שאל את הרב

גזל בעבודה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 10/10/19 16:10 יא בתשרי התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב,

עבדתי בחברה גדולה שנים רבות

1.בשנים האחרונות לעבודתי אני ומספר חבריי לצוות לא היינו עובדים שעות רבות אלא מספר שעות מצומצם ובחלק הנותר של השעות היינו מפטפטים וכיוב

כמובן שבגין אותן השעות קיבלנו תשלום.

מדובר במצב שייתכן והתקיים גם אצל עובדים נוספים בשל הפיקוח הלקוי.

2.בחברה זו מקבלים תשלום יום מחלה מהיום הראשון וכן בנוסף יש אופציה לדווח 4 פעמים בשנה מחלה ללא אישור מחלה.

בחישוב שביצעתי הגעתי למסקנה שכנראה 29 יום דיווחתי מחלה בין אם עי אישור מחלה מהרופא ובין אם לאו אך כמובן שלא הייתי חולה . מדובר במקרה שמתבצע עי עובדים רבים אך לא ברור אם החברה מודעת לכך ומעלימה עין או אם לאו. מה שכן המנהלת שלי ודאי לא ידעה על כך שמדובר בשקר.

3. הייתי מדפיסה מסמכים אישיים במדפסות החברה ללא בקשת אישור על כך

מאז חזרתי בתשובה ואני מרגישה שיתבעו אותי בשמים על כך על עוון גזל. אני תוהה אם מדובר בחברה גדולה אם היא לוקחת זאת בחשבון לגבי הנושאים האלו בכל אופן במידה ואכן מדובר בגזל ועליו לשוחח עם אותה חברה , הדבר ככל הנראה ישפיע על כך שלא אוכל לחזור לעבוד בה לאלתר ואולי אף להמלצות שליליות כלפיי

מה עליי לעשות?

בנוסף, הנני סטודנטית ובמוסד לימודים שבו אני לומדת יש מכונות צילום בעלות מסובסדת. לאחרונה נצרכתי להדפיס חומרים מסוימים אך מכיוון שמוסד הלימודים רחוק ממקום מגוריי , נכנסתי למכללה שקיימת מול ביתי אשר גם מספקת לסטודנטים שלה מדפסות בעלות מסובסדת. האם נכשלתי בגזל?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אמנם יש צורך להחזיר את הכספים, ואפילו אם אי אפשר להעריך בצורה מדויקת את שווי הדברים יש לתת בערך את הסכום הנדרש. יש לכתחילה לבקש סליחת המעביד אבל אם הדבר קשה יש צורך להעביר אליו את הכספים בלא ידיעתו , או לקנות דבר מה למשרד הנדרש ולא לקבל על כך החזר. ברור שזו תשובה נמוכה יותר, אבל גם זה מקובל.

לגבי מכונות הצילום, אם הם לא אכפת להם שיצלמו, אפילו שמסובסד, אין לאסור, אבל אם מזהירים ואומרים שרק תלמידים מסויימים הם רשאים לצלם, אין לעבור על מה שהבעלים אומר.

גמר טוב

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות