שאל את הרב

איך עושים מעשר לפירות מהגינה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 26/09/19 10:49 כו באלול התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב

השנה הגפן שבגינה נתן הרבה ענבים אולי 10-15 קילו והרימון הרבה פירות.

איך עושים מעשר לפירות מהגינה ? מה עושים עם כבר אכלנו כל הענבים? אנחנו כהנים משנה משהו?

תודה ושנה טובה ומתוקה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אשריכם שיש לכם פירות ארץ ישראל ואתם יכולים להפריש תרומות ומעשרות ולזכות להפריש בברכה. שנים רבות אבותינו חלמו על כך שיחזרו לארץ ישראל ויפרישו תרומות ומעשרות, ואנחנו זכינו בכך ואשרי כל המקפיד על הפרשה כדין, וכמו כן מקיים מצוות נתינה של מעשר ראשון ללוי. החובה היא להפריש מכל מין ומין, מענבים ורימון כל דבר בפני עצמו. אם אכלתם את הענבים ואין ענבים שנשארו (אפילו מעט) הרי זה "מעוות לא יוכל תקון", זה דבר שכבר אי אפשר לתקן, ואדם צריך לעשות על כך תשובה, ובייחוד בימי הרחמים והסליחות הקב"ה הקב"ה יקבל את התשובה, אבל בודאי שאתם צריכים להתוודות בוידוי מוחלט על אכילת טבל, ויש גם לקבל עליכם שמכאן ואילך תפרישו את כל הפירות שלכם כדין, וכמו כן ראוי לתת צדקה שהיא מכפרת, וכפי שאנו אומרים "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה".

לצורך הבנה כיצד מעשרים, כדאי לפנות למכון התורה והארץ 086847325 שהם ישלחו לכם ספר הלכות הארץ, שם יש פרוט של הלכות תרומות ומעשרות בצורה מעשית. כמו כן אפשר באתר של מכון התורה והארץ לראות סרטון על הפרשת תרו"מ, עם הדגמה מעשית.

הכהנים מפרישים תרומות ומעשרות אלא שאת המעשר ראשון הם לא נותנים ובמקום זה הם אוכלים את המעשר ראשון. אבל חייבים להפריש תרומה גדולה ותרומת מעשר. וכהן שאוכל ללא הפרשה הוא כאוכל טבל.

אני מקווה שטעות זו של אכילת טבל (פירות שלא הפרישו מהם תרומות ומעשרות) תהיה בעבורכם מקור להתחזקות והתרוממות בקיום מצוות התלויות בארץ, שהן מקשרות בין כל ישראל לאחדות אחת, ואי"ה תכתבו ותחמתו בשנה טובה ומתוקה.

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות