שאל את הרב

ברכת המזון ונטילת ידיים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 26/01/02 20:10 יג בשבט התשסב

שאלה

לכבוד הרב שלום!

1. אני חוזר בתשובה, ולעיתים קרובות אני אוכל מחוץ לבית עם חברים חילוניים. לאחר סיום הארוחה אני לא מרגיש בנוח לברך ברכת המזון, גם משום שהחברים ימשיכו לדבר כרגיל ואני לא אוכל להתרכז בברכת המזון כמו שצריך. האם ניתן לברך ברכת המזון כשאני חוזר לביתי? ומה אתה ממליץ לעשות במקרה זה?

2. אם אינני טועה יש דין של שיעור של 72 דקות לברך ברכת המזון. האם אני צודק? והאם זמן זה הוא מרגע תחילת הארוחה או סיומה?

3. כאשר אין נטלה או כלי אחר לנטילת ידיים האם ניתן ליטול ידיים בברז ע"י פתיחתו וסגירתו כל פעם מחדש לרחיצת כל יד לסירוגין? ואם כן האם ניתן לברך אח"כ על נטילת ידיים כרגיל (לפני סעודה)?

תודה ושבוע טוב ומבורך!

תשובה


1- אי אפשר לכתחילה לברך בבית על מה שאוכלים במסעדה, בדיעבד אם כבר אכלת וחזרת לבית ושכחת ולא ברכת, אתה יכול לברך "ברכת המזון" בבית. ולכן אני מציע לא להתבייש ולברך "ברכת המזון" אפילו בקול. אם אי אפשר - אתה יכול לאכול בלי לחם ואז אתה פטור מברכת המזון.
2- אם אתה אוכל לחם אתה יכול לברך ברכה קצרה בסוף האוכל ולומר לחברים שלך: "בא נגיד תודה לאלוקים על האוכל שאכלנו" ואחר כך "תודה אלוקים על הארוחה הטעימה" או משהו כזה. אם אתם אומרים נוסח כזה או דומה לו אתה מקיימים את מצוות התורה של "ואכלת ושבעת וברכת" אמנם לא בנוסח שתקנו חכמים אבל בהחלט קיימת חלק גדול מהמצוה וגם זיכת את חבריך במצווה חשובה. אחרי כן תברך ברכת המזון בשלמות במסעדה או בבית.
3- מסיום הארוחה אתה יכול לברך תוך הזמן שאתה עוד שבע מהאוכל, אם אין לך תחושה ברורה לגבי הזמן הזה – ידוע שלפחות 72 דקות אתה שבע מארוחה ואתה יכול עדין לברך ברכת המזון.
4- אם אין נטלה או כלי אחר לנטילת ידיים - ניתן ליטול ידיים בברז ע"י פתיחתו וסגירתו כל פעם מחדש לרחיצת כל יד לסירוגין ולברך על נטילת ידים.

בתאבון

כתבות נוספות