שאל את הרב

אמא כועסת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 30/07/13 00:52 כג באב התשעג

שאלה

שלום וברכה!

אני לצערי לא מסתדרת עם אמא שלי. אמא שלי אישה ממש קשה, והיא כל הזמן צורחת וכועסת כמעט על כולם, למשל: היה שיחה ממש מעניינת עם הרב ואמא שלי ממש צעקה עליו והתווכחה איתו, ועלי היא כל הזמן צועקת, ולא מרשה לי כמעט כלום, למשל: אני צריכה להשלים מלא בגרויות וללימוד תואר ראשון ואמא שלי ממש מתנגדת לזה, למרות שאבא שלי מסכים והוא שמח שאני רוצה ללמוד, אבל אמא שלי עכשיו מתווכחת איתו על זה, ובנוסף עכשיו אני אצל סבתא שלי ואני מבלה איתה נהדר עד היום אמא שלי התקשרה עליה וצעקה עליה וגם עלי ואני ממש בכיתי לה' ואני לא עומדת יותר בזה.

מה לעשות עם אמא שמקלקלת את המצב רוח הטוב? איך לקחת על עצמי אחראיות?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

את מתארת מצב קשה מאוד. אמא שלנו אמורה להיות הכי קרובה והכי טובה לנו - אצלך זה הפוך, זו מציאות קשה ומייסרת.

כל מי שיודע לשאת מבט ולהתבונן סביבו מגלה שזה חלק מהעולם שלנו. להרבה אנשים יש חיים שקטים וטובים אבל יש הרבה מאוד אחרים, בכל הגילים, בכל השכבות שהקב"ה עשה להם חיים קשים:
זה יכול להיות קשיים במשפחה כמו אצלך, או קשיים כלכליים או קשיים בריאותיים או קשיים נפשיים... (באתר 'כיפה' יש שאלות רבות מאנשים שמשתפים בסבל שלהם שהוא בכלל לא באשמתם ולא באחריותם).

אבקש לנחם ולחזק אותך בכמה אפיקים:

1. נסיון - אם עמדת בקשיים הללו עד היום, סימן שיש לך כוח להתמודד. תאמיני ביכולת הזאת שלך ותתגברי.
2. מרחק - את כבר לא צעירה, את יכולה להתרחק מהבית, לעבוד או ללמוד ולגור במקום אחר, למעט את השהיה שלך עם אמך וכך להקל על עצמך.
3. זמן - תתבונני קדימה. עוד שנים ספורות את יכולה להתחתן ולהקים בית לעצמך. את צריכה לחשוב על כך שעקר הקושי כבר מאחוריך, העתיד הוא במשפחה שאת תקימי, שם ההשפעה של אמך תהיה קטנה מאוד.
4. יש מקום לנסות לשוחח עם אמא שלך - רק בתנאי שהדבר לא יקלקל יותר. אולי בשעה שהיא רגועה ושלווה - להסביר לה שהכעס שלה קשה לכולכם, לנסות לגרום לה להבין שאפשר אחרת - גם אם יש לה דברים לומר - לא חייבים לכעוס.
בכל מקרה תזכרי את הכלל: כשכועסים בחזרה לא מרגיעים כעס אלא מעצימים אותו. בשום אופן לא לכעוס בחזרה.

בברכה והבהצלחה!

כתבות נוספות