שאל את הרב

"בתחבולות תעשה לך מלחמה" ?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 17/01/13 11:20 ו בשבט התשעג

שאלה

שלום רב,

הכוונה לפסוק "בתחבולות תעשה לך מלחמה" ?

האם זה רלוונטי בעימותיים משפטיים בין אדם לחברו?

מתי זה מותר?

ומה כולל תחבולות?

האם מותר לשקר? כי הרי כתוב בלוחות הברית "לא תעשה רעך בשקר"?

ואף כתוב בתורה מ"דבר שקר תרחק" .

אשמח מאוד לתשובה.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

המושג "בין אדם לחברו" נועד בדיוק כדי להגביל את הפעולות שבאות לשרת אינטרס של אדם:
לא לשקר, לא לגנוב, לא לנקוט באלימות וכד'.
יש לפעול בדרכים ישרות כדי להוכיח את צדקתך או לשכנע את השני לפעול בדרך שתהיה נוחה גם לך.
בענין זה נאמר: "לפני עיוור לא תתן מכשול" אסור להציג למישהו מצגת שקרית כדי להביא אותו לפעול למען אינטרס של אחר ולפגוע בעצמו.

חז"ל קבעו שיש מצבים שהם "לפנים משורת הדין" = אדם צריך להבין שעקר החיים אינם האינטרסים החומריים: כסף, השפעה, שלטון וכבוד אלא ההשגים הרוחניים: אמת, צדק, חסד וכו'

להלן לקט מדברי הרמב"ם בהלכות דעות:
משאן ומתנן של תלמידי חכמים, באמת ובאמונה: אומר על לאו לאו, ועל הין הין. מדקדק על עצמו, בחשבון; ונותן ומוותר לאחרים כשייקח מהן, ולא ידקדק עליהן. ונותן דמי הלקח לאלתר. ואינו נעשה לא ערב ולא קבלן, ולא יבוא בהרשאה.

מחייב עצמו בדברי מקח וממכר, במקום שלא חייבה אותו תורה, כדי שיעמוד בדיבורו, ולא ישנהו. ואם נתחייבו לו אחרים בדין, מאריך להן ומוחל להן; ומלווה, וחונן. ולא יירד לתוך אומנות חברו, ולא יצר לאדם בעולם בחייו.

כללו של דבר*יהיה מן הנרדפין, ולא מן הרודפין; מן הנעלבין, ולא מן העולבין. ואדם שהוא עושה כל המעשים האלו וכיוצא בהן, עליו הכתוב אומר "ויאמר לי, עבדי אתה*ישראל, אשר בך אתפאר" (ישעיהו מט,ג).

כתבות נוספות