שאל את הרב

גברים ונשים במערכת הנישואין

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 17/05/09 22:45 כג באייר התשסט

שאלה

שלום כבוד הרב,

התארסתי בשעה טובה, ואני וארוסי התחלנו לקרוא כל אחד עם עצמו את הספר איש ואישה.

עלתה בי שאלה שגורמת לי צער רב והרבה בכי.

אף פעם לא ראיתי את ההלכות כ"שובניסטיות".

ופתאום אני מרגישה שבכל ענייני נידה וטהרת המשפחה, הכל באחריות האישה. ובנוסף לזה- לגבר אין שום חובה (חוץ מלא לגעת באשתו) ואחרי שהיא מתכוננת שבוע וחצי שלמים ובודקת את עצמה, והולכת לטבול במקווה, וכל הבלגן סביב זה כלל לא חל על האיש. חייו מתנהלים כרגיל בלי שום שינוי, וכל מה שהוא צריך לעשות זה "לשבת בבית ולחכות שתחזור מהמקווה"..

מה גם שלאיש אין שום חובה לפי מה שהבנתי להיות טהור לקראתה. והיא צריכה להתנקות להסתדר ולעבור מסכת שלמה כדי להיטהר אליו. והוא מגיע איך שהוא. בלי שום הכנה מוקדמת, ובכל מקרה שום הכנה שמשתווה ולו בקצת למה שהאישה עושה בכל ימות החודש כדי להגיע להיות טהורה לבעלה.

אני מרגישה שזה "לא פייר" וזה הורס לי את שמחת ימי האירוסין שאמורים להיות יפים.

אשמח אם תוכל להגיד משהו שיוכל לעזור.

ולא "זה כי את אישה" (זו התשובה שקיבלתי בינתיים מנשים נשואות אחרות)

תשובה

שלום

אני מבין אותך, ומסכים איתך.

עיקר הביקורת הנכונה שלך היא לא על ההלכה עצמה אלא על התנהגות גברית מוכרת, המנצלת את עובדת היות ההלכה מתמקדת יותר באשה בעניין הזה, וניצול העובדה הזו לעצלנות ולזלזול בחיי האישות הבריאים.

כדברי הרב קוק, יש לחזק בדורנו את לימוד ההקדמות לנושאים, יותר מאת הנושאים עצמם.
אם כולנו נתחזק בעיון במבוא לזוגיות, במבוא להלכות אישות, ולא רק בהלכות עצמן, אזי ההרגשה הכואבת שלך תתמעט. הגבר צריך לדאוג שלא להיות עצל אלא לעמול בלימוד ההלכות הקשורות אליו, ובמבוא הרוחני אליהן, מדוע הן כך, וכיצד להשרות אוירה של חלוקה הוגנת בעניין טהרת הבית.

אני מניח שארוסך הוא אדם טוב וישר, ואין דברייך מופנים כלפיו. דברי איתו על הענין הזה, אני ממליץ ללמוד יחד את ספרי הרב אבינר בעניין זוגיות בריאה בין אישה לאישה (עם מפיק בהא).

מזל טוב

כתבות נוספות