שאל את הרב

איך לעצור הדרדרות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 16/03/11 15:07 י באדר ב'

שאלה

שלום כבוד הרב

אני לקחתי על עצמי כמה דברים לפני חודש בערך

תהילים

מנחה ערבית

תיקון חצות

קריאת שמע על המיטה

ולאט לאט ירדתי בדברים ועכשיו אני כמעט לא עושה אף אחד מהם

בנוסף יש ימים שקורה שאני לא מניח תפילין , והתחלתי לפגום בשמירת הברית

אני מרגיש שלאט לאט אני נהפך נהפך לחילוני

אם יש לך טיפ או עזרה אני אשמח

תודה יניר

תשובה

בס"ד
שלום רב!

כפי שאני קורא את דבריך הבעיה הכי קשה שלך זה הפחד. הפחד שלך בא מהצד השלילי, והוא מנסה להפיל אותך. לכן התפקיד הכי חשוב שלי הוא לחזק אותך שלא תפחד.
אתה נבהל מהמלחמה עם היצר ומנסה לפתור אותה בנצחון גדול ומיידי - לכן לקחת על עצמך יותר מדי. מרוב רצון לנצח במלחמה נלחמת מעבר לכוחות שלך - ומכאן באה הנפילה. הבעיה היא שהנפילה גורמת לך לאבד את האמון בעצמך.

אל תאבד אמון בעצמך מפני שאתה לא לבד. כל מה שקשור ליצר הטוב ולרצון לתקן - יש בו סיוע משמים. אלא שצריך להשתמש בסיוע זה בצורה נכונה ולשלב אותו בכוחות שיש לך.

עלינו לדעת שבשמים לא בוחנים את התוצאה אלא את המאמץ. מתוך דבריך ברור שכרגע קשה לך מאוד להתקדם. במצב כזה יעריכו בשמים כל התקדמות קטנה ביותר שלך. מפני שבשמים לפי הצער - השכר. בשמים יודעים להעריך את המאמץ האישי של כל אחד.

תתחיל בקבלה שהכי קלה לך (קריאת שמע על המיטה? אולי תהילים?). תעמוד בה במשך חודש ואל תנסה להתקדם בשום דבר, עד שתבסס היטב את הדבר הראשון. אם אחרי חודש תרגיש שכבר לא קשה לך הקבלה הראשונה - תקח על עצמך עוד משהו קטן (תפילת ערבית?).

באשר לשמירת הברית - זו מלחמה קשה מאוד וממושכת. גם כאן אל תדרוש מעצמך נצחון מיידי - מפני שלא תעמוד בכך. במקום זה תדרוש מעצמך להפחית: אם זה קורה לך כל יום תתחיל לעשות הפסקה של יום, אחרי חודש תוסיף עוד יום הפסקה - זו מלחמה קשה וכל נסיון להשיג נצחונות קלים רק מתישים את הכוחות וגורמים ליאוש שהוא שורש הנפילות כולם.
צריך הרבה סבלנות - וזה אפשרי כי החיים ארוכים.
יותר טוב להתקדם לאט ובטוח מאשר להתקדם מהר ואח"כ לאבד הכל.

עם זאת תתכונן מראש לכך שעדיין יהיו נפילות בדרך - אל תתן להם ליאש אותך. תגיד לעצמך: 'היום נפלתי אבל אני מסוגל ואני לא אתן לנפילה חד פעמית להיות מפלה מוחלטת', אל תתן ליצר הרע לנצח אותך בכך שהוא מביא אותך להתיאש מעצמך.

אל תצפה מעצמך ואל תתאמץ מעבר למה שאתה באמת מסוגל. תאמין ותדע שיש בך כוחות אבל הם מתאימים להתקדמות איטית והדרגתית, המלחמה עם היצר לא נעשית בקפיצות אלא בדרך ארוכה וסבלנית. בדרך הזאת מגיעים לתיקונים גדולים והשגים כבירים.

בהצלחה!

כתבות נוספות