שאל את הרב

איך לשאול שאלות באמונה בלי להרגיש כופרת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/10/20 22:34 ג בחשון התשפא

שאלה

כל חיי למדתי במסגרת דתית חזקה ומתי שהגעתי לתיכון החלו לצוץ שאלות בראש. אני ילדה מאוד סקרנית ואם אני לא מקבלת תשובה שנראת לי הגיונית קשה לי להאמין באותו דבר. אני נוהגת לשאול המון שאלות אך לצערי בבית הספר אני לא מרגישה מספיק בנוח לשאול אותם בגלל שאני מפחדת שיחשבו שאני כופרת בדת. מגיל קטן ההורים שלי לימדו אותי שעל כל דבר בעל משקל שאדם אומר הוא חייב לתת הוכחה ואי אפשר לזרוק סתם באוויר, אז מאוד קשה לי להאמין למה שמספרים לי בבית ספר. .

פעם אחת שאלתי את הרב שלי מה ההוכחה שהיהדות היא הדת האמיתית ושלא המציאו אותה, כמו שהיהדות טוענת על שאר הדתות שיש כיום. הוא ענה לי שההוכחה היא התורה אבל זה לא הצליח לענות לי על השאלה בגלל שאיך אני יכולה לדעת שזה אמיתי אם התורה והספרים שאני קוראת בבית ספר הודפסו על ידי בני אדם ונכתבו על ידי סופרים שהם באותו מעמד כמוני.

זה נשמע כאילו אני כופרת אבל הבעיה שלי שזה נובע מחוסר תשובות וכל פעם שמישהו מנסה לענות לי נוצרת עוד שאלה.

זה לא שאני לא מאמינה שיש כוח עליון שברא את העולם, אלא פשוט אני לא משייכת אותו לאף אחת מהדתות. לדוגמא, לא מובן לי למה בשבת יש כמה איסורים כמו לא להדליק טלוויזיה ולא להשתמש בחשמל. מאיפה אנשים הסיקו את זה אם ה' לא אמר להם את זה? הוא רק אמר את עשרת הדיברות שבהם כתוב שמור את יום השבת לקודשו, אבל לא כתוב לא להדליק טלוויזיה או המון דברים אחרים.

אני מאוד מבולבלת וזה עניין שמטריד אותי ממש כי במשפחה שלי יש לי צד חילוני וצד דתי ולפעמים שאני שומעת איך המשפחה שלי הדתית מדברת עם כל כך הרבה משפטים של אמונה כמו : "בעזרת ה' הכל היה בסדר", "ה' איתך" ועוד, זה נשמע לי מהצד קצת פתטי ולא קשור למציאות.

לרוב כשהרבנים שלנו עושים שיחות על התורה אז הם ממש מפרטים על העניין כמו על הנושא של בריאת העולם או למה העולם נברא ואני מרגישה שכמה שהם יותר מפרטים על הדברים אני מרגישה כאילו אני בשטיפת מוח.

אשמח אם משהו יוכל לעשות לי סדר בדברים ולכוון אותי כי כרגע אני ממש מבולבלת.

תודה ויום טוב.

תשובה

שלום לך ליאור יקרה!

את שואלת שאלות מעולות. ממש. כל הכבוד שאת סקרנית ומתעניינת ולא רק זורמת עם מה שמכתיבים לך מלמעלה. זה כל כך חשוב! טבעי שיתעוררו שאלות וחשוב לתת להן התייחסות ראויה. את מחפשת חיים של אמת וזה מצויין.

כתבת שאת מפחדת לשאול כדי לא להישמע כופרת חס וחלילה, אז חשוב לי שתדעי שלא רק שהשאלות שלך לא מעידות על כפירה, אלא לגמרי ההפך.

כשמתעוררות בתוכנו שאלות זה סימן שהאמונה צריכה לגדול. התשובות שהיו לך כשהיית תלמידה ביסודי כבר לא מספקות, ועכשיו כשאת בתיכון האמונה קוראת לך לברר יותר ולתת תשובות חזקות יותר. השאלות מעמיקות את האמונה, מבררות ומעצימות אותה. אמונה שנבנתה מתוך שאלות היא הרבה יותר גדולה מהאמונה שהייתה שם קודם, היא נקייה ואמיתית יותר.

