שאל את הרב

בקשת סליחה דרך הטלפון ובאימייל (דחוף!)

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 04/10/03 13:11 ח בתשרי התשסד

שאלה

בע"ה

שלום לרב החשוב

הרב שמואל אליהו שליט"א,

א. בספר "מקראי קודש" של הרב משה הררי הי"ו מופיעה ההערה הבאה לגבי בקשת סליחה (פרק ב', עמ' ל"ו, סעיף ב', הערה ט', פיסקה 3):

"ועוד שאלתי את הגר"מ אליהו שליט"א, האם מספיק שהפוגע יטלפן לנפגע (אף כשאינו גר במקום רחוק) ויבקש ממנו מחילה בטלפון, כששלושה אנשים מקשיבים לשיחה. וענה לי שאין זה מספיק, אלא צריך לבקש ממנו מחילה בפניו".

ברצוני לשאול את כת"ר האם זוהי באמת דעת אביך הרה"ג הרב מרדכי אליהו שליט"א שבקשת סליחה דרך הטלפון אינה מספקת ועוד שבאמת צריכה להעשות בפני שלושה אנשים או שמא לא הבנתי את הדברים נכון? וכתב הרה"ג הרב יעקב אריאל שליט"א באתר ישיבת בית אל: "בקשת סליחה נעשית ביחידות ויכולה להעשות דרך הטלפון" (ציטוט לא מדוייק).

ב. ועוד ברצוני לשאול, האם מותר לשלוח מכתב או דוא"ל עם בקשת הסליחה אע"פ שאז לא יידע המבקש אם אכן קיבל והסכים הנפגע את סליחתו?

ג. ועוד, אני תלמיד בישיבה תיכונית ובאופן טבעי, לצערי, יוצא שאני מדבר לשה"ר או מכעיס לעיתים את חבריי אך זו לא מריבה ממש שאנו שומרים טינה אחד לשני - האם אני צריך לבקש סליחה מכל אחד מחבריי? באיזה נוסח לבקש- מספיק להגיד "סליחה"-"אני סולח" או שצריך לפרט מקרים וסוגי עברות (אם שיקרתי לך, דיברתי עליך לשה"ר, העלבתי, פגעתי וכו')? אולי אפשר להגיד "סליחה על כל מה שחטאתי כנגדך"?

ובהזדמנות זו, אני רוצה לבקש את סליחת ומחילת הרב באם חטאתי כנגדך ופגעתי בך בכל צורה שהיא גם אם אתה לא מודע לכך כי זה לא היה בפניך ואשמח שתאשר קבלת סליחתי בתשובתך.

בברכת שנה טובה וגמר חתימה טובה,

תודה רבה וכל טוב,

תשובה

בס"ד

הרב כתב בספרו הלכות חגים כך:

בקשת סליחה אישית - מי שפגע בחברו והעליבו במילים או במעשים - צריך ללכת בעצמו ולבקש סליחה עד שהנעלב יסלח באמת. אך אם קשה עליו יבקש מחילה בטלפון, במכתב או על ידי שליח, ובפרט אם יודע שעל ידי שליח יתרצה חברו יותר.\ כה"ח שם ס"ק יא ומשנ"ב שם ס"ק ב \.

אם חטא לחברו ואין בידו אפשרות לפייסו\ כגון שגר רחוק \ יאמר: "רבונו של עולם רצוני לפייס את חבירי, אך איני יכול לפייסו כעת. הריני מתחייב לפייסו לכשיתאפשר". ויאמר זאת בלב שלם, כי ה' יודע תעלומות ונסתרות.

הנך רואה שהרב רואה לעיקר שהסליחה תעשה פנים אל פנים כי זה יותר אמיתי מאשר בקשה בטלפון שנראית כמו לצאת ידי חובה. אם אי אפשר - יעשה בטלפון ואם אי אפשר יעשה כן באימייל. אבל ראה שאימייל היא הדרך האחרונה כיון שהיא הרבה פחות אישית ואנושית.

*****

לגבי שאלתך השלישית - צריך לדעתי להפסיק את המנהג הזה שאתה כותב. כי זה לא נכון כך לנהוג. ואע"פ שכך מקובל בין החבר'ה זה לא נכון לעשות כן. ואינך יודע לעולם מי נפגע באמת ומי לקח את זה בקלות. לכן בקש סליחה מכל מי שאתה חושב שפגעת בו.

*****

אני סולח ובלבד שתקבל על עצמך לעתיד תיקון על זה כי זו לא דרך נכונה לסמוך על כך שאנשים יסלחו. מכמה סיבות ואחת מהם שלא תמיד הסליחה היא מכל הלב.

*****

הסולח מכל הלב
גמר חתימה טובה.











ראה הלכות בקשת סליחה באריכות
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=32890

ב

כתבות נוספות