שאל את הרב

איך עומדים בעומס ומצליחים להישאר שפויים?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/02/22 18:27 טו באדר א'

שאלה

אהלן ,אני שביעיסטית. האמת שאני חושבת שאפילו המשפט הזה מספיק בשביל להבין על מה אני רוצה לשאול.. ובכל אופן,

היי אני שביעסטית שפשוט לא יודעת מה לעשות עם עצמה. עוד שניה ונגמרת המחצית. עוד לא התחלנו את הבגרויות ואני לא מבינה מאיפה לקבל כוחות. איך כולם מגיעים למצב שבסוף מוציאים תעודת בגרות בשלמותה, שהשנה הזו הכי עמוסה, מאתגרת ולא צפויה?!

ואם עכשיו אין לי כוחות, איך אני אשמור עוד את מה שכן נשאר לי עד לסוף שנה? וסוף שנה בדר''כ הכי מחפפים וכבר הרגל בחוץ!

אשמח לתשובתכם!

תשובה

שלום לך שביעיסטית!

אכן, השביעית מפליאה בעומס שלה. לא רק שהלימודים מאוד מאוד עמוסים פתאום, יותר משאר עשר שנות הלימוד לפני כן, אלא לרוב זהו שלב בחיים בו יש דברים נוספים מעבר ללימודים. דברים כגון הדרכה בתנועת נוער, התנדבות במקום מסוים, עבודה אולי, ובטח גם חיי חברה וכו'.. ושלא נדבר על כל השינויים ההורמונליים של גיל ההתבגרות, וכל התהליכים הרבים שדרושים לבניית זהות אישית ועצמאות.

אז נכון, העומס בשביעית הוא באמת רב מאוד!

מה עושים?

אפשר להתחיל בדרכים שונות להתמודד עם השביעית הקיימת, ואציע כאן דרך אפשרית שנראית לי נוחה, אך מוזמנת כמובן לעשות כרצונך!

1. הערכת מצב

לדעתי, יכול מאוד לעזור להתחיל ב"הערכת מצב". מה זאת אומרת הערכת מצב?

הערכת מצב משמע להבין לקראת מה את הולכת, והיכן את עומדת.

כדי להבין לקראת מה את הולכת, את מוזמנת לשאול חברות/משפחה וכדו' – איך להן הייתה תקופת השביעית. מה הייתה כמות העומס, כמה זמן הן למדו לבגרויות, איך הן שילבו את זה עם שאר הדברים בחיים, וכן הלאה. כלומר, לשאול את הקודמות לך בחוויה הזו – איך להן הייתה החוויה, מה עזר להן לעבור אותה, וכך – כל אלו יוכלו אולי לעזור לך להבין איך תראה תקופת הבגרויות שלך, ומה את יכולה לעשות כדי להקל על איך שהתקופה הזו תיראה.

ייתכן שה'פחד' מהתקופה העמוסה הצפויה לך עדיין יהיה מאוד גדול – אבל לפחות תדעי לקראת מה את הולכת, ולא תישארי עם איזו מפלצת ענקית לא מוגדרת, שאת הולכת לקראתה. ואולי, אולי גם תגלי שהמפלצת פחות גדולה משנדמה לך. אולי:)

אחרי שתביני לקראת מה את הולכת, הייתי מציעה לך להכין איזו 'תכנית עבודה' כללית עם עצמך, איך תיראה לך התקופה הזו, לפי מה שמתאים לך. אם יש תאריך לבגרות – אז כמה ימים לפני כן את מתכננת ללמוד, כמה זמן את עומדת לנוח/לנפוש תוך כדי, וכן הלאה. ידיעה מראש מה רמת העומס הצפויה לך ואיפה יהיו לך גם פינות אוורור לעצמך – יכולות לעזור מאוד!

2. קבלת כוחות

אנחנו צריכים לאכול כדי שיהיה לנו כוח לעשות דברים בעולם. הנפש דומה לגוף; הנפש צריכה לקבל את ה'מזון' שלה, על מנת שהיא תהיה מתוחזקת כראוי ותאפשר לנו לפעול איתה בעולם, בצורה טובה ובריאה.

כמו שאת דואגת לגוף שלך, לאכילה ושתייה מספקים – כך חשוב שתדאגי גם לנפש שלך. חשוב שתבדקי עם עצמך אלו דברים גורמים לך להרגשה טובה בפנים, מה משמח אותך, ואחרי שתמצאי לעצמך רשימה כזו – תדאגי לכך שכל הדברים הללו יהיו לך בלו"ז השבועי/חודשי (שיחה שבועית עם חברה, יציאה עם אמא, קריאת ספר שאת אוהבת, וכדומה..). שתפעלי מתוך נפש בריאה בגוף בריא, ולא נפש עייפה בגוף ערני..

חשוב שמקורות הכוח הללו יהיו לך בראש ובזמינות לא רק עכשיו, כאגירת כוחות לפני תקופת הבגרויות, אלא שיהיו זמינים לך גם בתקופת הבגרויות עצמן. שגם כשתלמדי הרבה ותרגישי מותשת, תוכלי כל פעם מחדש "לקחת שלוק" ממקורות הכוח שלך, כדי להמשיך בריצת המרתון (ולא הספרינט) שמצפה לך בתקופת הבגרויות.

3. "עברנו את פרעה – נעבור גם את זה"

עכשיו תקופת הבגרויות הזו נראית לך כנראה משהו ממש גדול ועצום, של "איך אני אעבור את זה?!"

אבל, אני מזמינה אותך להסתכל אחורה על חייך, ולומר אם היו לך עוד פעמים כאלו, שניצבת מול קושי עצום שלא היה לך ברור איך תעברי אותו, אם בכלל תצליחי.

ואז, למרבה הפלא, הצלחת לעבור את הקושי! ולא רק הצלחת, אלא גם הקושי, בהסתכלות לאחור, לא היה נראה פתאום גדול כל כך!

אני מזמינה אותך לבדוק אם היו לך מצבים כאלו בחייך. אולי זכירה של המצבים הנוספים הללו, תעזור לך לחשוב על כך שאולי גם תקופת הבגרויות תראה בהתאם.. :)

נראית הר שאי אפשר לעבור, אבל כשתגיעי – בהחלט תצליחי לעבור אותו. ואחרי שתעברי אותו – תסתכלי אחורה, וזה כבר לא ייראה לך כמו הר, אלא פשוט גבעונת קטנה..

ומשפט קטן לעצמך - "דע מאין באת ולאן אתה הולך" (אבות, פרק ג' משנה א'). תזכרי שאת באה לבגרויות אחרי 10.5 שנות לימוד בבית ספר, ולקראת שנה וחצי אחרונות של מבחנים ובגרויות.. הפרופורציות כאן הן לגמרי לטובתך! ;)

אמנם אני לא מכירה אותך באופן אישי, אך ממה שנראה לי – יש לך את זה:) ואת תעברי את זה! ואפילו בחיוך!

וכן, אולי עכשיו זה נראה לא ברור איך, אבל בסוף – באמת עוברים את זה;)

המון המון בהצלחה לך,

ואנחנו כאן לכל מה שתרצי!

ריבי

כתבות נוספות