שאל את הרב

אמונה בתפילה

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 15/09/18 23:43 ו בתשרי התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני מכירה (ומוקירה) את הרב ואשמח לשאול שאלה אמונית שעלתה לי בזמן תפילות ר"ה ואף הפריעה לי בתפילה.

אני רוצה להבין מה מטרת המאמצים הרבים שאנחנו משקיעים בעבודת ה', בשביל מה כל זה בעצם. ידוע לי שדבקות בה' מביאה לידי חיבור איתו וזה בעצם המטרה שלנו פה וכך ממלאים את ייעודינו בעולם הזה (ע"י תיקון המידות ועשיית רצונו יתברך כמה שאפשר). אבל ברגש זה לא מתיישב לי ואני לא מבינה למה לי כל זה.

אשמח לשמוע את דעת הרב.

תודה מראש

תשובה

שלום וברכה,

תודה על הדברים שכתבת, ואשרייך על הכנות:

רוב העולם מעדיף לחיות את חייו מבלי לשאול ולברר את הדברים עד תומם.

שאלת: "מה מטרת המאמצים הרבים שאנחנו משקיעים בעבודת ה'?", והוספת שאת מבינה בשכל שמטרתנו היא להידבק בה', אך זה לא מתיישב לך ברגש.

ישנן כמה אפשרויות מה הקושי שעומד לנגדך. וקצת קשה לי לענות מבלי לברר מהי הנקודה שמקשה עלייך, מבלי לרדת לעומקם של דברים.

ייתכן שהקושי נובע מתוך תפילה שלך שלא נענתה, ייתכן שהקושי נובע מתוך שאת מאוד מאוד מתאמצת בתפילה לא באופן הנכון. וייתכן שעבודת התפילה לא מספיק מבוררת לך בנפש.

אולי מתוך עיון במקורות על מטרת התפילה, הדברים יתיישבו הדברים יותר על לבך.

אשתף אותך במקורות שליקטתי פעם בס"ד, אודות מטרת התפילה, וכולי תקווה שיהיו הדברים לעזר עבורך.

אציע שתנסי ללמוד אותם בנחת, כדי לרדת לעומקם של דברים.

בהצלחה רבה

להלן מקורות וגישות שונות בין חכמי ישראל שכתבתו אודות התפילה, על מטרת ותכלית התפילה, בסוף ערכתי סיכום של הגישות השונות:

א. רבנו בחיי- חובת הלבבות- (שער חשבון הנפש, פרק ג)

"וראוי לך אחי לדעת, כי עיקר מטרתה של התפילה אינה תוכן הבקשה אלא הבעת כלות הנפש אל ה' יתברך, וכניעתה לפניו עם הרוממות לבוראה והשבח וההודאה לשמו, והשלכת כל דאגותיה וצריכה עליו".

ב. ריה"ל- הכוזרי- (מאמר ג' אות ה')

"על ידי התפילה, החסיד מתעלה ומִדמה אל העצמים הרוחניים ומתרחק מן הבהמיים... והנה ערך כל אלה לנפש הוא כערך המזון לגוף, שכן תפילת האדם טובה לנפשו, כשם שהמזון מועיל לגופו".

ג. רמב"ם- ספר המצוות- (המצווה החמישית)

"המצווה החמישית היא, הציווי שנצטוינו לעובדו... הוא ציווי על התפילה".

ד. ר' יוסף אלבו- ספר העקרים- (מאמר ד, פרק טז)

"מה שראוי להאמין הוא: שכל הטובות המגיעות לאדם מ-ה', נובעות מחסד גמור של ה', ואינן שכר על מעשיו הטובים של האדם... התפילה מקנה לאדם הכנה שאיננה בטבעו לקבל הטוב ההוא... וסיבת הדבר, לפי שכל הכוחות העליונים הם מוגבלים ולא ישפיעו אלא על המוכן".

ה. מהר"ל- נתיבות עולם- (ח"א נתיב העבודה פרק ג)

"התפילה שמתפלל האדם אל ה' יתברך מבטאת שהאדם נתלה בה' יתברך, וזקוק לו, ואין לו קיום זולתו, והנה זהו ביטוי לאלוקותו יתברך שכל הנמצאים צריכים אליו ותלויים בו".

ו. רמח"ל- דרך ה'- (חלק ד', פרק חמישי)

"א. ענין התפילה הוא, כי הנה מן הסדרים שסדרה החכמה עליונה הוא, שבגלל שהנבראים מקבלים שפע מה' יתברך, צריך שהם יתעוררו אליו ויתקרבו אליו ויבקשו פניו, וכפי מידת התעוררותם אליו- כך ימשך אליהם שפע, ולא לא יתעוררו לא ימשך להם...

ב. והנה היה מחסד ה' יתברך לתת לאדם מקום שיתקרב אליו יתברך... נתן ה' רשות לאדם לעמוד לפניו ולקרוא בשמו, ואז האדם יתעלה מן השפלות אשר בטבעו לפי שעה, וימצא מקורב לפניו ומשליך עליו יהבו".

ז. רש"ר הירש- ספר חורב- (תפילה פסקה א)

"עבודה ה' שבלב תוכל להגיע לשלמותה המלאה, על ידי עשית שינוי נמרץ במהלך מחשבותינו, על ידי התעוררות הלב והמחשבה, על ידי דחית רעיונות לא טהורים והחיאת רעיונות ורגשות נעלים תחתם בפנימיות נפשנו".

ח. הרב קוק- עולת ראי"ה- (הקדמה)

"א. התפילה המתמדת של הנשמה מתאמצת היא תמיד לצאת מן ההעלם אל הגילוי... היא משתוקקת גם כן לגלות את מהותה וכוח פעולתה על כל הסביבה, על כל העולם והחיים...

ב. בשעת התפלה המעשית הרי התפלה הנשמתית התדירית היא מתגלה בפעל. וזהו עידונה ועינוגה, הדרה ותפארתה, של התפלה, שהיא מתדמה לשושנה הפותחת את עליה הנאים לקראת הטל או נכח קרני השמש המופיעים עליה באורה, ולכן "הלואי שיתפלל אדם כל היום כולו".

"ו. התפלה היא לנו, ולעולם כולו, הכרח גמור, וגם תענוג היותר כשר שבתענוגים... שופכים אנו את שיחנו ומתנשאים אנחנו לעולם של מציאות שלם בתכלית השלמות, ואז נעשה עולמנו הפנימי באמת שלם בתכלית השלמות, ודעתנו מתמלאת נחת, ואותו המשקל שהכרעתנו הפנימית פועלת על המציאות, שגם פנימיותנו היא אחת מחלקיה, מכריע גם את כל העולם כולו לכף זכות.

ז. התפלה היא האידיאל של כל עולמים. כל ההויה כולה למקור חייה היא עורגת... מרומם הוא האדם בתפלה את כל היצור, מאחד הוא עמו את כל היש, מעלה את הכל, מרומם את הכל למקור הברכה ומקור החיים".

ט. הרב אליהו דסלר- מכתב מאליהו- (חלק ג', מעשה ותפילה)

"א. יש דרך אחרת לעליה, והיא דרך התפילה. התפילה מביאה את האדם לידי דבקות במדרגה שהיא גבוהה ממדרגתו הנוכחית... בתפילה אפשר לכל אדם אפילו לפשוט ביותר, להגיע ישר אל ה' יתברך, כי הלב בדבקותו יכול להגיע אל מה שאין השכל מגיע בהשגתו.

ב. קיימת נקודה אחת בה נוגעים העולמות זה בזה, והיינו בתפילה. כי ההתקרבות הנוצרת על ידי שאיפת האדם ותגובת ה' יתברך היא היא גדר הדבקות בין למטה ולמעלה".

י. הגרי"ד סולביצ'יק- איש האמונה- (קהילת התפילה)

"כאשר האדם פונה אל האלוקים וקורא לו בסגנון אישי וקרוב ובלתי רשמי- "אתה", מתרחש שוב אותו נס: האלוקים מצטרף אל האדם... כללו של דבר: תפילה ונבואה הן שתי הגדרות נרדפות לדו שיח הנושא אופי של ברית בין האלוקים והאדם... כל פגישה עם האלוקים, משום שעליה לגאול את האדם – הרי היא חיבת להתבהר ולהתממש בבשורת מוסר מחייבת... למפגש של האלוקים עם האדם קימת מטרה חינוכית... התפילה יש בה לא רק תודעת הנוכחות של האלוקים, כי אם גם מעשה של התחייבות כלפי האלוקים וקבלת עול מרות המוסרית".

להלן סיכום הדעות מהי תכלית ומטרת התפילה בקיצור:

1. רבנו בחיי, ומהר"ל -ליצור תחושת תלות וכניעה בקב"ה.

2. הכוזרי -להיות יותר רוחני ופחות בהמי.

3. ר' יוסף אלבו, רמח"ל הסבר 1 -להכין כלים לקבלת השפע האלוקי.

4. רמב"ם - מצווה מן התורה.

5. רמח"ל הסבר 2, הרב דסלר הסבר 1 - להתעלות, להתקרב ולהדבק בכך לה'.

6. רש"ר הירש - החייאה וחיזוק רעיונות ורגשות חיוביים.

7. הרב קוק הסבר 1 - להתחבר לתפילת הנשמה שמתפללת כל הזמן.

8. הרב קוק הסבר 2 - העיסוק בשלמות מביא את העולם לשלמות.

9. הרב קוק הסבר 3 - להעלות את האדם, ואת כל העולם איתו.

10. הרב דסלר הסבר 2 - לקשר בן החומר לרוח.

11. הגרי"ד סולוביצ'יק הסבר 1 - ליצור קשר ישיר בין ה' לבני אדם.

12. הגרי"ד סולוביצ'יק הסבר 2 - לחיות חיים מוסרים לאור השפעת התפילה.

אולי באמצעות הלימוד של הדברים יוקל עלייך קצת יותר עבודת התפילה שתשפיע עלייך לטובה.

אסיים בתפילה שאנו מתפללים: "ותקבל תפילותינו ברחמים וברצון..."

בהצלחה רבה,

הלל

כתבות נוספות