שאל את הרב

בשר ושינה

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/06/02 03:52 טז בתמוז התשסב

שאלה

האם יש מצוה לאכול בשר בראש חודש??

האם יש מצוה לישון בצהרי יום שבת??

תשובה

שלום לשואל !
א. ידוע שיש מצוה לכבד את ראשי החודשים בסעודה מיוחדת וכדברי הנביא ' לא חודש ולא שבת היום '
וכתב הבן איש חי ויקרא שנה שניה "מצוה להרבות בסעודת ראש חדש, ואם חל בחול עושה בו מאכל יותר ממה שרגיל בחול, ואם חל בשבת עושה גם כן מאכל יותר ממה שרגיל בשבת. ואם הוא עני ואין ידו משגת, יוסיף לפחות בפירות שיקנה מין פרי לאכלו בראש חדש. וגם יזהר לכבד סעודת ראש חדש בשלחן, ויהיה מסב בדרך כבוד.
אם אכילת בשר היא עונג בשבילך אכול בשר בראש חודש אולם אם אתה יותר מתענג באכילת דגים או בסעודה חלבית מכובדת אכול מה שטוב לך ומה שמשמח אותך.
נכון שכתוב שאין שמחה אלא בבשר ויין - זה אצל רוב האנשים אולם צמחונים ושאר אנשים שאינם אוהבים בשר בקר או בשר עוף אינם מחוייבים להכריח את עצמם אפילו לא בשבת. (ראה בבן איש חי וירא שנה שניה הלכה י"ח שכתב במפורש שאכילת דגים שבת עדיפה מאכילת בשר בהמה עיין שם

ב.
מפורסם הדבר ששינה בשבת תענוג ואדם מרבה מעט בשינה בשבת בכלל עונג שבת ומה גם שעל פי רוב בששת ימי המעשה אדם עובד קשה ובשבת הוא נח. אולם צריך לזכור שלא ניתנו שבתות וימים טובים לישראל אלא כדי לעסוק בהם בתורה והדברים אמורים לגבי כל אדם מישראל.
אלא שצריך לדעת שהשינה משובחת כאשר יש עמה סעודת מצווה ותפילות ולימוד תורה כראוי לשבת קודש אך אם חלילה האדם מאבד את כל השבת בשינה איה קדושת השבת.
ענין נוסף: מי שלא רוצה לישון הרבה בשבת לא עובר עבירה כי הגאון מוילנא הסביר מהו "שינה בשבת תענוג" - באמצע השבוע אדם יכול לישון שמונה שעות ולקום עייף ובשבת קודש ישן שעתיים ויהיו לו לתענוג.

בברכה רבה

כתבות נוספות