שאל את הרב

אני לא מורדת.

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 16/09/10 22:32 ח בתשרי התשעא

שאלה

בפירוש של הווידוי שנמצא בידי, נכתב כי אחד הפירושים של "מרדנו" בווידוי היא: עובר עבירה שלא לתיאבון, אלא מחמת שאינו מאמין במצווה.

והשאלה שלי היא - אם אדם לא מאמין במצווה, הוא גם לא חושב שמה שהוא עושה זה חטא, ולכן גם לא חושב לעזוב חטאו.

לדוג' - אישה נשואה שחושבת שזוהי הגזמה לכסות את כל הראש, ולכן היא בעצם "מורדת" ושמה סרט בלבד.

אשה כזאת אומרת "מרדנו" - אבל היא לא מאמינה במצווה, והיא לא מתכוונת לעזוב חטאה, אז מה ההיגיון?

כדי שאח"כ היא תכה "על חטא שחטאנו לפניך בווידוי פה" = שהתוודה ולא חשב לעזוב חטאו.

תודה רבה וגמר חתימה טובה!

תשובה

ב"ה


שלום.

שאלה יפה שאלת וכמה קולמוסין נשתברו בכתיבת תשובה עליה.אנסה להשיבך מעט ובמספר אפשריות וכיווני חשיבה.

1) הווידוי הוא לא רק על עצמיך . אלא גם על כלל ישראל. שהרי כל ישראל עריבים זה לזה. כשאת אומרת ["מרדנו"] כוונתך גם על כלל ישראל.

2)הווידוי הוא גם על עבירות שעשית בגלגול קודם . ולכן גם אם לא מרדת כעת הרי שאת מתוודה על מציאות שהיית בה . וכשאת אומרת ["מרדנו" ] כוונתך גם על גלגול קודם.

3)משמעות המרידה היא [ "יודע את ריבונו ומתכוון למרוד בו".] אני בטוח במיליון אחוז שאם אכן היית יודעת= מכירה את ריבון העולמים לא היית מורדת בו !
אלא מה? מפני חסרון ההכרה והידיעה ומפני התערבותו של היצר הרע שמונע ממך מלהכיר את ריבנו של עולם עד הסוף [את לא מבינה מצוות מסויימות ולכן גם לא מזדהה איתם. ]ובדיוק על זה את מתוודה . וכשאת אומרת ["מרדנו"] כוונתך שלא היכרת מספיק טוב את מי שאמר והיה העולם.

4)פירוש המילה "מרדנו" הוא היינו [רדודים] -שיטחיים , ולא ירדנו לעומקם של דברים . וכשאת אומרת ["מרדנו"] כוונתך להיצר על כך שהחיים עוברים ואת נשארת רדודה.

5)למרוד זה בעצם להכריז מלחמה כוללת על כל מה שטוב ואמיתי. וזה נובע בגלל שהאדם [מורדם] . ומי שמורדם אינו יכול להבחין בין טוב לרע .וכשאת אומרת ["מרדנו"] כוונתך שלא היית מספיק עירנית להבחין בין טוב לרע.

בדיוק כמו בשיר המפורסם :

["אלוהים
תן לי את השלוה
להשלים עם שאיני יכול לשנות
אנא תן לי את אומץ הלב
לשנות דברים שביכולתי
ואנא תן לי את החוכמה
להבחין בין אלה לבין אלה. "]

יכול ההבחנה והעירנות היא בעצם יכולת ההשרדות שלנו במסלול הנכון שמתקדם להתפתחות רוחנית ומתעצם לעשיה של כל מה שישר וטוב.

ובדיוק על זה כותב הרמב"ם:"אף על פי שתקיעת שופר בראש השנה גזירת הכתוב, רמז יש בו, כלומר עורו ישינים משנתכם והקיצו נרדמים מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה, וזכרו בוראכם...".


אשמח לקרוא את תגובתך.

בברכת חתימה טובה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות