שאל את הרב

ברכת מזון

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 03/12/06 20:23 יב בכסלו התשסז

שאלה

שלום רב,

התחתנתי לאחרונה ובעלי ואני עורכים בקביעות את הקידוש וארוחת השבת אצל הריו של בעלי.בתום הארוחה נהוג במשפחתם שהנשים מפנות את השולחן בזמן שהגברים מברכים את ברכת המזון.

בעייתי היא שמאוד חשוב לי להיות נוכחת בזמן הברכה אך חמי טוען שאסור שיהיה אוכל על השולחן בזמן הברכה ושלא נהוג שנשים משתתפות בברכה ולכן אני צריכה לפנות את השולחן. בנוסף, אציין שדעותיהם מעט מיושנות והם מאמינים שנשים צריכות לשרת את הגברים. הדבר מפריע לי מאוד היות ואני יודעת שגם נשים צריכות לברך את ברכת המזון, מה גם שאינני חושבת שעלי לשרת אותם. אשמח לדעת האם יש משהו בדבריו מבחינה הילכתית ואם לא מה אוכל לעשות בכדי שהדבר לא יראה כעצלות אך יחד עם זאת שאני כן אוכל להשתתף בברכה

תשובה

שלום וברכה
אחלק את תשובתי לשני חלקים:
מבחינה הלכתית של ממש בוודאי שמותר שיהיה אוכל על השולחן, ולא זו בלבד אלא שבוודאי שנשים מברכות ברכת המזון והן חלק מהברכה. על פי ההלכה הפשוטה נשים בתנאים מסוימים אף מזמנות ואף שאין אנו נוהגים כך היום – הדבר מלמד על היותן חלק בלתי נפרד של הברכה.
הבעיה שאת מתארת אינה הלכתית, כי אם עניין הרבה יותר עמוק ביחסים בין הזוג ובין ההורים. במצב כזה צריך למצוא את הדרך כפי שאת מחפשת – לעשות את שני הדברים ביחד. על כן, בוודאי שמותר לכם להציע להם שאתם כזוג תהיו חלק מברכת המזון, ותשמחו לעזור להוריד כלים לפני האוכל ואחרי האוכל, ואף תעשו זאת ביחד – איש ואישה – ולא בצורה המניחה שעל הנשים לשרת את הגברים.


כל טוב ושלום

כתבות נוספות