שאל את הרב

איך להסביר לתלמידים שסיימו להתפלל ורוצים לצאת שהתפילה עדיין ממשיכה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/06/20 10:33 ו בתמוז התשפ

שאלה

שלום.

אני מחנך כיתה, ואני נתקל בקושי רב אצל התלמידים בעניין תפילה, שאחרי כמה דקות הם באים אליי ואומרים לי סיימתי להתפלל. אני מנסה להסביר להם שאנחנו חלק מקבוצה, ואיך אפשר לנטוש את הקבוצה באמצע משחק? הם עדיין טוענים "אבל את התפילה שלי סיימתי".

איך אתם מציעים להסביר להם שהם חלק ממניין למרות שיש מניין גם בלעדיהם?

תודה.

תשובה

שלום לך.

ראשית, זו זכות גדולה שנפלה בחלקך לחנך ילדי ישראל, ובעזרת ה' מקווה שתזכה לחנכם לתורה, מצוות ויראת שמיים. זו משימה לא פשוטה אך שכרה בצידה- בעולם הזה ובעולם הבא. אתה שואל שאלה חינוכית גדולה לגבי תלמידיך- איך ניתן לגרום להם להתפלל תפילה מלאה במניין?

ראשית, חשוב להבין שהתפילה היא חלק מעבודת ה' שלנו. לא משהו שהוא מנותק מהחיים (הכוונה שיש את החיים עצמם ובין לבין מייחדים זמן לתפילה), אלא הוא חלק חשוב מהמציאות עצמה, שבה אני נחשב עובד ה' בכל רגע נתון. בעבודה, בנסיעה, בזמן האוכל ובזמן הפנאי. אמנם התפילה היא אחד מהדברים שצריכים חיזוק, מפני שהעמידה בתפילה לפני ריבונו של עולם, גם מעמידה אותנו במשפט, וזאת המשמעות של הביטוי להתפלל, מלשון פלילים - לעמוד בדין. ולכן באופן טבעי, נשמתנו אינה רוצה להתפלל כי באותו זמן היא עומדת למשפט. ועוד, הרי כתוב בתהילים: "קווה אל ה' (בתפילה, ואם קשה לך), חזק ויאמץ ליבך (התחזק בתפילה), וקווה אל ה'". מכאן שתפילה צריכה חיזוק נפשי והכנה מתאימה. לא כתבת בשאלת איזו כיתה אתה מחנך, אבל אני משער שמדובר בילדים לאחר גיל בר המצווה, ולכן אוכל לתת לך את הרעיונות הבאים:

דוגמא אישית

אם אנחנו רוצים להראות לילדינו שחשוב לנו משהו- אנחנו צריכים להיות כאלה בעצמנו, כדי שנוכל לשמש להם דוגמא אישית. למשל, אם אנחנו מאחרים לתפילה- מה לנו כי נלין על התלמידים שמאחרים לתפילה או לא מתפללים בכלל (נכון, לנו הגדולים יש סיבות טובות, אבל אין לדיין- התלמיד- אלא מה שעיניו רואות)? אם אנחנו מסיימים תפילת שמונה עשרה בפחות מ-5 דקות - מה לנו כי נלין עליהם שהם מסיימים תפילה יותר מהר מאיתנו? לכן חשוב מאוד להתפלל עם התלמידים, מתוך הסידור (כן, גם הרב), לא לדבר בזמן התפילה (גם אם יש תלמיד שצריך לברר איתו משהו שהוא עשה אתמול), להתפלל מילה במילה במתינות. כשהם יראו את היחס והכבוד שלך לתפילה- הם יבינו תפילה מהי.

עיון תפילה

התפילה אינה יוזמה שלנו למפגש עם ריבונו של עולם, אלא תשובה שלנו לפנייתו של הקב"ה אלינו (איך הוא פונה אלינו? דרך החיים עצמם. וצריך עיניים טובות כדי לראות את זה). אנו צריכים ללמוד איך לפנות אליו, ולכן חשוב שתלמד עם התלמידים על נושא התפילה- מדוע חשוב להתפלל? כיצד התפילה פועלת את פעולתה? מהם השלבים בתפילה? מה מועילה תפילה במניין? ועוד. אני יכול להמליץ בחום ללמוד מתוך ספר 'פניני הלכה- תפילה' של הרב אליעזר מלמד שליט"א. אני מציע לעשות זאת בכל בוקר לפני או אחרי התפילה במשך 10-15 דקות. חשוב מאוד. כדאי לבחון את התלמידים על ההלכות שלמדתם. בנוסף, התלמידים צריכים ללמוד שהתפילה איננה תפילה אישית פרטית אלא התפילה היא מצווה כללית שנעשית ע"י כלל עם ישראל בכל מקום בעולם, ותפילותינו עולות יחד עם תפילות שאר קהילות ישראל בכל מקום. העובדה שהתפילה נכתבה בלשון רבים ולא בלשון יחיד.

