שאל את הרב

איסור שום בפסח

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 06/03/18 16:30 יט באדר התשעח

שאלה

שלום כבוד הרב,

לקראת חג הפסח הקרב עולים לנו כמה ויכוחים לגבי מה מותר ומה אסור.

עלתה הטענה ששום לא כשר לפסח, מנין המנהג ולמה קיים?

תודה

תשובה

לשואל שלום, שאלה נהדרת שאלת.

הלכה למעשה: *אין בעיה כיום לאכול שום בפסח*.

הרחבה:

מנהג אי-אכילת שום הוא מן המנהגים העלומים בקהילות ישראל, וכבר העיד בעל 'פרי מגדים' על השו"ע: "יש נוהגין שלא לאכול שום בפסח, ואיני יודע טעם למה". לשאלת טעם המנהג מצינו המון תשובות בקרב החכמים, ולהבדיל- החוקרים. להלן חלקם:

1. נזהרו בשום בפסח כי בעבר היה נהוג ליבש שום עם פירורי לחם. מה גם שייבוש השום נעשה בכפרים קטנים בסין, וקשה מאוד לפקח על הדבר.

2. החטים שהיו משתמשים בהן למצות, בדרך כלל לא היו שמורה משעת קצירה, והיו לוקחים חטים מן השוק ובודקים אותם שלא יהיו מחומצים, כמבואר בפוסקים צורת הבדיקה. ומעידים שלפני הטחינה היו בוררים היטב את הגרעינים, מפני שהיו מעורבים בין גרגרי החטה גם זרעים חריפים, שהיו נראים כמו שן של שום, ואם יטחנו אותם יחד עם החטה, והם חריפים, זה עלול לזרז את החימוץ. יש טוענים שמכאן נשתרבב שהשום אסור בפסח.

3. יש שהעידו כי ברוסיה היו זורעים את השום ליד החיטה. ואולי מפני זה אסרו אותו בפסח שם. ויש שהעידו שבהונגריה השקו את שדות השום בפסולת של מפעלי בירה ושכר.

4. יש שאמרו שבאירופה היו מצניעים את השום בסובין עד שימושו. לכן לא השתמשו בו בפסח, שמא נדבק בו מן הסובין שיש בהם חשש חמץ.

5. השום נותן טעם חריף בפה וחוששים שמא יבוא בחג עם ריח רע שלא יכול לנקות עצמו כדי לעלות לרגל.

6. איסור אכילת שום מבוסס על המנהג שלא לאכול פירות יבשים המובא ברמ"א. מנהגו של הרמ"א היה מפני דרך ייבוש הפירות שכלל חשש חמץ.

7. חוששים שמא יחתכו את השום בסכין רגילה, והשום החריף יבלע טעם חמץ מהסכין.

8. זה מנהג קדום, ואפילו אם הטעם לא ידוע לנו אין לשנות.

- על דרך ההלצה, מקובלני מרבותַי שאם לדבר מסויים יש יותר מדי הסברים, סימן שאף אחד מהם לא משכנע דיו.

להלן תשובות פשוטות לכל אחד מהטעמים:

1. הרב יהודה עמיחי מ'מכון התורה והארץ' המתחמה בשאלות כשרות המזון, העיד שהיו ביקורות בשלושה מפעלים גדולים בסין לייבוש שום ולא היה אף חשש חמץ בתהליך.

2-4. מובן שבמציאות כיום אין בסיס לחששות אלו.

5. אם החשש הוא ריח רע ברגל, היינו צריכים לחשוש שלא לאכול שום גם בשאר הרגלים כגון סוכות או שבועות. ולא שמענו על מנהג כזה.

6-7. ראה תשובה לסעיף 1. ולסיבה משום פירות יבשים, מותר שום טרי על כל פנים.

8. זהו הטיעון המשמעותי ביותר. אך כבר כתב על זה בעל ספר 'חיי אדם': "נראה לי פשוט, דמה שיש נוהגים שלא לאכול צנון ושומים שאין לזה שום טעם וריח, *מותר להתיר להם בפשיטות* , דבודאי בזה לא שייך שום סייג".

מכל האמור לעיל יוצא שמותר לאכול שום בפסח. ואמנם מי שרוצה להמשיך מנהג אבותיו, יכול להחמיר.

ושמעתי שיש מהתוניסאים (חלק מהטרבלסים) שאף מביאים שום לקערת ליל הסדר (!).

(מקורות: כללי- בית יוסף סוף סימן תס | מגן אברהם סימן תמז ס"ק כ | חיי אדם קכז,א | פרי מגדים תס"ד א | שדי חמד מערכת חמץ ומצה סימן ו אות ט | קובץ מנהגי ישורון על הלכות והכנות לפסח | אבני חפץ סימן ז | משנת בנימין | עשה לך רב חלק ח סימן לו | 6- שערי ימי פסח פרק ב, רמ"א סימן תסז סעיף ח | 7- כהלכות הפסח עמוד עא , שו"ת משיב הלכה חלק א סימן יז | 8- פתחא זוטא סימן ב ס"ק ד)

פסח כשר ושמח!

כתבות נוספות