שאל את הרב

בחירה חופשית מול ידיעה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 30/01/02 04:03 יז בשבט התשסב

שאלה

אם יש בחירה חופשית וכל אחד יכול לבחור לעצמו דרך להיות צדיק או רשע והרי הקב"ה יודע מה יצא מכל אדם אז אם הקב"ה יודע - אז אין בחירה חופשית?

תשובה

בס"ד

שלום ורוב טוב

יהיה לך מעניין לשמוע שאת השאלה הזאת שאלו כבר לפני,,, אלפי שנים. מאז ועד היום ניסו בני אדם להבין את הענין. כי באמת מצד אחד כל אחד מרגיש בעצמו שיש לו בחירה חופשית. אפשר לספר לו אלף סיפורים אבל האמת ידועה לו - יש בחירה חופשית.

התורה בנויה על בחירה חופשית - אם אין בחירה, למה יש שכר ועונש למי שאין לו בחירה.

כל העולם כך מתנהג, מענישים גנבים ופושעים וכד' להרתיע ולא אומרים "אין בחירה חופשית" כי אם אין בחירה חופשית - למה אתה מעניש את הגנב. הוא לא אשם!!

מצד שני אנו רואים איך נבואות שנאמרו לפני אלפי שנים מתגשמות בימינו עין בעין.
אני לא יודע היכן אתה נולדת אבל סבך וסבתך כנראה נולדו בחו"ל ואולי גם אביך ואימך. העליה שלהם לארץ נצפתה על ידי כל הנביאים כולם, וזה אכן התקיים על אף הבחירה החופשית של כולם. זאת אומרת שאלוקים יודע הכל.

אמרתי לך שהיו הרבה שדיברו על כך. אבל בימינו הרבה יותר קל לענות על כך תשובה.
אחרי כל גילוי המדע של הדור האחרון על הגדלות האין סופית של העולם, על החוכמה האין סופית של כל גרגרי חול ושל כל תא חי שבתוכינו.
על כך שהמחשב שאתה מחזיק בידך הוא מיושן בכמה אלפי דורות מכל חרק קטן שאלוקים יצר במליארדים. היום אנחנו רואים את כל זה בחוש ויודעים עוד יותר כמה אלוקים גדול.
היום אנחנו כבר מלאי ענוה לדעת שמה שאנחנו כותבים פה היום הוא חלק קטן קטן מהאמת לגבי אלוקים.
אנחנו יודעים על מליאדים של גאלקסיות וכל גאלקסיה יש בה מלארדים של כוכבים. אבל אנחנו יודעים שאין ביכולתינו לדעת כמה גאלקסיות יש ומה יש אחריהן.

עם אלוקים כזה גדול וענק ועצום ואנחנו כאלה קטנים. כשכל אחד מאיתנו חי בקושי מאה שנה והעולם כמה אלפי שנים, והיקום, והעולמות שקודם לו ואלוקים כל כך נצחי מי אנחנו שננסה להבין משהו במהותו?

הלואי נבין משהו בעצמינו!!
הלואי נבין איך הנפש שלנו פועלת!!
אנחנו רוצים להבין את אלוקים?

גדול עלי!!

כתבות נוספות