שאל את הרב

אסטרולוגיה בהלכה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 17/01/02 14:43 ד בשבט התשסב

שאלה

מה יחס ההלכה לאסטרולוגיה ומזלות?

תשובה


הגמרא במסכת שבת מלמדת שהמזלות מספרים על מציאות אמיתית אבל החוזים לא תמיד רואים נכון ולא תמיד מפרשים נכון את מה שהם רואים והעיקר הוא שיש אפשרות לאדם להשפיע עליהם, ובזה כוחו גדול.
כך לימדונו חז"ל בהרבה מקומות ואחד מהם מובא ברש"י על הפסוק "ראו כי רעה נגד פניכם" שפרעה באמת ראה משהו אבל לא ידע שאפשר להפוך אותו לטובה. וכן מובא בסיפור על ביתו של רבי עקיבא ולדעתי הסיפור הזה מספר את הכל. אם תרצה ללמוד את הענין יותר, תוכל להסתכל שם בגמרא שבת דף קנו/ב ותראה עוד עניינם דומים.
-----------
דרבי עקיבא הויא ליה ברתא אמרי ליה כלדאי ההוא יומא דעיילה לבי גננא טריק לה חיויא ומיתא הוה דאיגא אמילתא טובא ההוא יומא שקלתה למכבנתא דצתא בגודא איתרמי איתיב בעיניה דחיויא לצפרא כי קא שקלה לה הוה קא סריך ואתי חיויא בתרה אמר לה אבוה מאי עבדת אמרה ליה בפניא אתא עניא קרא אבבא והוו טרידי כולי עלמא בסעודתא וליכא דשמעיה קאימנא שקלתי לריסתנאי דיהבית לי יהבתיה ניהליה אמר לה מצוה עבדת נפק רבי עקיבא ודרש וצדקה תציל ממות ולא ממיתה משונה אלא ממיתה עצמה
תרגום - אסטרולוגים - חוזים בכוכבים ראו שביתו של רבי עקיבא תמות ביום חופתה על ידי נחש. רבי עקיבא לא מנע אותה מחתונה וביום חופתה בא עני ונתנה לו הכלה את סעודתה. תוך כדי הענין נפלה לה סיכה וכדי שלא לאבדה תחבה אותה בכיסוי בד שהיה על הכותל בחדר השינה שלה. למחרת ראו כולם נחש שנהרג מאותה סיכה. יצא רבי עקיבא ודרש "וצדקה תציל ממות" ולא שתציל ממיתה משונה שלא ימות אדם וימות ח"ו רגיל, לא כך הדבר אלא שהצדקה תציל מהמיתה עצמה.

כתבות נוספות