שאל את הרב

ברורים על קריעת ים סוף

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 21/05/13 00:32 יב בסיון התשעג

שאלה

1.מדוע יש חזרה בפסוק ובנ"י הלכו ביבשה בתוך הים והמים להם חומה מימנם ומשמאלם הרי נאמר כמה פסוקים קודם מהי מטרת החזרה?

2.מה הכוונה ויושע מה הייתה הישועה שהושיע ה' את עמ"י?

3.איך ראה עמ"י את מצריים מת על שפת הים הרי עמ"י הלכו והיו בקצה השני ואילו המצרים נפלטו לתחילת הים?

4.למה עמ"י צריך לראות את המצרים על שפת הים האם יש מטרה לראיה של עמ"י?

5.כתוב ויראו ה' את הישועה ויאמנו בה' ובמשה עבדו האם לפני כן לא האמינו?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הפסוקים האחרונים בתאור קריעת ים סוף (שמות פרק יד) מסכמים את כל הפלאים שהיו שם:

(כט) ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים והמים להם חמה מימינם ומשמאלם:
(ל) ויושע ד´ ביום ההוא את ישראל מיד מצרים וירא ישראל את מצרים מת על שפת הים:

סיכום זה נעשה לקראת הפסוק האחרון שמתאר את גודל האמונה שאליה הגיע עם ישראל. בשני הפסוקים מסבירים מדוע הארוע הזה הביא לאמונה כל כך גדולה:

(לא) וירא ישראל את היד הגדלה אשר עשה ד´ במצרים וייראו העם את ד´ ויאמינו בד´ ובמשה עבדו: פ

אחד מהמרכיבים של הפלא היה שהמים לא סתם התרחקו מהמקום (כמו בשעת שפל). המים נעמדו כמו חומה - זו תופעה שאין לה שום הסבר טבעי.

הישועה היתה מידי מצרים שרדפו אחריהם.

מי אמר שהמצרים נפלטו לצד השני? ה´ סחף אותם בכוונה אל המקום שישראל היו שם, כדי שישראל ידעו שהמצרים טבעו בים.

ישראל פחדו מפרעה ומהצבא שלו. גם אם הפעם הם נמלטו ממנו, הם מפחדים שהוא עוד ירדוף אחריהם וישיג אותם. רק כאשר הם ראו שכל צבאו טבע בים - הם נרגעו מהפחד והתעוררה בהם הודיה גדולה לד´ - הודיה שמתבטאת בשירת הים.

גם לפני כן הם האמינו אבל האמינו פחות. האמת היא שגם אחרי קריעת ים סוף, עוד עלו ארועים של חוסר אמונה (מרה; המתאוננים) אבל הם היו מעטים יחסית.

כתבות נוספות