שאל את הרב

בריאה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/10/05 21:37 ו בתשרי התשסו

שאלה

רב יקר

שנה טובה , גמר חתימה טובה.

הבוקר נתבשרנו לאסוננו על רעש שקטל רבבות בני אדם בתת היבשת ההודית.

בעקבות כך רואיין במשדר הבוקר (קול ישראל) מומחה למדעי כדור הארץ, ובין היתר "רישא" של אחד ממשפטיו היה: "תופעה שהיתה בכדור לפני 2 מיליון שנים.... וכו' ..."

לפי האמונה היהודית ידוע שהבריאה התרחשה לפני כ 6000 שנה. כיצד ניתן "להעלות בקנה אחד" את דבריו עם "הספירה"?

היהודית?

זכור היטב לי בשיעורי תנ"ך בבית הספר (החילוני) בו למדתי נסיונות לתהות על סיפור הבריאה בבחינת "יש מיש" או "יש מאין" ועוד מאמרים , התפלפלויות ותהיות... .

ובכן אני חשתי "לא טוב" אם ה"רישא " הזו.

במאמר מוסגר ובנושא אחר אציין שאהבתי (בזמנו) את הנסיונות שעשה פרופ' ישעיהו ליבוביץ עליו השלום - דווקא להכניס את נושא לימוד האבולוציה לבתי הספר מתוך אמונה חזקה מאוד שהתמודדות עם השאלות הקשות והאקספרימנטים המדעיים היא בגדר חובה לאדם מאמין.

מהי התיחסותך לדברים שכתבתי

בברכה,

ר.

תשובה

שלום וברכה
אנו חיים בשלום עם שתי התיאוריות.
אנו קובעים לוח הזמנים והאמונה שלנו לאור הקביעה התורתית שהעולם קיים 5766 שנים, ומנהלים את המדע לשנו לאור הנתונים המדעיים על מיליארדי שנים.
אנו יודעים כי תיתכנה תשובות שונות לסתירה זו. ייתכן כי העולם נברא לפני 5766 שנים בצורה של עולם בן מיליארד שנים, ייתכן והעולם אכן קיים 150,000,000,000 שנים אך ריבונו של עולם ציווה עלינו לספור רק לפני 5766 שנים, ייתכן כי המתודה המדעית לקביעת העולם מוטעית ותיתכנה תשובות אחרות. בשל העובדה שיש קשת תשובות אפשריות מציאות זו אינה מטרידה אותנו כל כך, ואנו חיים היטב בשני העולמות.

אני מאוד מסכים עם הגישה של פרופ' ליבוביץ בתחום זה שעל האדם המאמין להאמין בעיניים פקוחות ולא בעיניים עצומות.

כל טוב

כתבות נוספות