שאל את הרב

אכילת לחם בסוכות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 22/10/13 00:11 יח בחשון התשעד

שאלה

שלום לכב׳ הרב

חג הסכות עבר לא מזמן ורציתי לשאול כמה שאלות שהתעוררי בי.

לדאבוני לא הייתה לנו סוכה מאחר שלא היה לנו מקום הראוי לבנותה. עקב כך, מאחר ויש חיוב בלילה הראשון לאכול כזית בסוכה, קידשנו בסוכת בית הכנסת, אכלנו כזית, בירכנו ברכת המזון והלכנו לביתנו להמשך הסעודה. בבית שוב פעם קידשנו, אכלנו לחם ובירכנו. השאלה שלי היא האם באמת חייבים לקדש שוב גם בבית (כי כבר קידשנו בסוכה) או שאפשר ישר לבוא ולאכול? וכן, האם אפשר אח"כ לאכול בבית לחם (כי כבר עשינו את החייב בסוכה) או שזו צריכה להיות סעודה ללא לחם?

שאלה נוספת נוגעת להמשך החג. שמעתי שאם אוכלים לחם אז רק בסוכה. מה לגבי שבת, האם יש הקלה לעשות סעודות שבת בבית עם לחם? או שגם פה אני חייב סוכה?

ומה לגבי אמצע השבוע, האם אני נחשב אנוס בכך שאין לי סוכה או שאני חייב להימנע בכל ימי חול המועד מלאכול ארוחות עם לחם. אציין שהדבר קשה שכן הלחם הוא מרכיב כמעט בכל ארוחה שאני נוהג לאכול. אפילו פסטה/פיצה/מזונות בכמות/סנדוויץ הכל הרי בעייתי.

תודה מראש.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אתה לא אנוס.
יש סוכות ביישוב שלך, אתה יכול לאכול בסוכה ציבורית או פרטית, אצל שכנים וכד' אפשר גם לנסוע לקרובי משפחה שיש להם סוכה.

אין לאכול לחם וגם לא מזונות מחוץ לסוכה. לכן בסעודה שיש חובה לאכול לחם (חג ושבת) צריך לאכול אותו בסוכה. כל אכילת הלחם צריכה להיות בסוכה.

לכתחילה ראוי לאכול אכילת קבע בסוכה. אבל אפשר לאכול מאכלים שאינם לחם ולא מזונות (בשר ודגים, גבינה, פירות וירקות, מוצרים מקמח תירס או קמח תפו"ד - ללא גלוטן) ללא סוכה.

כתבות נוספות