שאל את הרב

אכילה אצל סבתי

חדשות כיפה הרב שי פירון 19/12/01 07:38 ד בטבת התשסב

שאלה

כבוד הרב שלום!

אני הנני חוזרת בתשובה, ובביתי, יש כלים נפרדים לבשרי ולחלבי.

שאלתי היא, האם מותר לי לאכול אצל סבתי(על מנת שלא להעליבה, ולא להסתכסך אגב כך עם אבי, שהוא בנה, וקשה לו קצת לקבל את חזרתי בתשובה)כאשר אני יודעת שהיא משתדלת להכשיר את הבשר, אבל אין לה כלים נפרדים לבשרי ולחלבי. כמו כן, הייתי רוצה לדעת אם תתכן פשרה, שלא אוכל אצלה בשר, אך אוכל לאכול מיני מזונות אחרים? האם יש בעיה לאכול אוכל פרווה ו\או חלבי?(זאת כאשר אני יודעת שהיא קונה את האוכל גם החלבי, גם הבשרי,וגם הפרווה, במקום שיש בו תעודת כשרות של הרבנות הראשית.)

בתודה רבה מאוד, מור.

תשובה

מור,
ברכת שמיים מעל!

לשאלתך שני יסודות שאינם סותרים זה את זה:

1. גדול השלום. ובעיקר גדול השלום בתוך המשפחה שהיא המקור ממנו שואב האדם את כוחו. גם אם חוזרם בתשובה הקשר עם סבתא חשוב לא רק בגלל שהיא אמא של אבא אלא בגלל שלעולם לא תדעי אם הכח האמוני המפעם בתוכך לא באה לך ממנה.
2. ההלכה אינה המלצה, דרך חיים עדיפה או ביטוי לרחשי לב כאלה ואחרים. ההלכה היא אמת מוחלטת המחייבת כל אחד מאיתנו. אכן, בהלכה שיטות שונות אבל ההליכה אחרי רב, דרך, שיטה - היא הכרחית!

איך שתי המגמות הללו מתיישבות?

ראשית, שבי עם סבתך. הסבירי לה כמה חשוב לך לשמור איתה על קשר, כמה את לומדת ממנה, כמה כח את שואבת ממנה. אלא, שענייני הכשרות עומדים לרועץ. הם לא מאפשרים לך לפתח את הקשר הנכון והראוי.נכון, ניתן למצוא פתרונות כאלה ואחרים, אבל אז לא תרגישי כמו בבית. לכן, אם סבתא תקפיד על עניינים מרכזיים תוכלי לבקר איתה ולהיות איתה - לשמחתך!
אין דבר מועיל משיחה של פנים אל פנים בה מעלים את הבעיות בצד האהבה הגדולה שחופפת על פני החיים. אל תחפשי פתרונות קלים שלא מעמידים את הבעיה האמיתית על השולחן. לשיחה מסוג שאני מציע השלכות על כל החיים המשפחתיים שלך במשפחה. מה יועיל לך אם תפטר בעיית הכשרות ותצוץ בעיית השבת? הצניעות? השהות המשותפת בחגים ועוד.
לכן, נסי לדבר על הרצון שלך לשמור ולשמר את המשפחה שכל כך יקרה לך.

ולשאלתך, תוכלי לאכול אוכל פרווה או חלבי אם הוא לא מוגש בכלים שאינם כשרים. לכן תצטרכיח להצטייד בכלים חד פעמיים וכו'.
ניתן למצוא עוד הקלות כאלה ואחרים אך האמיני לי, מנסיון אישי, אני לא ממליץ לך לנהוג בדרך זו.

בברכה

שי

כתבות נוספות