התשובות שקיבלת בינתיים לא סיפקו אותך. זה יכול ליצור סוג של חוסר אמון, ובצדק. לכל אחד יש דרך אחרת להתחבר לתורה ולקב"ה, וכנראה שהרב ששאלת מסתכל על הדברים אחרת ממך. אבל זה לא אומר שמה ששמעת ממנו זה כל מה שיש. אני ממש שמחה שפנית אלינו עם השאלות שלך, ואל תפחדי להמשיך ולשאול!

התורה מקיפה את החיים שלנו במצוות. חלק ברורות מאליהן, כמו 'לא תרצח' לדוגמא. מצוות אחרות יכולות לעורר שאלה, כמו הדוגמה שהבאת על שמירת שבת. במעמד הר סיני קיבלנו את התורה שבכתב שכוללת את עשרת הדיברות, ויחד איתה ה' נתן למשה את התורה שבעל פה, שהיא בעצם פירוט והסבר לתורה שבכתב. כי בדיוק כמו שכתבת, איך אפשר לדעת מה זה אומר "שמור את השבת לקדשו"? מה זה לשמור? מה זאת בכלל קדושה? בתורה שבעל פה הקב"ה הסביר למשה איך התורה שבכתב מתבטאת בפועל. מאז התורה שבעל פה עברה מדור לדור, במסורת, עד שרבי יהודה הנשיא כתב אותה כדי שהיא לא תאבד. אלו דברים שאנחנו ממשיכים ללמוד ולפתח עד היום.

כשרבנים קובעים האם מותר או אסור להדליק טלוויזיה בשבת, לדוגמה, הם מסתמכים על ידע ולימוד שעברו בדורות ומפתחים את העקרונות שקיבלנו בהר סיני בהתאם למציאות של ימינו. כשמסתכלים על הדברים מבחוץ זה יכול להיראות כאילו מחליטים סתם, אבל באמת יש פה אנשים חכמים שלומדים וחושבים איך בימינו נקיים את התורה בצורה הכי מדוייקת, והכוונה לתורה שבכתב ולתורה שבעל פה ביחד.

ניסיתי להסביר כאן בקצרה, אבל ברור שאפשר להעמיק בזה יותר וגם באינסוף דוגמאות אחרות.

הבחירה איך לחיות את החיים היא בידיים שלך, ובאותה מידה גם האחריות לספק תשובות היא עלייך.

לא משנה כמה רבנים או מורים ינסו לחנך או לעשות "שטיפת מוח", בסופו של דבר את זאת שתקבעי איך החיים שלך יראו ואיזה ערכים יובילו אותך לאורך הדרך.

יכול להיות שהכי קל זה דווקא לזרום עם החברה שסביבך ופשוט להתנהג כמו כולם, אבל חיים של אמת הם הרבה יותר משמעותיים. קחי את השאלות שלך בתור מנוף ותצאי לברר- תמשיכי לשאול, תקראי ספרים, תראי סרטונים. אל תוותרי על הרצון לקבל תשובות.

כמה מקורות מומלצים:

• האתר "לדעת להאמין" של מכון ידעיה. מביאה לך פה קישור למאמר בנושא מעמד הר סיני, שימי לב שיש גם גרסה מקוצרת. יש באתר עוד הרבה מאמרים מעניינים וגם סרטונים קצרים, ממליצה לך ממש להיכנס ולראות.

https://www.knowingfaith.co.il/%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94/%D7%9E%D7%A2%D7%9E%D7%93-%D7%94%D7%A8-%D7%A1%D7%99%D7%A0%D7%99-%D7%9B%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%A2-%D7%94%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99

• הספר "דע מה שתשיב לעצמך" של הרב זאב קרוב

• הספר "פשוט להאמין" של משה רט

מקווה שהצלחתי לעשות קצת סדר בדברים, כמובן שאת מוזמנת לפנות אלינו שוב אם תרצי.

והכי הכי חשוב- אל תתייאשי! כמו ששר ישי ריבו, "המחפש תמיד מוצא".

בהצלחה גדולה ורק טוב,

עידית

כתבות נוספות