שאל את הרב

אמונה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 18/04/13 16:43 ח באייר התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב יש לי שתי שאלות

שאלה ראשונה : למה אנחנו היהודים לא יכולים להגיד אלוהים ובמקום זה אנחנו אומרים בורא עולם ? כי בנצרות למשל אומרים : ישו , מריה הקדושה , יש כאלה שאומרים מוחמד . למה אנחנו אומרים בורא עולם ?

שאלה שנייה : למה הדת לא מהפשרת להקים משפחה בישראל שזה נשים ונשים או גברים וגברים למה ? בתור אדם מאמין אני חושב שמלך מלכי המלכים צריך להיות שמח שילד או הילדה שלו מאושרים בדרך שלהם לא ככה ?.

תשובה

שלום!

שאלת שאלות חשובות מאוד, ואשמח לענות עליהם!

לגבי השאלה הראשונה:

למעשה, אלוהים הציג את עצמו לפנינו בפעם הראשונה שנגלה אלינו, בהר סיני, באופן הבא: "אנכי ה' אלוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים". קצת מפתיע שאלוהים הציג את עצמו ככה ולא בתור בורא עולם, כמו שרוב הדתות בעולם מעדיפות לקרוא לו.

הסיבה היא שהקשר שלנו עם אלוהים לא נובע שכך שהוא הסיבה לעולם. אנו מחפשים אלוהים חי, אלוהים שהתגלה אלינו, אלוהים עם קשר אישי.
אלוהים התגלה לנו לראשונה כשהוציא אותנו ממצרים, כשהאימפרייה הכי גדולה בעולם באותה תקופה נאלצה אחרי עשר מכות להודות שיש אלוהים, ומנהיגה הכריז "אצבע אלוהים היא"! ואנו שמענו וראינו אותו באוזננו ובעיננו, שש מאות אלף גברים ומשפחותיהם, באירוע המוני שאף אחד לא יכול לפברק או להטיל ספק בקיומו.

שם גילה לנו אלוהים, שהוא היה בורא העולם. אבל נקודת ראשית הקשר איתו נובעת מהוצאתו אותנו ממצריים, מפנייתו הישירה אלינו, כאב לבן. אלוהים הוא גם בורא עולם, השולט ומשגיח על כולנו בכל רגע רגע, כמובן.

לגבי השאלה השנייה:

לפעמים ההיגיון שלנו אינו כל כך נכון לעומת המחשבה של אלוהים. לדוגמא: ילד חושב שהכי טוב בעולם בשבילו זה לאכול רק ממתקים, לא לצחצח שיניים ולא להתקלח. ההבנה שלנו כמבוגרים היא שאם הילד ינהג כך, הוא אולי יהנה בזמן הקרוב, אבל לאורך זמן יכאב לו הבטן, יהיו לו חורים בשיניים והוא עלול לחלות.

למרות שהילד "מאושר בדרך שלו", אנו מבינים שהוריו לא יכולים לשמוח בכך שילדם לכאורה מאושר, אלא הם צריכים לחנך אותו למה שבאמת טוב לו.

כך אבינו שבשמים, הוא מבין שקשר כזה לא טוב לנו, מזיק לנשמותינו, ולכן למרות שלכאורה יתכן ויש לנו הנאה ממצב כזה, הוא מדריך אותנו שלא לעשות זאת, כדי שלא להזיק לעצמנו.

אנחנו יכולים בהבנתנו הקטנה והזעירה לעומת חוכמתו הרבה, לנסות להסביר לעצמנו הסברים למצוות ולאיסורים שהוא נתן לנו, כמו למשל שזוגיות בריאה תלוייה בהמשכיות, באפשרות להביא חיים חדשים לעולם, ולזכור את הקושי והאומללות של ילד שאין לו גם אב וגם אם.

אבל בסופו של דבר אנו מבינים שמי שברא את העולם המופלא הזה בחכמתו, שמנהיג את כל מליארדי בני האדם יום יום, שיצר את כל מה שכאן, מנמלה זעירה ועד הרים ואוקיינוסים, כנראה מבין גם איך מתאים וטוב לנו לחיות!

כל טוב, ותודה רבה על השאלות החשובות!

כתבות נוספות