שאל את הרב

התחלתי לחזור בתשובה אבל לפתע כלום לא הולך

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/11/21 21:41 יח בכסלו התשפב

שאלה

אני מבית דתי אבל בגיל ההתבגרות יצאתי בשאלה ובמשך מספר שנים חייתי את חיי כחילונית גמורה. לפני כשנה בערך התחזקתי מחדש ובבת אחת חזרתי לקיים את כל המצוות (שהכרתי... אני לומדת עוד כל יום) בחודשים הראשונים לחזרה בתשובה הרגשתי מדהים.. האמונה שלי הייתה חזקה והכל בחיים הלך לי חלק וגם הייתי באמת צדיקה (אם מותר לי להעיד על עצמי) אבל בנקודה מסויימת שאני אפילו לא יודעת להצביע עליה הכל התדרדר ... פתאום הכל בחיים לא הולך לי מה שמוביל אותי למשברים נפשיים שמובילים למשברים באמונה. לא משברים בנוגע לקיום ה' בעולם, אלא כאלה של מה ה' בכלל רוצה מאיתנו והאם הוא רוצה. שמעתי שיעור תורה על ספר הכוזרי ובמקום לעזור זה רק הפריע כי הזדהיתי עם גישת הפילוסוף....

עוד משהו שהפריע לי זה שאני רואה שכל פעם שאני מתנהגת ממש רע ומגעיל (קללות וכו') הכל פתאום מסתדר לי וזה נורא מבלבל אותי ...

אשמח לתשובה ועצות מה לעשות הלאה

תשובה

שלום לך.

החוויה שאת מתארת בהחלט לא פשוטה. לאור מה שכתבת, טבעי לגמרי להרגיש מה שאת מרגישה. אינך לבד בתחושות האלה. אנשים שעשו צעד דומה לשלך, בין אם באו מבית דתי ובין אם לא, ושינו בבת אחת את אורח חייהם וקיימו את המצוות, הרגישו מדהים בהתחלה והכל הלך להם חלק, אך לאחר תקופה הם תיארו התדרדרות גדולה בלי שידעו להצביע על נקודה ספציפית, כלום לא הלך להם וזה הוביל אותם למשברים נפשיים ולמשברים באמונה.

חשוב מאוד ששאלת את השאלה הזאת, דבר שחשוב לכשעצמו בכל שלב בחיים בבירור האמונה שלנו, בטח ובטח כאשר מדובר בתהליך של חזרה בתשובה. אנחנו פה לכל שאלה, מוזמנת תמיד לפנות אלינו.

אורות וכלים

בשאלתך את נוגעת בשני מושגים חשובים מאוד, עיון שלנו במושגים הללו יכול לשפוך אור על התהליך שאת עוברת.

הקב"ה נתן לנו שתי 'כנפיים' שעוזרות לנו 'לעוף' ולהתקרב אליו – אורות וכלים. אסביר.

באופן עקרוני, אנחנו תמיד רוצים לעבוד את הקב"ה באורות מאוד גבוהים. זה נכון גם באופן כללי בהתחלות חדשות, למשל כשאדם מתחיל שנת לימודים חדשה, זוגיות, תואר וכו' ואחרי ההתחלה הזאת שמתחילה באורות גבוהים וניצוצות - מגיע שלב הכלים, שעל ידו ניתנת לנו הזדמנות לעלות למדרגה חדשה בו אנו קונים בעצמנו את אותו דבר, מפנימים והופכים אותו לחלק מהותי יותר בנו.

אתן דוגמה. כשהתחלתי ללמוד נהיגה, אז בשיעור הראשון אחרי היכרות ראשונה של המורה ושלי, המורה התחיל את השיעור כך: 'זה ההגה, זה ההילוכים וזה הגז, הברקס והקלאץ', תתחיל לנהוג'. אמרתי לו שאני לא יודע בכלל לנהוג ברכב ולמה שאני אצליח. הוא אמר לי 'אין בעיה, תתחיל, הכל יהיה בסדר'. התנעתי את הרכב, הורדתי את מוט ההילוכים, סובבתי את ההגה, נתתי גז וזה עבד, הצלחתי לנסוע. היה לי שיעור ממש מצוין, ואמרתי לעצמי שאני ממש מוכשר בנהיגה. לעומת זאת בשיעור השני , איך שהתחלתי לנסוע נכבה המנוע. ואז הבנתי שבשיעור הראשון הייתי בעצם לא משהו, והמורה בעצמו שיחק עם הגז, הברקס והקלאץ' שנמצאים גם אצלו, והוא עשה את זה בשבילי כדי לתת לי תחושה שאני מצליח לבד וכך אצבור ביטחון עצמי, אבל בשיעור השני הוא הפסיק לעזור ואמר לי לנסות לבד, והנהיגה הייתה באמת יותר קשה. אך מצד שני, זה היה הרבה יותר אמיתי.

