שאל את הרב

ברכות; ביקור אישה בבית קברות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 24/09/11 21:42 כה באלול התשעא

שאלה

אם ברכתי על מאכל ברכת שהכל והתכוונתי לאכול עוד משהו שברכתו שהכל אך לא כיוונתי בברכה הראשונה לפתור אותו.האם עלי לברך על המאכל השני ?

האם אשה בזמן נידה מותרת בכניסה לבית קברות וקברי צדיקים?

תשובה

בס"ד
שלום רב,
לשאלתך הראשונה – להלן ציטוט מ"פניני הלכה" של הרב אליעזר מלמד: http://ph.yhb.org.il/10-09-05/

ואם בירך סתם, היינו, בלא שהתכוון לפטור את כל סוגי המאכלים שנפטרים באותה ברכה, ומנגד גם בלא שהתכוון לאכול רק את המאכל שעליו בירך, ורצה אח"כ לאכול עוד מאכלים שנמצאים על שולחנו – אינו צריך לברך עליהם, שהואיל והם לפניו על שולחנו, נפטרו בברכה שבירך. ואפילו אם מדובר במינים שונים לגמרי, כגון שבירך 'שהכל' על דג ורוצה אח"כ לאכול מן השוקולד שלפניו (מ"ב רו, כא).
אבל לגבי מאכלים שבביתו ולא על שולחנו, נחלקו הפוסקים, יש אומרים שברכה סתמית חלה על כל המאכלים שבביתו, ויש אומרים שחלה רק על המאכלים שלפניו. וכיוון שספק ברכות להקל, לא יברך על המאכלים הנוספים שבביתו שברכתם זהה, ובתנאי שהם דומים, כגון ששניהם פירות. אבל אם בירך 'שהכל' על מאכל, גם לדעת המקילים, לא פטר משקה שאינו לפניו. וכן אם בירך 'שהכל' על דג לא פטר שוקולד שאינו לפניו.
ומלכתחילה נכון לכוון תמיד בכל ברכה שמברכים, לפטור את כל המאכלים והמשקים שנמצאים בבית וברכתם זהה. ומי שהתרגל לחשוב כך, גם בפעמים ששכח לכוון זאת במפורש, פטר את שאר המאכלים והמשקים שבבית שברכתם זהה, שמן הסתם לכך הוא מתכוון.



באשר לכניסת אישה לבית קברות וקברי צדיקים עייני בלקט תשובות בקישור
http://www.yeshiva.org.il/ask/?srch=1

כתבות נוספות