שאל את הרב

ביסוס האמונה 4

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 03/11/13 16:37 ל בחשון התשעד

שאלה

שלום!

1.זוהי דעת ריה"ל אבל ברמב"ם כתוב:"מיסודי הדת לידע שהא-ל מנבא את בני האדם", כלומר לא רק את עם ישראל.

2. כתבת על מימוש הכישרון האלוקי- אבל בני אדם פועלים על פי הרצון שלהם, ולכן מי שיש לו כישרון למוזיקה לומר שראוי שהוא יממש את הכישרון הזה זו אמירה ערכית שנובעת מבחירת הרצון בערך הזה, אבל אין לזה נימוק לוגי.

וזה מוכיח את מה שאמרתי, שערכים לא קיימים בטבע אלא בוחרים בהם ע"י הרצון.

ועובדה שעם ישראל שראה את מתן תורה והניסים במצרים לא הפסיק לחטוא במדבר, ולעומת זאת בגלות, כמו שכתבת, עמ"י שמר על התורה למרות הסבל שעבר וללא ניסים גלויים.

לסיכום, האם אתה טוען שיש הוכחה לוגית שחובה לקיים מצוות, או שזה תלוי ברצון האדם?

תשובה

בס"ד

אין הוכחות לוגיות בענייני ערכים בכלל ובעניני אמונה בפרט. אם היתה הכרעה לוגית בערכים ואמונות לא היתה בחירה חופשית - כל אדם נבון היה מחויב לקיים את הערכים הנדרשים בגלל שהשכל היה מכריע בעדם.

אבל גם במצב הנוכחי יש משקל גדול לחשיבה ושיקול שכלי, כמו בשאלה החברתית הבסיסית המבדילה בין 'שמאל' ו'ימין' = חופש או שוויון.

בסופו של דבר הקב"ה ברא בני אדם בצלם אלוקים = יש לנו בחירה החופשית - בכך האדם הוא נזר הבריאה.

הבחירה משלבת מטענים רגשיים עם שיקול שכלי - גם כאשר אדם בוחר מקום עבודה או בת זוג הוא משלב טעם אישי ושיקול שכלי.
מה שכתבתי היה בסיס שכלי עליו מתבססת בחירה של אדם מישראל.

כתבות נוספות