שאל את הרב

גאולה ותשובה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 15/05/02 12:24 ד בסיון התשסב

שאלה

שלום הרב

שאלתי היא איך אנו צריכים להאמין בביאת גואל בכל יום כשאני רואה כל כך הרבה חטאים שאנו חוטאים בהם הרי המשיח יבוא כשיהיו הרבה פחות חטאים

נ.ב אין לי אימל אז תפרסם את התשובה ואני אראה אותה בתודה א.

תשובה

ב"ה

ברכה ושלום,

התלמוד במסכת שבת דף נו' מבאר שאין ייסורים ללא עוונות. ואילו זכה עם ישראל לגאולת "אחישנה" שבאה מתוך זכות, הייתה הגאולה קלה שבקלות. אבל כידוע לך - עד עתה לא זכינו לצערנו, וגאולתנו באה "בעיתה" - כדברי התלמוד במסכת סנהדרין דף צח' "זכו אחישנה לא זכו בעיתה".

ועל כן הייסורים שאנחנו עוברים הם "ייסורי גאולה" עד להחזירנו בתשובה שלמה, ולנקות אותנו ולטהר אותנו ולהכשירנו לגאולה השלמה כדברי הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ז' הלכה ה' "ואין ישראל נגאלים אלא בתשובה וכבר הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותם ומיד הם נגאלים". ומרן הביא ב"כסף משנה" את המקור לדבריו במסכת יומא דף פו' "גדולה תשובה שמקרבת את הגאולה", והרמב"ם פסק בויכוח בין ר' אליעזר לרבי יהושוע שהגאולה תלויה בתשובה.

אכן כתוב בזוהר פרשת ויחי רטו' שגאולת "בעיתה" כרורכה במלחמות קשות וממושכות שבסופן עם ישראל ינצח.

להרחבה יש לעיין בספר "עשה לך רב" חלק א'.

נ.ב.: שמעתי פעם משל יפה הממשיל את תקופתנו תקופת ייסורי הגאולה ל… מכונת כביסה: חולצה לבנה שהתלכלכה במיץ סלק אדום – לוקחים אותה ושמים אותה במכונת הכביסה עם מים חמים, עם אבקה, עם שטיפות, עם סחיטות במשך שעתיים וחצי!!! ואח"כ יוצאת החולצה לבנה וצחורה.

בברכה,
עוזיאל

כתבות נוספות