שאל את הרב

אסור להגיב מתוך כעס

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/07/13 23:15 ו באב התשעג

שאלה

שלום הרב,

לא פעם ולא פעמיים אני נתקלת בביזוי הדת ברבים באיטרנט. השבוע נתקלתיי במשהו שכל כך בוער לי, אני כותבת לך עכשיו שאני כל כך כועסת, פירסמו...

...כל כך עצוב לי שנוער של בני עקיבא ככה. איך ילדה כזו יכולה להעיז בכלל, להעיז להגיד שהיא שייכת לבני עקיבא ?!?!?! מה אני יכולה לעשות בנידון? להגיב שם גם? איך לפעול ? יש לי מה לעשות?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

חז"ל נסחו עבורנו את התשובה לשאלה שלך בדרך נפלאה:

"תנו רבנן הנעלבין ואינן עולבים, שומעין חרפתן ואין משיבין, עושין מאהבה ושמחין ביסורין, עליהן הכתוב אומר (שופטים ה, לא) ´ואוהביו כצאת השמש בגבורתו´".

יש מצבים בהם נראה שהחוצפה של הצד השני עברה כל גבול, אנחנו חייבים להעמיד אותם במקום, אנחנו ´נראה להם´...
חז"ל מלמדים שההפך הוא הנכון. חז"ל מלמדים כאן שהגבורה האמיתית היא האיפוק. מי שנאמן לדבר ד´, יודע שקידוש ד´ האמיתי הוא בביטול הכעס ובהפסקת המריבה.
גם אם אתה מתייסר כרגע וסובל מהם, אל תגיב ואל תשיב. תהיה אתה הראשון להפסיק - כך גם הם לא יוכלו להמשיך. (הרי בשביל לריב צריך שני צדדים).

התגובות שעולות מתוך הכעס (מרגישים את הכעס בכל מילה שאת כותבת) מעוררות כעס מהצד השני וכך העולם מתמלא בכעס ששום ברכה לא באה ממנו - אלא רק צער ושנאה.

תני לעצמך יומיים להרגע. לאחר מכן תנסי להבין את הצד השני - אם הבנות האחרות קיללו כנראה שהן נעלבו.
עכשיו, נסי להבין מדוע הן נעלבו. מה גרם להם להעלב.
בסופו של דבר רק אם הבנות האחרות ירגישו שרוצים אותם ואוהבים אותם יהיה להם ענין להשתנות לטובה, אבל אם ממילא כולם שונאים ומשמיצים אותם - הם יעזבו ויתרחקו מבני עקיבא ומחיים דתיים, כך רק נפסיד אותן.

כתבות נוספות