עידוד והכוונה

בכל דבר בחיים חשוב לקבל חיזוק חיובי. ואם יש משהו שצריך חיזוק כדאי לפעול גם בדרכים חיוביות. למשל תוכל להציע שכל תלמיד שיתפלל תפילה מלאה יזכה ב-10 נקודות במבחן הקרוב. תוכל להציע גם מצטיין שבועי (או כמה מצטיינים) שהתפלל תפילה מלאה- ולהכין לו תעודת הצטיינות, לצלם אותו להורים, וכמובן להביא לו ממתק קטן. זה דברים שעושים הרבה. דבר נוסף שאפשר להציע לך, הוא להתפלל איתם לבד בכיתה (אם אין להם מניין כי עדיין לא כולם עשו בר מצווה- תוכל לצרף מניין מכיתות גדולות), ותוך כדי התפילה לכוון אותם בתוך הסידור היכן צריך להתפלל כרגע, ללמד אותם מתי כורעים וזוקפים בתפילת שמונה עשרה, כיצד כורעים בברכת עושה שלום במרומיו ועוד. תוכל גם למנות אותם לחזנים, ובכך לעודד אותם להכיר את התפילה במלואה. אם אפשר, רצוי מאוד שיהיו לכל תלמידיך את אותו הסידור, וכך יקל עליך לומר להם באיזה עמוד החזן נמצא ומה קוראים.

לצאת ידי חובה

מצד הדין, כדי לצאת ידי חובת תפילה מספיק ברכות השחר, ברכות התורה, ברכות קריאת שמע עם קריאת שמע, ותפילת שמונה עשרה. כך שאין לכעוס עליהם שהם לא מתפללים יותר מזה, ובוודאי לא לכעוס עליהם אם הם לא מרגישים צורך עדיין להתפלל, כי כפי שאמרתי, הנטייה הטבעית מצד הנשמה היא דווקא להתחמק מתפילה. לכן גם אם הם טוענים שסיימו את התפילה - זה בסדר גמור, במקום זה אמור להם שיוכלו לקרוא תהילים להצלחת עם ישראל עד סוף זמן התפילה, או ללמוד תורה (כדאי להכין דפי עבודה בנושא תפילה), או ללמוד לקראת מבחן במקצוע קודש. אך בוודאי שאין לאפשר להם לדבר בזמן התפילה, ובמידה ומדברים בתפילה יש להוציא אותם מבית הכנסת.

לסיכום, שאלת איך אפשר לגרום לתלמידים להתפלל תפילה מלאה? עניתי לך שקודם כל חשובה הדוגמא האישית (חלילה, לא בא לפגוע, אלא רק לתת עצה ובוודאי שליבי אומר לי שאתה דוגמא מצויינת לתפילה בכוונה), ללמוד על התפילה- מדוע להתפלל? מה מועילה התפילה? כיצד מתפללים? חשיבות התפילה בלשון רבים, וחשיבות המניין וכו'. לעודד ע"י הענקת ניקוד במבחנים, תעודת הצטיינות, הודעה טובה להורים, לכוון אותם ע"י תפילה יחד בכיתה (לא עם כל הישיבה), מתוך סידור אחיד לכולם, וכך לכוון אותם לאותו עמוד בסידור בו הם צריכים להיות ולהתפלל, למנות מהם לחזנים, וכמובן- להיות עם אורך רוח וסבלנות גדולה, החשובה כל כך למקצוע בו אתה עוסק, ולהיות באמונה גדולה שבסוף הם יהיו מתפללים מנוסים, יודעי תפילה ומתפללים בכוונה ובדביקות. בינתיים? לתת לאלו שסיימו להתפלל לעסוק בקודש להצלחת עם ישראל- תהילים, לימוד תורה, דפי עבודה בנושא תפילה או בנושאי קודש, אך בוודאי שלא יעבירו את הזמן שנותר להם בתפילה בבטלה, שעמום ודיבורים.

מאחל לך שתזכה לחנך אותם לאהבת התורה, לקרב אותם לקב"ה, ותשפיע עליהם מידות טובות ותזכה לראותם בני תורה אמיתיים, אמן!

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות