שאל את הרב

בני נוער מתעניינים בדת..

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 14/08/13 11:23 ח באלול התשעג

שאלה

בס"ד

כבוד הרב שלום.

אני בת 21 דתיה ב"ה. בתקופה זו של הסליחות הגיעו אל בית הכנסת שבו אני מתפללת חבורת נערים ונערות חילוניים בני 15, לקריאת סליחות.

הם מגיעים מרצונם מדי ערב. הבנות מתיישבות לידי כדי שאני אעזור להן להתמצא בתפילה. אתמול אחת מהן אמרה לי שהיא רוצה לשמור שבת. אני כמובן שמחתי מאוד לשמוע את זה, אבל לא ידעתי מה לענות לה. (בבית שלה לא שומרים שבת) אני יודעת שיש להן עכשיו התלהבות ובא להם פתאום לשמור תרי"ג מצוות, אבל כל המצב רוח הזה יכול לרדת בבת אחת אם לא עושים את זה נכון.

השאלה שלי, היא ממה כדאי להתחיל בשלב הזה במידה והיא באמת רצינית ורוצה להתחזק. ואם היא רוצה לשמור שבת, והיא שואלת אותי איך לעשות את זה, מה להגיד לה? ממה כדאי שתתחיל?

תודה ויום טוב

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אני חייב לציין שהשאלה שלך מוסיפה נחת, גם בדברים שאתה מתארת - כיצד בני נוער בכוח עצמם באים לבית כנסת ומבקשים להתחזק, אני לא הכרתי דברים כאלה והם מוסיפים שמחה גדולה.
גם התגובה שלך - תחושת האחריות והרגישות שלך מעוררים הערכה רבה.

אינני מעז להטיל עליך משימות קשות לכן אציין מה אפשר לעשות.
הדבר שהכי מעצים ומדרבן במצבים כאלה - זה הקשר האישי שצריך לבוא מתוך אהבה. יש להעמיק ולחזק את הקשר. אם הם חבורה גדולה - למצוא עוד בנות דתיות (ובנים לטובת הבנים החילוניים).
אפשר לקבוע אתם שנפגשים בבית הכנסת בשבת. חשוב ביותר להזמין אותם (אפשר כל שנים או שתים) לארוחת שבת בבית יהודי.
אפשר לקבוע לימוד משותף בכל שבת, או באמצע השבוע.

בסך הכל יש לפעול לפי מספר עקרונות:
עקרון ראשון - קשר אישי צמוד, תמיכה אישית זמינה (פרטנו זאת בתחילה).
עקרון שני - לזכור שלא עושים מהפכות. צריך ליצור תהליך. לא לנסות להפוך לאדם דתי ביום אחד. להבין שהגוף והנפש צריכים זמן כדי להפנים שינוי. כדי שהשנוי לא יעורר מתחים וקשיים צריך לעשות אותו לאט ובהדרגה.
עקרון שלישי - לאפשר לדברים להתקדם בדרך נוחה ונעימה. לא להתחיל לקבל על עצמם דברים גדולים וקשים (את זה להשאיר להמשך). אם הם רוצים שבת - להתחיל אתם בבגדי שבת, בהליכה לבית הכנסת, עשית קידוש בבית (אם מתאפשר).
כל האיסורים של השבת צריכים לבוא רק אח"כ ובהדרגה!!!
הכי חשוב שהם ירגישו טוב כל הזמן.
בהצלחה!

כתבות נוספות