שאל את הרב

אלול - מאיפה מתחילים?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 28/08/13 01:22 כב באלול התשעג

שאלה

שלום רב

לצערי מראש חודש אלול עד עכשיו לא התכוננתי כלל, לא עשיתי חשבון נפש ולא אפילו קצת תשובה כמו שהייתי צריכה. אפשר להגיד שדחיתי את הרגע ואני מרגישה לגבי זה מאוד לא טוב.

איך אפשר להתחיל עכשיו, שאוטוטו אלול מסתיים בסליחות ובחשבון נפש? במה אתה מציע לי להתחיל?

תודה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

בכל יום בתפילה, אומרים 'תחנון' שמתחיל בווידוי: "אשמנו - בגדנו - גזלנו - דברנו דופי - העוינו - והרשענו - זדנו - חמסנו..."
אומרים זאת גם בשחרית - בבקר, גם בצהרים - במנחה. מכאן שבכל רגע נתון אפשר להתחיל מחדש.
ברגע שאת מרגישה רצון לתקן - תתחילי לתקן.
גם אם יעברו אלול ותשרי, ורק בחשוון תתעוררי - אז תתחילי בחשון.
יש סיפור חסידי מפורסם על צדיק שנכנס לסנדלר בשעת לילה מאוחרת וראה אותו רכון על הנעליים ושקוע בתיקון. שאל אותו: 'כל כך מאוחר ואתה עם הנעליים'?
השיב הסנדלר: 'כל עוד הנר דולק אפשר לתקן'.
מאז היה רגיל אותו צדיק לומר: "כל עוד הנר (הנשמה שבתוכנו) דולק, אפשר לתקן".

באשר לשאלה 'במה להתחיל'?
כאן צריך ללמוד מהרמב"ם.
בספרו ההלכתי 'משנה תורה' כתב הרמב"ם את הלכות תשובה. אלו עשרה פרקים שמרכזים את כל נושאי התשובה. מי שלומד פרקים אלו נוכח שהם מתחילים בדברים פשוטים וקלים להבנה וליישום. ככל שמתקדמים בפרקים, הנושאים הופכים יותר נשגבים, יותר קשים להבנה ובודאי קשים ליישום.
הרמב"ם סדר את הפרקים על פי העקרון של: "מן הקל אל הכבד". הרמב"ם מעונין שלא רק נלמד את הדברים אלא נישם אותם בפועל, לכן הוא מתחיל בקל ומתקדם אט אט אל הכבד יותר.
אנחנו יודעים שבכל דבר שדורש מאמץ ועמל צריך להציע תחילה את הדברים הקלים, ככל שמתקדמים גם הדרישות גוברות. כך כשלומדים מתמטיקה וכך שמתאמנים בספורט.

מכאן תשובה לשאלתך: תתחילי במה שאת יכולה להצליח. ההצלחה תתן לך כוחות להמשיך ולהתגבר על דברים קשים יותר. כך תתקדמי עוד ועוד - בלי גבול.
אל תחפשי את החטאים הגדולים שלך ואת התיקונים שיהפכו אותך לאדם אחר... להיפך, תמצאי דברים שאת מאמינה שאותם את יכולה לשנות, דברים שיש לך הכוח להתקדם בהם - בכך תתחילי. את כל הכוחות שיש לך, תשקיעי בהתעקשות על התיקון הזה.
אל תחפשי שום דבר חדש ולא דבר נוסף.
רק אחרי שתרגישי עצמך יציבה במקום החדש, תדעי שאת נמצאת במקום החדש בלי צורך בכוחות, בלי להשקיע אנרגיה. אז תדעי שאת יכולה לאסוף את כוחותיך למשימה חדשה...

שנה טובה!

כתבות נוספות