וכך הקב"ה עושה לנו בזוגיות, בעבודת ה' ובכל דבר בחיים. בהתחלה כשמתחילים משהו, הקב"ה אומר לנו 'יאללה, אני אעשה לכם הכל מאחורי הקלעים, העיקר שתתחילו ותראו שזה אפשרי ואתם מצליחים'. זה שלב האורות, בו הכל הולך טוב, הכל הולך חלק, טוב לנו וכיף לנו. אבל באיזשהו שלב הקב"ה אומר לנו 'עכשיו תבואו ותקנו את זה בעצמכם, שזה באמת יהיה שלכם', וכשאדם באמת מנסה לקנות את זה בעצמו ומנסה להיות עצמאי הוא עובר חוויה לא פשוטה, חוויה של התדרדרות במבט ראשון אך במבט פנימי זו ירידה לצורך עלייה, הריסה למען בניין של קומה חדשה וחזקה יותר.

כמו זוג צעיר שבתחילת דרכו ההורים נותנים לו כסף, מימון לשכר דירה וכו' ובשלב כלשהו הם מפסיקים לתמוך. הם אומרים לזוג הצעיר שהם תמיד יהיו עבורם כשצריך אבל עכשיו עליהם לנסות להסתדר בעצמם, וזה המון פעמים לא פשוט לבני הזוג להסתדר לפתע בכוחות עצמם בלבד.

מצד אחד אפשר לראות את זה כחוויה משברית, אך מצד שני ועמוק יותר אפשר לראות את זה כהזדמנות עבור בני הזוג להצליח בעצמם ולרכוש את חווית העצמאות שלהם בצורה אמיתית, וכשבסוף כל חודש הם יראו שהצליחו לעמוד בכוחות עצמם, זה ייתן להם תחושות סיפוק ועצמאות מאוד גדולות.

ההורים הפסיקו את תמיכתם הכספית לא מפני שהם לא אוהבים את ילדיהם אלא דווקא בגלל אהבתם הם רוצים שבני הזוג יפתחו עצמאות כלכלית בכוחות עצמם, וכך הזוג הצעיר יגדל ויצמח.

רצוא ושוב

אם כן, אחרי שלב האורות מגיע שלב הכלים, שבו אנו בונים כלים לגדילה.

אדם שעובר את תקופת הכלים בטוב, האורות גם יחזרו אליו, עד לשלב שבו יצטרך לפתח ולבנות כלים גדולים יותר וחזקים יותר, ואחרי תקופת הכלים השנייה שוב יחזרו האורות ובעוצמה גדולה יותר, וכך ממשיך הלאה כל התהליך הזה במין תנועת גלים.

אך חשוב להבין שהגדילה האמיתית קורית דווקא כשאין אורות ואנו בבניית הכלים. אנו נעים כל החיים שלנו בין שתי תקופות, בין שני צדדים: צד אחד של נחת ושלווה, וצד אחר של גדילה. הצד הגלוי שבו אנו נחים וטוב לנו וכיף לנו זה הצד של האורות והצד הנסתר כביכול הוא הצד של הגדילה ובניית הכלים.

ביהדות המהלך הזה נקרא 'רצוא ושוב'. במבט ראשוני נראה ששלב ה'שוב', שלב האורות, הוא המתנה אבל למעשה שלב ה'רצוא' והכלים הוא המתנה האמיתית שעל ידו אנו זוכים לגדילה ולעבוד את ה' בצורה אמיתית.

אמרת שבתחילת תהליך החזרה בתשובה שלך היו אורות מאוד גבוהים וחזרת לקיים את כל המצוות, אך בתהליך החזרה בתשובה אם לא בונים מההתחלה כלים גדולים וחזקים בהתמדה ובאיכות לאורך השנים, האורות הגבוהים מתמעטים, וייתכן ותחושת המשבר שאת חווה כעת היא תוצאה של חוסר בניין הכלים. וכשהאורות מתמעטים, טבעי שיעלו שאלות וספקות לגבי הדרך ואורח החיים שבחרנו. התערערות יסודית כזאת גורמת לנו לחפש יציבות ע"י חזרה לישן והמוכר, ולפתע אנו שמים לב שדברים והתנהגויות מאורח החיים הישן נראים לנו מאוד הגיוניים ומאוד מסתדרים לנו (מה שיכול להסביר את שתיארת בשאלתך, שכשאת מתנהגת רע ומגעיל הכל מסתדר לך פתאום) וכל הבלבול הגדול הזה מעלה לנו תהיות אולי עשינו טעות ועלינו לחזור לדרך הקודמת שחיינו בה.

