שאל את הרב

בית הכסא

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 07/05/13 02:39 כז באייר התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב,

יש לי כמה שאלות קצת מביכות אך נחוצות בקשר להנהגת בית הכסא.

1. השו"ע אומר יצמצם לגלות רק מה שמוכרח לו, וגם הגמרא דנה באותו עניין כמה טפחים לגלות לפניו ולאחריו, אם אני לא טועה. מה הדין?

2.פסק בשו"ע שלא יפנה בעמידה. האם ההלכה רלוונטית גם לימינו שאין כ"כ חשש שיתיז על רגליו? או שזה מהסיבה שהגמרא אומרת שבישיבה מי הרגליים מתפנים טוב יותר?

3. האם על אף ההיגיינה הגבוה שיש היום עדיין קיימת ההלכה לקנח ביד שמאל בלבד?

4. אדם חולה שמשלשל תכופות, האם לאחר כל פעם צריך לברך אשר יצר?

5. בטעות הכנסתי חומר כתוב עם שם אלוקים לבית הכסא, ובפעם אחרת תמונה של רב גדול. אני מרגיש ממש רע עם זה ושגרמתי חילול השם. איך אפשר לתקן?

תודה מראש!

תשובה

שלום!

שאלת שאלות חשובות, ומיד נפנה לענות עליהם:

1. בגמרא ובפוסקים מוזכר בעניין כמה לגלות שיעור של "טפח וטפחיים", ויש מחלוקות מה לפנים ומה לאחור, מה באיש ומה באשה (עיין שולחן ערוך סימן ג', ובטור ונושאי כלים בסוגיה).
אבל בפסקי תשובות ביאר שכל זה מדובר במציאות שלהם, שבית הכסא היה בחפירה נמוכה בקרקע, והיו לבושים בגלימות מעין שמלות. בימינו המציאות השתנתה - אנו לובשים מכנסיים ובית הכסא גבוה. [העיקרון הוא שכל מה שמוכרח לגלות ככדי שלא יתלכלך - מגלה, ומה שאינו מוכרח לגלות - יכסה ].

2. זה נמצא בשו"ע או"ח סימן ג' סעיף י"ג. וסיים השו"ע שם שאם עומד במקום גבוה ומשתין למקום נמוך או לעפר תיחוח שאין חשש ניצוצות - מותר, ועיין במשנה ברורה שם עצה נוספת. לכן במשתנות ובאסלות שלנו שאין כל כך חשש זה - מותר. ועיין בט"ז שכתב שמה שאמרו "אין מי רגליים כלין אלא בישיבה" הוא עצה טובה לבריאות ולא להלכה.

3. כיוון שמקנחים היום בנייר יש פוסקים חשובים שהתירו בימין (שו"ע הרב, קצות השולחן).

4. יברך בכל פעם שיוצא מבית הכסא, אלא אם כן מדובר בשלשול חריף, ומיד כשיוצא מרגיש שצריך עוד, ואז יברך רק כשיתרפא.

5. לגבי תמונת הרב - אין איסור (אמנם זה לא מתאים). לגבי שמות ה' - אסור. התיקון: לקבל על עצמו להזהר מזה לעתיד, וטוב ללמוד היטב ולהתחזק בדיני כבוד תלמידי חכמים (ללמוד יורה דעה סימן רמ"ב).

כל טוב, ובהצלחה!

כתבות נוספות