שאל את הרב

האם יש לנו בחירה חופשית? כי המדע מוכיח שלא...

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/06/20 10:39 ו בתמוז התשפ

שאלה

מדענים היום קובעים כי לאדם אין בעצם בחירה חופשית, אלא כל מעשיו ניתנים לצפייה מראש, שכן כל המוח שלו ומערכת קבלת ההחלטות שלו הם רק רצף של פעולות כימיות שמתרחשות במוח באופן טבעי.

לכאורה, כיצד ניתן בכלל להתמודד עם טענה כזו? הרי זה באמת כך! המוח שלנו הוא גוש של חומר שמגיב באופן טבעי לאינטראקציה עם חומרים אחרים, כמו כל חומר אחר, ובאמת, מי הוכיח שיש משהו במוח שתלוי באדם עצמו, ולא בתגובות כימיות רגילות בלתי ניתנות לשינוי או מניעה?

תשובה

שלום לשואל היקר!

שמחים שפנית אלינו. היכולת לשאול שאלות בצורה מנוסחת וברורה עוזרת לנו לבנות עולם אמוני עשיר ומבוסס יותר. ישר כוח על השאלה!

אתה מביא כאן עובדות מדעיות שנראות סותרות את אחד העקרונות החשובים ביהדות- עקרון הבחירה החופשית. כי אם כל מערכת קבלת ההחלטות שלנו כבר נקבעה מראש ע"י רצף של פעולות כימיות במוח אז איפה הבחירה החופשית שלנו?

וננסה לענות על שאלתך.

אני אתחיל מהרובד הכי פשוט. כשאתה עומד בפני דילמה או החלטה מסוימת. זו יכולה להיות השאלה מה למרוח בסנדוויץ' לארוחת הבוקר או השאלה האם לקום לתפילה בבוקר. אתה מרגיש שאתה מתלבט ובוחר במשהו מסוים? או שאתה מרגיש שהסוף ידוע מראש ואין לך דרך להשפיע על זה?

אם התשובה לשאלה הראשונה היא חיובית. אז מקווה שתתחבר להמשך הפסקה. אם לא, בפסקה הבאה ננסה לדבר על רובד אחר.

בחוויית החיים הכי פשוטה אנו מרגישים שאנו בוחרים. זו לא אשליה. לשכל יש יכולת להטיל ספקות. עד כדי הספק הכי חזק שכל חוויית החיים שלנו היא בעצם חלום אחד ארוך. כל מה שאנו רואים וחווים בעיניים זה לא אמיתי, אנחנו לא באמת חיים. השכל יכול להעלות טענה כזו, אך ברור לנו שהיא איננה נכונה. זו לא רק הרגשה שאנו חיים, זה הרבה יותר עמוק מזה. זו חוויה פנימית של חיים, וגם אם בשכל הספק ייראה לנו נכון, זה לא יערער לנו את חווית החיים הפשוטה והטבעית. אותו הדבר גם בבחירה החופשית, בשכל הספק נראה ממשי, אבל חווית החיים כרצף של בחירות והחלטות היא חוויה שאי אפשר להתווכח איתה.

ונעבור לרובד המדעי יותר.

המדע הוא כלי מדהים. האנושות התפתחה ומגיעה לאיכות חיים מאוד גבוהה בזכותו. החל מפיתוחים רפואיים שמעלים את תוחלת החיים ועד לפיתוחים טכנולוגיים שמקילים עלינו את חיי היומיום. אך יכולתו היא מוגבלת. הוא בעיקר יודע לתאר תהליכים ולא לגעת בשורש הדברים. בטח שלא להוכיח או לסתור את קיומה של בחירה חופשית. אך כמו שאתה מעלה כאן, צריך להתמודד ולהבין את התגלית המדעית שנראית סותרת את קיומה. המדע גילה ששרשרת תגובות כימיות לביצוע פעולה מסוימת מופיעות 6 שניות לפני שבכלל החלטנו לבצע אותה. לפי זה נראה שהם קודמות להחלטה ומכתיבות אותה.

עלינו לנסות להבין איך היא אינה סותרת את הבחירה החופשית. איני בקיא גדול במדע, וכנראה כדי לענות על השאלה הזו בצורה טובה יותר צריך לדבר עם מדענים כדי להבין את המחקרים לעומק. אך אציג לך בתמצות את מה שהבנתי. לפי הפיזיקאים, התשובה על כך קשורה לתיאוריה הקוונטית. לפי מודל זה- המדידה של שרשרת התגובות הכימיות קבעה את המציאות בפועל. נשמע קצת מסובך? מוזמן לקרוא ולהעמיק.

https://www.eol.co.il/articles/538

https://rationalbelief.org.il/%D7%93%D7%A8-%D7%9E%D7%99%D7%9B%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D-%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%97%D7%A4%D7%A9%D7%99%D7%AA-%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%95/

לסיכום, ברובד הפשוט חווית הבחירה החופשית היא עובדת חיים הכי פשוטה וטבעית שהשכל לא יגרום לנו לערער עליה. אך גם לפי הרובד המדעי זה כנראה גם לא סותר. מוזמן להיכנס ולהרחיב במקורות שהבאתי. ובכלל אם התחום המדעי מעניין אותך במיוחד אז תוכל למצוא באתרים אלו עוד מפגשים של תורה ומדע. בהצלחה רבה! מוזמן לפנות אלינו שוב!

כפיר

כתבות נוספות