שאל את הרב

בלבול בעקבות צפייה בסרטונים ברשת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/03/21 19:45 ג בניסן התשפא

שאלה

שלום וברכה ותודה רבה על האתר המדהים הזה!!

אז בעקבות הקורונה (ולא רק) אני נמצאת הרבה מול המחשב (אפילו הרבה מאוד).

ויוצא לי לראות דברים שמערערים לי את כל הדברים שחשבתי עד עכשיו...

אני אתן דוגמא: לפני שעה בערך ראיתי (לא פתחתי אותו רק ראיתי את הכותרת ועל מה זה מדבר...) סרטון שהאישה שם אומרת שהטבילה במקווה מאוד טראומתית לה מאיך שזה מתבצע והיא מחליטה לשנות את הדרך... או סרטון על נערי גבעות שהוציאו אותם בסרטון פשוט אנשים רעים!!!

וכל פעם אחרי שאני רואה את הדברים האלה מתחיל להתערער אצלי כל הדברים. האם הנערי גבעות באמת טובים?! אבל הראו בסרטון שלא, אז מה באמת נכון?!... או האם באמת טבילה טובה?! או שלא. אני ממש מבולבלת.. אשמח אם תעזרו לי..

תשובה

שלום וברכה.

מבאס, אה? באמת לא כיף לראות סרטון אחד שמערער לי את כל מה שידעתי וחשבתי..

אז בואי נדבר רגע על התקשורת בכללי וסרטונים בפרט. באופן כללי זה כלי באמת חיובי. עוזר לנו לדעת מה קורה בעולם, לתקשר עם הסביבה שלנו, להכיר עוד תחומי עניין שלא קשורים אלינו.

אז מה הבעיה?

הבעיה שאנחנו תופסים שכל מה שאומרים לנו בתקשורת זה אמת לאמיתה. זה פשוט נכנס לנו לתת מודע, או למודע ממש, וגורם לנו לחשוב שמה שראינו זה נכון- אפילו אם כל החיים חשבנו אחרת לגמרי!

והאמת, שזה ממש לא כך. אני יכולה לספר לך את הסוד הזה כי למדתי תקשורת בעברי.. :)

מאחורי הפרסום בתקשורת עומדים אנשים כמוני וכמוך, והם מחליטים מה נשמע ומה נראה היום בחדשות, וכמובן שזה מושפע מדעתם האישית. בולכן התקשורת לצערינו היא לא אובייקטיבית. יש הרבה חצאי אמיתיות, דברים לא ממש מדוייקים, ניפוח של דברים. בנוסף, תמיד אפשר להעצים את השלילי או להדגיש יותר צד אחד בסיפור. בקיצור, צריך לקחת בעירבון מוגבל את מה שאנחנו שומעים ורואים באינטרנט, בחדשות וכולי..

במיוחד במיוחד שמדובר בסרטונים. למה? כי הסרטונים שיש ברשת- כל אחד יכול להעלות ולהגיד מה שהוא רוצה. אין מישהו מפוכח ורציני שיושב ומחליט מה יעלה ליוטיוב (או לכל רשת חברתית אחרת) ומה לא, אלא 'איש הישר בעיניו יעשה'. כל אחד יכול להסריט את עצמו ולדבר על כל דבר, ואז זה יותר מסובך.

ובואי נסבך שניה עוד קצת את העסק- סרטונים זה הרבה יותר חזק ממשהו כתוב. לצורך העיניין, אם תקראי מאמר של מישהו נגד נוער גבעות או אם תראי סרטון כזה ביוטיוב- הסרטון ישפיע עליך הרבה יותר חזק, גם אם את מתנגדת לו. הסרטונים עובדים על כל החושים שלנו, נכנסים ישירות לתת מודע גם בלי שנרצה..

מסובך, אה?

לכן זה מאד הגיוני שהושפעת מסרטון מסויים שראית. וזה בכלל בכלל לא אומר שהוא נכון. כמובן שתמיד יהיו אנשים שיסתכלו על כל דבר בצורה לא נכונה, וצריך להיזהר כי באינטרנט יש הרבה מאד אנשים שמציגים את הדברים בצורה חיצונית (כמו במקווה למשל. כל מי ששומרת תורה ומצוות תגיד לך שזאת חוויה מדהימה. הבעיה שבדרך כלל האנשים שמפרסמים את הסרטונים הם לא ממש כאלה..).

ועוד מילה על מקווה ונוער גבעות. המקווה זה אחת החוויות המדהימות. במקווה האישה עוברת תהליך מיוחד מאד של טהרה והתקדשות. זה מעמד קדוש, מתפללים בו ומבקשים בקשות וגם זה רגע מאד משמח לאישה. בעז"ה מאחלת לך שלפני שתתחתני תעברי את ההדרכה הנכונה ושם יראו לך את האור והטוב של זה.. ובנתיים, תנסי לא להיות מושפעת מקולות חיצוניים. דברים פנימיים כאלה בדרך כלל לא נאמרים בסרטונים לעיניי כולם.. האמת היא מוסתרת לפעמים, היא פנימית.

בקשר לנוער גבעות, הכי טוב אם היית יכולה להיפגש עם אחד כזה :) אבל עד שזה יקרה, בואי נזכור שכל בן אדם אפשר להציג אותו בצורה שלילית או חיובית, כי כולנו עושים דברים טובים אבל גם טועים לפעמים. הנוער הזה הוא נוער שחותר לאמת מאד גדולה, מוכן להקריב הרבה מהחיים שלו בשביל זה. יכול להיות שהדרך שלהם לא נכונה, אפשר לדון על זה. אבל באופן כללי הם ממש ממש לא אנשים רעים.

אז מה אפשר לעשות עם הבלבול ברשת?

*להשתדל כמה שפחות לשוטט באתרים שאני לא מכירה. יש מספיק תוכן טוב ואיכותי של אנשים טובים.. אם פתאום 'קופץ' לך סרטון כזה ביוטיוב- תנסי לא לראות אותו, למרות שזה קשה. וגם אם כבר ראית, תגידי לעצמך שזה שטויות לגמרי.

*ללמוד על הנושא ממקומות חיוביים. אם את מרגישה שיש לך בלבול בנושא מסויים- תנסי להעמיק בנושא הזה. ללמחוד על הטבילה (אולי זה עוד מוקדם לך.. אבל ברמת הרעיון) או לשמוע שיעור של רב על הנושא. לחפש סרטונים אחרים על נוער גבעות או אפילו לשאול אנשים שאת מכירה מה דעתם.

*לפתח תחביבים שלא קשורים לרשת. הקורונה גרמה לכולנו להיות יותר מחוברים למסך, אבל זה לא אידיאלי להיות כל כך הרבה שעות בעולם וירטואלי.. נכון? אז כדאי לנסות לפתח גם תחביבים מוחשיים. ברגע שתציירי, תנגי, תבשלי, תשחקי עם אלחים שלך או כל דבר אחר- אז אוטומטית ישאר לך קצת פחות זמן למחשב.. זה מאתגר בהתחלה אבל לגמרי שווה את זה.

מקווה שעזרתי, מוזמנת תמיד להמשיך ולשאול.

בהצלחה גדולה!

הודיה

כתבות נוספות