כמו שאמרנו לעיל, התחושות שאת מרגישה הן לגמרי טבעיות אך יש בהן עבורך הזדמנות לעלות אל מדרגה נפשית פנימית וחזקה בה עבודת ה' שלך היא חלק מהותי ממך, מדרגה בה ההתקרבות אל אלוקים היא משהו אמיתי ויציב בנפש, ולמדרגה הזאת ניתן להגיע ע"י תהליך ארוך של בניין הכלים, אותם בונים בהדרגה ובסבלנות. אחרי שהכלים ייבנו כמו שצריך, גם האורות יחזרו.

אוקי, אז איך בונים כלים?

בניית הכלים בתהליך החזרה בתשובה עומדת על שלושה יסודות: רבנית, חברה וקהילה. נפרט:

רבנית – החשיבות של דמות תורנית שתלווה אותך בתהליך שלך היא גדולה. הקשר שלך עם רבנית שאת מכירה ומעריכה יאפשר לך יציבות בתהליך, תוכלי להתייעץ איתה בעניינים התורניים השונים והיא תוכל לייעץ ולכוון, להתוות את הדרך המתאימה לך ובקצב שנכון לך.

חברה – חשוב שתהיה חברה קרובה שתהיה שותפה לתהליך שאת עוברת, היא תהיה אוזן קשבת אותה תוכלי לשתף והיא תוכל לסייע לך בדברים שהרבנית לא תוכל.

קהילה – בקהילה שותפים לתהליך החזרה בתשובה בנות נוספות, מה שיוצר מסגרת של שייכות וממילא הפריה הדדית אחת של השנייה בתהליך החזרה בתשובה בצורה נעימה וטובה.

כמובן שיחד עם שלושת היסודות, על מנת לבנות את הכלים אנו זקוקים ללימוד תורה יסודי ועקבי המותאם לנו, בסגנון ובקצב שלנו. קיימות כמה פלטפורמות מרכזיות:

א. שיעור תורה שבועי שהולכים אליו.

ב. שמיעת שיעורים באינטרנט. מומלצת בחום סדרת השיעורים 'בניין אמונה' של הרב חגי לונדין.

כמו כן קיים מגוון עצום של שיעורים באתרים כמו מכון מאיר, אתר ישיבה ועוד.

ג. ספרי לימוד מתאימים (ספר הכוזרי פחות מתאים בתור התחלה). ממליץ על 'דרך אמונה' של הרב ישראל הס, 'דע מה שתשיב לעצמך' של הרב זאב קרוב, 'אמונה ברורה' של הרב ראובן פריימן וכדו'.

על מנת לשלב את שלושת היסודות -רבנית, חברה וקהילה - בצורה נכונה יחד עם לימוד תורה המותאם לך, קיימים מוסדות שנועדו בדיוק לכך, כמו מכון אורה בירושלים, מדרשת 'שושנת אביב' בתל אביב ועוד. מומלץ בחום.

סיכום

ראינו שהבלבול הלא פשוט שאת חווה נוגע בשני מושגי יסוד בעבודת ה' הנקראים 'אורות' ו'כלים'. ניתחנו את המושגים הללו והבנו שתהליך המעבר מאורות לכלים ומכלים לאורות הוא תהליך טבעי הנקרא 'רצוא ושוב' אשר דוחף אותנו לעלות למדרגה גבוהה יותר שעל ידה מתאפשר לנו להפוך את הדברים שאנו עוסקים בהם בחיים בכלל ובעבודת ה' בפרט למשהו מהותי, פנימי ואמיתי יותר עבורנו כך שיהווה חלק מאיתנו.

מתוך ניתוח זה הבנו שהתהליך שאת עוברת נובע כתוצאה מחוסר בכלים חזקים ומתאימים מה שגרם לאורות להתמעט ויצר את הבלבול שאת חווה כעת, ואם נדע לבנות את הכלים בצורה הדרגתית ויסודית האורות יחזרו מאליהם.

נוכחנו לראות שעל מנת שנוכל לבנות כלים בצורה נכונה, עלינו לאמץ שלושה יסודות – רבנית, חברה וקהילה – אותם יש לשלב עם לימוד תורה המתאים לנו, בסגנון ובקצב, ובהתאם למקום הנפשי והתורני שבו אנו נמצאים בתהליך החזרה בתשובה.

ציינו פלטפורמות שונות של לימוד תורה עם הצעות ספציפיות של שיעורים וספרים שיסייעו לנו בבניית הכלים,

ולבסוף הצענו אפשרות ללכת למוסדות הנותנים מענה ומסייעים בתהליך זה ע"י שילוב של שלושת היסודות עם לימוד תורה המותאם לנו.

מוזמנת תמיד לשוב ולכתוב לנו כאן וכן לפנות אלינו במוקד הטלפוני (כוכבית 8298). פה איתך לכל שאלה.

בהצלחה רבה,

אורי

כתבות נוספות