שאל את הרב

איך לממש את הייעוד שלי ולא לשקוע בהבלי העולם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/08/19 17:19 ח באב התשעט

שאלה

שלום. תמיד מטרידה אותי המחשבה שאולי אני לא עושה את מה שאני צריכה לעשות באמת, שאני לא מנצלת את הזמן שלי לדברים חשובים ושאני שוקעת בהבלי העולם הזה וקשה שלא. איך אפשר שלא?

איך אפשר לדעת לשם מה באתי לעולם? מה השליחות שלי? מהי הגדרה של שליחות? זה עניין חד פעמי ונגמר או תהליך? כשאגיע לבית דין של מעלה, וישאלו אותי מי את? מה אוכל לענות לקב"ה?

תשובה

שלום יקרה.

שאלת שתי שאלות שלדעתי מתרכזות לנושא אחד: ייעודנו הנכון בעולם ומילויו על הצד הטוב ביותר. זהו נושא שמעסיק לא מעט אנשים בתקופתנו. לא סתם אנשים מחליפים מקצוע כמה פעמים בחיים לטובת מקצוע אחר ש"קורא" להם, או מקום מגורים שנראה להם שבו ימצאו את ייעודם. השאלה הזו עולה יותר בתקופתנו מבעבר, משום שיש לנו יותר זמן פנוי שמאפשר חשיבה על מעשינו, וגם עשייה רבה מעבר לעבודת הפרנסה. מעריכה מאוד את הרצון שלך לשמש שליחה נאמנה, להכניס משמעות בחיים ולנצלם כראוי.

בואי נתחיל דווקא מהשאלה השנייה ששאלת: מהי שליחות ואיך נדע מהי השליחות שלנו בעולם? שליח עושה מעשה בשם מישהו אחר לשם מטרה מסוימת. למשל, שליח פיצה נשלח מהחנות למסור פיצה ללקוחות. בני אדם ובייחוד עם ישראל, נשלחו בשם ה' לעשות את דברו. לכאורה דברו של ה' כתוב לנו במפורש. אז למה אנחנו מתעסקים בשאלת הייעוד? הייעוד הכללי של כלל ישראל כתוב לנו במפורש בתורה והוא מכוון לכל אחד ואחד מעם ישראל. אך הייעוד האישי שמעבר לקיום מצוות אינו נמסר לנו. יש לזכור שהייעוד הפרטי לא פוטר אותנו מהייעוד הכללי, לדוגמה קיום מצוות, וייתכן שהייעוד האישי ינבע מהייעוד הכללי ויהיה קשור אליו בקשר הדוק.

אפשר למצוא כיוון לייעוד האישי בעזרת החוזקות שלנו ונטיות הלב שלנו. הרבה פעמים הכישרונות והיכולות שיש בנו מכוונים אותנו לשליחותנו, הרי הם לא ניתנו בנו סתם. למשל, אם יש בי יכולת הקשבה ותמיכה, אולי ייעודי מתרכז בזה, ועליי לחשוב איך אני מממשת אותו בפועל. יתרה מכך, לעיתים קרובות יש עניין במציאות שמעסיק אותנו רבות או שמפריע לנו, וייתכן שבו עלינו להתמקד בחיים. השאלות שאפשר לשאול כדי להגיע לתשובה שמדויקת לנו הן: מה מושך אותי? מה מפריע לי או מה מקפיץ אותי? מה חשוב לי? מה מעניין אותי? מהם הכוחות החזקים שבי? ושאולי קל לי לממש אותם במציאות?

ייעוד לאו דווקא מתבטא רק במקצוע או בעיסוק מסוים. הוא יכול להיות כללי ואז ייתכן שהוא יתבטא בכל תחום בחיים, כמו יושר, דיוק. הוא גם יכול לא להתבטא בכלל בחיים המקצועיים ולהתבטא בעיקר בחיים "הקהילתיים" שמחוץ לעבודה, כמו הכנסת אורחים. לכן גם אדם צעיר יכול לממש את ייעודו אפילו אם טרם פיתח קריירה. ייעוד בהחלט יכול להשתנות במהלך החיים מכיוון שאנחנו אנשים דינמיים, תחומי התעניינות שלנו יכולים להשתנות וגם אנחנו עשויים למצוא בנו חוזקות חדשות בתקופות שונות. הרבה פעמים הייעוד רק משנה לבושיו בשלבי החיים. אך כמו שכתבתי בהתחלה, אדם שלא מרגיש שמצא את ייעוד המדויק שלו, יחפש ייעוד אחר ויעשה מעברים שונים בחיים, אם כי לרוב מסגרות החיים הקיימות מאפשרות הסתערות על ייעוד ומטרה אחרים.

מילה אחת על בית דין של מעלה. אני לא יודעת מה קורה שם אבל ידועה אמרתו של רבי זושא: "בבית דין של מעלה לא ישאלו אותי למה לא הייתי משה רבנו אלא למה לא הייתי זושא". עלינו לעשות את מה שאנחנו יכולים ואת מה שמתאים לנו בצורה הכי טובה ולא לחשוב על אחרים ועל יכולותיהם. ניתנו לנו יכולות ברמה מסוימת ומוטל עלינו לממשן באותה רמה.

מזמינה אותך לקרוא עוד על השליחות בתשובה אחרת שלנו- https://www.makshivim.org.il/answer?id=479014

שאלת על ניצול הזמן ועל השקיעה בעולם הזה. אנחנו בעולם של חומר, שמושך אותנו אליו בכל רגע ורגע וטבעי שנשקע בו. עם זאת, התורה ועולם הערכים שלנו מורים לנו להתרומם ולחבר גם את עולם הרוח לעולם הזה ובשביל זה ניתנה לנו תורה. לכן אולי חיזוק במצווה אחת כבר ישנה את כל המצב הקיים, אפילו את ההרגשה, ויוציא אותנו מהשקיעה הזו. אפשר גם לקבוע לנו כללים וגדרים נוספים שימנעו מאיתנו במידה מסוימת להגיע אל אותם הבלים, כמו שעות מוגדרות, סינון אתרים. לפעמים עיסוק חיובי אחר כמו התנדבות יכול לגרום לנו לשקוע בטוב וממילא לעזוב את ההבלים האחרים. מקווה שאחת מהצעות הללו יתאימו לך. חשוב לזכור שההתמודדות הזו היא התמודדות תמידית ועלינו למצוא את הדרך שתעזור לנו להתרומם ולהתחבר לה'.

מי ייתן שתממשי את הייעוד המתאים לך בשמחה ובנחת. מוזמנת להמשיך לשאול ולברר איתנו את דרכך.

כל טוב,

רינת.

כתבות נוספות