומנהלת חשבונות אפילו תומכת בזה שאני יוצאת מוקדם. האם חלה עלי חובה שוב לגשת אליה או לשניהם, ולקבל שוב אישור רטרו על כל השנים ושנים הבאות?

האם לא מזיקה לעצמי, ילדים קטנים בבית והם זקוקים לי?

מאז הלידה היה לי הסכם נוסף עם בוס, הוא דרש ממני לעבוד בימי שישי, ולא יכולתי, אז הגענו להסכם, שאני אעבוד ימי שישי, פעם כן, פעם לא, ובאותו יום שישי שאני עובדת, יום לפני- ביום חמישי אני יוצאת מוקדם בגלל שמירת שבת, עמדתי בהסכם 5 שנים, לאחרונה 3 חודשים, אני הודעתי לאותה מנהלת חשבונות שאני צריכה לצאת בימי חמישי באופן קבוע בטענה כי אני אוספת ילדים מהגן ובי"ס, בפועל בת שלי בת 10 אוספת את הבן הקטן והם מגיעים בעצמם הביתה ואני חוזרת ישירות הביתה ואני נמצאת עם ילדים,עוזרת להם וכל מה שקשרור לבית. יום אחד, שואלת אותי מנהלת חש' אם אני מגיעה ביום שישי, אז שאלתי אותה מה לעשות, האם להגיע, אמרה לי מה שאת רוצה,כיום אני יוצאת גם בימי חמישי מוקדם וגם לא מגיעה בימי שישי ומספיקה את העבודה. המשכורת שלי גלובלית ואני מוגדרת כעובדת 5 ימים גם לפני שינוי וגם אחרי שינוי ובפועל כיום אני עובדת 4 וחצי ימים בשבוע.

ואף אחד לא בא בטענות,הבוס רואה אותי שאני יוצאת מוקדם בימי חמישי ולא אומר קלום, את התמיכה בוודאות אני מקבלת ממנה, אך אם אצטרך לדבר עם הבוס, ולהודיע לו שאני כבר לא מסוגלת לעמוד בהסכם, כי אני זקוקה , כדי להיות עם ילדים וכי אני שומרת שבת וזה מאוד

תשובה

שלום
כלפי העבר נראה לי שזה לא גזל, כיון שהוא אמר לך לגשת למנהלת חשבונות וזה מה שעשית, ואת אומרת שכנראה הוא גם יודע שאת יוצאת מוקדם.
ובכל זאת כלפי העתיד, נראה שכן כדאי לפתוח את זה, כדי שלא להיות בחשש של קבלת כסף שלא מגיע.
בפנייה אל הבוס, כדאי להציב את הדברים בצורה הכי גלויה.
להסביר שאת משקיעה בעבודה, ומספיקה את כל המשימות שלך.
להסביר שמאוד חשוב לך גם להשקיע כאימא בילדים.
לפי מה שאת מתארת, נראה שיש סיכוי שהוא יהיה קשוב לצרכים שלך.
וגם אם ידרוש יותר שעות, אולי תוכלי לבקש לעבוד את השעות שמתאימות לך, ולהוריד קצת מהמשכורת. זה עדיף לכאורה, לא?
לגבי צורת הבקשה - אפשר לגשת אליו ביחד עם המנהלת חשבונות, או לבקש ממנה שתדבר איתו, ואם זה לא מסתדר לפנות אליו בצורה כתובה (אבל זה נראה לי פחות יעיל).
בהצלחה

כתבות נוספות