שאל את הרב

בדיקות רפואיות בהריון

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 28/01/02 01:44 טו בשבט התשסב

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב,

באבקש הנחיה כללית ושתי שאלות קונקרטיות:

הכללית - מהי ההלכה ביחס לבדיקות, הנעשות במהלך ההריון, כדי לבדוק מצבו של העובר? האם בדיקות המותרת וכאלו שלא? האם הדבר תלוי בסיכון שכרוך בעצם הבדיקה?

ספציפית למצבי הנוכחי- הרופא הפנה אותי לבדיקת חלבון עוברי, הנעשית בשבועות שבין ה-16 עד ה-18 להריון,אין בה שום סיכון, ויש בה כדי להעריך הסיכון לילד עם תסמונת דאון ח"ו.במידה והתוצאות אינן תקינות חלילה, האשה זכאית לבדיקת מי שפיר (הנעשית במקרה זה ע"ח קופה"ח), המאפשרת ודאות של 100% שהעובר בריא או סובל ממום כרומוזומלי, דא עקא כי כי בבדיקה זו סיכון של 1/2% (1/200) להפלה.

ומה באשר לבדיקת טי - זקס, ששמעתי שגם חרדים נוהגים לבצעה, אולם במקרה שלי לא השכלתי לבצעה טרם שנפקדתי?

תשובה

בס"ד

מותר לעשות את כל הבדיקות שאין בהם סיכון, אמנם כדאי מאוד לא להכנס למסלול של חרדות, לא כדאי לחשוש יותר מידי כי זה לא מביא תועלת.
עיקר הדבר שנאמר עליו "אין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין" - זה הריון. כך הוא נוצר על ידי הקב"ה.
כל ידיעת הרופאים בתחום הזה קטנה בהרבה מאשר בכל תחום רפואי אחר.טעויות גסות של רופאים בצפיית ההריון הם דבר כל כך שכיח עד להדהים, דבר שלא היה נסלח בשום תחום אחר של הרפואה.

למעשה
אין טעם ללכת לבדיקות לא הכרחיות. חכמינו אמרו המתפלל ואומר "ולואי תלד אשתי זכר" זו תפילת שוא. העובר כבר קיים ותפילתך לא יכולה לשנות כלום. כך גם ברוב ככל בדיקות ההריון שאינן יכולות לשנות כלום...

לגבי בדיקות קודם נישואים טי-זקס, בודאי חובת האדם לעשות מה שצריך למנוע מחלות לעובר וכד'. וגם כאן בלי חרדה ובלי פחד, ולא כל בדיקה שקיימת בשוק הרפואי, אלא רק מה שמקובל ונדרש על ידי כלל הרופאים

שיהיה במזל טוב בקלות ובשמחה

כתבות נוספות