שאל את הרב

בנ"ע, מוסיקה, חברות בין בן לבת והחמרות בענין הלכה

חדשות כיפה הרב מרדכי ורדי 20/03/02 02:44 ז בניסן התשסב

שאלה

כבוד הרב, ברצוני לשאול מס' שאלות;

א. האם עלי ללכת לסניף בנ"ע (מעורב, מקללים, מרביצים ומדברים דברים לא יאים ליהודים) רק בגלל שהמדריכים אמרו לי שאני יכול לחזק את השבט שלי ואת הסניף כולו? אני לא חושב שאצליח. מה לעשות? - ללכת או לא?

ב. האם מותר לשמוע מוסיקה חסידית באמבטיה (הצלילים בוקעים מחדר סמוך) והאם יש הבדל בין אם אני מתרחץ או למשל, מצחצח שיניים?

ג. האם יש בעיה לשמוע מוסיקה המוגדרת "חסידית" כשהיא מוסיקת טראנס, דאנס, רמיקס כאשר אותי זה מקרב לעבודתו יתברך ולשמחתי?

ד. יש לי חברה ואני מקפיד על כל הדינים (ייחוד ונגיעה). אנחנו מדברים הרבה בטלפון ויוצאים למקומות שאין בהם בעיית ייחוד. האם זה אסור? (אני בן 12 ).

ה. האם מותר לי לקבל עלי החמרות כשההורים "לא מתלהבים מזה" או שאולי חלק יחשבו שיש בזה בעניין יוהרה?

ברכבוד רב ותודה,

אביאל (שם בדוי).

תשובה

א.אם ההליכה ל"בני עקיבא" גורמת לך לירידה נפשית ורוחנית ואינך רוצה להשתתף בפעילויות המתקיימות במסגרת הזו - אינך חייב. אני מניח שבאופן כזה שאתה מרגיש עצמך נפגע מן הפעילות הזו- גם לא תוכל לתרום הרבה.

ב.מוסיקה חסידית באמבטיה – אם יש בה פסוקים ותכנים של קודש יש לזה הכללים של שמיעת דברי תורה שמותר אם אתה רק מצחצח שיניים ואסור תוך כדי מקלחת (אם יש באמבטיה אסלה הרי בכלל אסר להרהר בד"ת)

ג.מוסיקה חסידית שהיא בסגנון של טראנס וכדומה. הענין הוא מורכב מכיון שלסגנון המוסיקלי יש ודאי תוכן בנפרד מן המילים. מחקרים הוכיחו שנערים המקשיבים לרוק כבד הם יותר אלימים. כלומר שהמוסיקה מכילה יסודות הגורמים לתנועה נפשית המביאה לידי אלימות. ובכלל מה שנאמר שמנגינה איננה מקבלת טומאה, להבנתי, הכוונה היא רק למלודיה ולא לסגנון. כי לפעמים חידוש של שיר בסגנון אחר יכול להניב תוכן אחר לגמרי של חומר מוסיקלי. ובכלל יש לציין שהדבקת מילים של קודש למוסיקה איננה באופו אוטומטי מתקנת את היסודות המקולקלים של המוסיקה. ולשאלתך יש לבחון את הביצועים לגופם. ואנסה לתת לך כלי שאולי יוכל לסייע לך לברור את המוסיקה שאתה מקשיב לה. נסה לענות על השאלה : איזה כח בנפש המוסיקה הזו מפעילה בעיקרה - שכל, רגש, דמיון, יצרים. ככל שמרכיבי הדמיון והיצרים הוא יותר דומיננטי הרי שפחות ראוי לזרום עם המוסיקה הזו.

ד.בענין יחסי חברות שכבר קיימים עם נערה כשאתם בגיל 12 – מעצם השאלה אני מבין שאתה מודע לבעייתיות שבהמשך הקשר הזה ולדעתי אתם זקוקים להדרכה יותר אישית ע"י מי שמכיר אותך או את שניכם ושאתה יכול להפתח אליו. מכיוון שהקשר הזה כבר קיים יש לבחון בשום שכל וברגישות איך לנווט את הדברים בלי לגרום צלקות או נזקים לטווח ארוך.

ה.לגבי חומרות והנהגות מיוחדות כאשר ההורים מנסים לבלום את דרכך – יש מקום להתייעצות והדרכה אישית והמסגרת של האינטרנט ממש איננה מתאימה לבירור כל כך עדין. באופן כללי אני יכול לומר שבמקום שבו הסביבה משדרת לך שהסגנון הדתי שאתה נוהג בו הוא צורם – אזי בהחלט יש מקום לבחון את השרשים של ההנהגה הזו – ולחזק את מה שנובע מערך נפשי פנימי ולהשיל את ההנהגות שהן חיצוניות, כי ההנהגות שהשרש שלהן הוא חיצוני, בסופו של דבר יתחילו להעיק עליך ולהביא לקריסה של חלקים טובים בהנהגותיך.

כתבות נוספות